Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vi skal kjøpe flerbruksbil

hightow

Anbefalte innlegg

Familien er i ferd med å vokse (2 voksen + 1 barn), så to mindre bilder skal bli én større en.

Kandidatene så langt:

- Toyota Verso

- Volkswagen Touran

- Mazda 5

Årsmodell:

- 2009 og nyere

Kjørelengde:

- max 15.000 i året

Budsjett:

- Underkant av 300.000

Toyota Verso:

Prøvesatt en ny en i går. Litt skuffende må jeg si. Jeg er ganske lang så jeg må flytte setet nesten helt bakerst. Ulempen da er at sikten blir begrenset. Vindusstolpene kommer såpass langt fram at det sperrer mye. Speilet er for lavt slik at jeg må bøye meg ned for hvert kryss. Rattet kunne ikke trekkes langt nok bakover.

Det finnes også en Verso-S som er mindre enn Verso. Men her var det en helt annen verden. Høyere under taket, og bedre sikt. Antagelig er frontvinduet brattere på Verso-S i forhold til Verso.

Det virker på meg generelt sett at det er bedre plass i kupéene på mindre bilder.

Volkswagen Touran:

Den har vi ikke fått sett skikkelig på ennå, men tror vi foretrekker den istedet for Sharan som jeg synes blir for stor. Ikke er den spesielt fin heller. Det er denne jeg har mest tro på skal passe våre behov.

Mazda 5:

Er en kandidat ettersom jeg kjører en Mazda 3 nå. 5'eren blir en helt annen bil likevel, men det skader ikke å prøve. Kjekt med skyvedører når pjokken skal lempes inn og ut av bilen i garasjen. Ellers vet jeg lite om bilen foreløpig.

Planen framover nå er å se litt nærmere på Touran, for deretter å prøvekjøre en Verso i neste uke.

Hvis noen mener jeg har utelatt soleklare kandidater, så bare kom med de. :)

Endret av hightow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er budsjettet, også etter er andre "krav" som hvor gammel den kan være, ønsket km stand evt ekstrautstyr....

Uten disse opplysninger er det vanskelig å gi forslag utover de du har kommet med allerede. Touran har jeg lenge vært en fan av, praktisk og bra bil.

Toyota er veldig plastiskk biler, men driftssikre er de!! :)

Mazda har jeg ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar

hmmm, kan jo gi deg et forslag her.

Ford Galaxy skal være en av de mest praktiske flerbruks / allround bilene.

Den har skyvedør, enkelt å ta ut og sette inn setene for å kombinere som varebil, personbil.

Den er romslig og har god plass.

Er vel type minivan tror jeg.

Lenke til kommentar

hmmm, kan jo gi deg et forslag her.

Ford Galaxy skal være en av de mest praktiske flerbruks / allround bilene.

VW Sharan, Ford Galaxy og Seat Alhambra er så og si samme bil. Siden de ikke ville ha Sharan, går jeg da ut i fra de heller ikke vil ha Galaxy.

Kvaliteten er forresten ikke akkurat noe å skryte av, og når de må på verksted koster det fort mye da en omtrent må ut med motoren for å skifte bremseklosser.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Spørs litt hvor du bor o.l (i forhold til temperatur og klima) Men diesel kan bli litt sur hvis den ikke blir kjørt til driftsvarme inni mellom (en gang i uken ca) Trenger også en tur over 80km/t med ca samme intervall.

Diesel motorer blir tregere varme, noe som betyr at den bruker mer strøm for å varme opp kupeen og derfor vil batteriet tappes ved mange korte turer. Finner du en bil med f.eks kupe/motorvarmer (eller begge), så slipper du å tenke på dette i tillegg til at bilen er varm og is/snøfri når du setter deg inn.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Prøvekjørte både VW Touran og Ford S-Max i dag.

VW Touran: Her var det bare en varebil tilgjengelig, så jeg fikk ikke satt setet langt nok bak. Men positiv likevel mtp. høyde under taket, og god sikt. De har plassert et oppbevaringsrom i taket, og den stanget jeg jo hodet i da. Men er vel noe en er obs på etterhvert. Ellers en lettkjørt og fin bil. Tror den er akkurat passe stor.

Ford S-Max: Flott bil. Fine kjøreegenskaper. Var visstnok samme chassis som Galaxy. Kanskje litt stor for behovet vårt, men selgeren tipset oss om Ford C-Max som kanskje ville passe oss bedre. Den var ikke inne der vi var, men skal absolutt prøve den før vi bestemmer oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...