petterpann Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 I såfall, hvordan vet tollvesenet da at varen har kostet over 200 kr? Er selger pliktig til å legge ved kvittering for å få varen over grensa? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=778894 Vedlegg antar jeg. Lenke til kommentar
Ethe Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Det spørs, jeg kjøper ganske mye fra auksjonsider, og 99% av gangene betaler jeg ikke mva, pga privat selger ofte skriver at pakken er en gave. Kjøper du derimot fra butikk må du oftest betale mva. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Det spørs, jeg kjøper ganske mye fra auksjonsider, og 99% av gangene betaler jeg ikke mva, pga privat selger ofte skriver at pakken er en gave. Kjøper du derimot fra butikk må du oftest betale mva. Det spørs, jeg kjøper ganske mye fra auksjonsider, og 99% av gangene betaler jeg ikke mva, pga privat selger ofte skriver at pakken er en gave. Kjøper du derimot fra butikk må du oftest betale mva. Jeg har aldri testet det, men på noen nettbutikker, ihvertfall Amazon kan du huke av at de skal merke pakken som gave. Vet ikke om det funker på nye varer da. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Ja du må betale - ikke toll, men tolldeklareringsavgift som oftes + 25%MVA Kommer an på hva dette er også, noen er ting fri for MVA, mens andre igjen skal momses. Men som nevnt hender det pakker er merket som "gave", eller at de går rett igjennom tollen. Noen befraktningsselskaper deklarerer pakker selv, der går de mye sjeldnere gjennom uten tolldeklarering. Er det private eller andre som bruker f.eks. Royal Mail Airmail ved forsendelse kan de gå gjennom, hvis de åpenbart ikke inneholder verdifullt innhold. Endret 7. september 2012 av Vårbris Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Hvordan vet tollerne hva man har betalt for varen om man f.eks kjøper en brukt CD? Lenke til kommentar
Suic Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Hvordan vet tollerne hva man har betalt for varen om man f.eks kjøper en brukt CD? Nye CD'er pleier som regel å være forseglet med plast? Men ja, veldig smart å be om at de skal merke pakken med "gift/gave" Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Senderen skal ifølge loven skrive verdien på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå