Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen går, men ikke noe bilde på skjermen

Anbefalte innlegg

Hei.

Satt sammen min nye maskin idag. Når jeg trykker på påknappen starter alle vifter, led lys, dvdrom og musen/tastaturet viser at de er koblet opp riktig. Problemet er at alt står og kjører uten at det kommer noe bilde opp på skjermen.

Vet noen hva problemet er og hvordan man fikser det?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan hende det er noe med minne, men du har koblet til alt i skjermkortet og skjermen?

Skal jeg prøve å ta ut det ene minnekortet?

Jeg koblet kun til med VGA i hovedkortet

Kanskje litt teit spørsmål, men er du sikker på at skjermen er koblet til maskinen på riktig vis?

Ja 100%. Ikke noe som tyder på at det er feil tilkoblet

Lenke til kommentar

Update:

Kommer et lite pip når jeg starter maskinen, som ca 2 sekund etter at jeg har trykket på start knappen. Er dette normalt?

prøv hver eneste minnebrikke hver for seg så ser du om det kommer bilde, men det er bare å koble til skjermkabelen på skjermkortet

OK da prøver jeg det

Lenke til kommentar

prøv hver eneste minnebrikke hver for seg så ser du om det kommer bilde, men det er bare å koble til skjermkabelen på skjermkortet

Tok ut den ene brikken og det er fortsatt det samme problemet.

Oppstart og et lite pip, men fortsatt mørk skjerm

Lenke til kommentar

Byttet du til de andre RAM brikken og testet? Har du et eksternt skjermkort i tillegg til det som er på hovedkortet? Ofte disabler BIOs det interne (spesielt på typiske kontormaskiner som Dell Optiplex). Hvis du trykker på "source" på skjermen, begynner den å søke etter HDMI/DVI/VGA inngang? Får du opp f.eks menyen på skjermen?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke koblet VGA kabelen til det interne skjermkortet når du har i et eksternt da BIOS, som sagt, kan disable det interne.

Men for å gjøre det enkelt ville jeg ha installert Windows, fått alle driverne inn, slått av, satt inn det eksterne skjermkortet og koblet skjermen på denne. Deretter sjekket om jeg får bilde. Får jeg bilde? Flott, installere driver til skjermkortet og alt er vell. :) Da har jeg i det minste outruled at hovedkortet, RAM, HDD osv ikke funker.

HUSK at skjermkort ofte trenger mer strøm og har 6 pins inngang e.l. på selve kortet. Uten disse vil de ikke funke.

Endret av Lednar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke koblet VGA kabelen til det interne skjermkortet når du har i et eksternt da BIOS, som sagt, kan disable det interne.

Men for å gjøre det enkelt ville jeg ha installert Windows, fått alle driverne inn, slått av, satt inn det eksterne skjermkortet og koblet skjermen på denne. Deretter sjekket om jeg får bilde. Får jeg bilde? Flott, installere driver til skjermkortet og alt er vell. :) Da har jeg i det minste outruled at hovedkortet, RAM, HDD osv ikke funker.

HUSK at skjermkort ofte trenger mer strøm og har 6 pins inngang e.l. på selve kortet. Uten disse vil de ikke funke.

Takk, problemet var vel at jeg koblet til VGA kabelen til hovedkortet og ikke det eksterne skjermkortet. Gjorde som du sa og alt fungerer nå.

Takker alle sammen for svar og hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...