Gå til innhold

ENK + ordinær inntekt, betaling av skatt og mva


Anbefalte innlegg

La oss ta et tenkt eksempel hvor man har en ordinær jobb med en årsinntekt på kr 500.000. Da skal man i utgangspunktet betale toppskatt for all inntekt utover dette. Gjelder dette også inntekt fra et enkeltpersonforetak? (jeg ser vel egentlig ikke noen grunn til at man ikke skal betale skatt som om det var ordinær inntekt, men jeg spør likevel)

 

For å utvide eksempelet litt, la oss si at inntekten på foretaket er på kr 120.000 og at det ikke er noen utgifter eller fradrag. Betaler man da 28 % skatt + 7,8 % trygdeavgift + 9 % toppskatt av all næringsinntekten?

 

En annen ting jeg lurer på er det rent praktiske i forbindelse med selve betaling av skatt. Jeg har sett at det finnes en side på skatteetaten hvor man kan generere et kid-nummer til bruk ved innbetaling av skatt, men er det altså slik at man skaffer seg et slikt kid-nummer og så betaler man inn skatt som om det var en hvilken som helst faktura? Skal dette gjøres etter hver faktura, månedlig eller kvartalsvis?

 

Også var det momsen da... Sett at de 120 tusenlappene kommer fra tolv fakturaer à kr 10.000. Jeg forstår at man da ikke skal inkludere mva på de fem første fakturaene og man betaler da altså kun mva for de neste sju. Altså at inntil kr 50.000 er helt mva-fritt uansett om man har en årlig omsetning på kr 51.000 eller 500.000? Det klinger rart i ørene mine, men ut ifra det jeg har lest så stemmer det. Kan dette bekreftes?

 

Jeg er også litt usikker på det rundt innbetaling av moms. Jeg har lest litt om forfall og slikt på skatteetaten. Der står det også at kid-nummer får man fra Altinn, men jeg har ikke helt klart å navigere meg frem til dette. Jeg antar at årsaken kanskje er at opprettelsen av mitt ENK fortsatt er under behandling. Jeg fant en tjeneste som heter "Momskonto for bedrifter", men jeg kommer ikke inn der før jeg rapporterer for et foretak i motsetning til privatperson. Betyr det at denne tjeneste kun er for AS og andre foretaksformer, eller må jeg bare vente til mitt ENK er oppe og går?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss ta et tenkt eksempel hvor man har en ordinær jobb med en årsinntekt på kr 500.000. Da skal man i utgangspunktet betale toppskatt for all inntekt utover dette. Gjelder dette også inntekt fra et enkeltpersonforetak? (jeg ser vel egentlig ikke noen grunn til at man ikke skal betale skatt som om det var ordinær inntekt, men jeg spør likevel)

Ja, det stemmer. For den delen av inntekten fra foretaket som er personinntekt, vel å merke. (Se under)

 

For å utvide eksempelet litt, la oss si at inntekten på foretaket er på kr 120.000 og at det ikke er noen utgifter eller fradrag. Betaler man da 28 % skatt + 7,8 % trygdeavgift + 9 % toppskatt av all næringsinntekten?

28% skatt på næringsinntekten. 11% (ikke 7,8%, er høyere sats for EPF.) trygdeavgift på personinntekten pluss 9/12% toppskatt på den delen av sistnevnte som (sammen med lønnsinntekt) kommer over toppskattgrensa/grensene.

 

Personinntekten blir litt lavere enn næringsinntekten; det kan trekkes fra en viss kapitalavkastning på den egenkapitalen du har investert i driftsmidler, samt renter på næringsgjeld. Det har jeg skrevet mer utfyllende om i andre tråder på dette forumet.

 

En annen ting jeg lurer på er det rent praktiske i forbindelse med selve betaling av skatt. Jeg har sett at det finnes en side på skatteetaten hvor man kan generere et kid-nummer til bruk ved innbetaling av skatt, men er det altså slik at man skaffer seg et slikt kid-nummer og så betaler man inn skatt som om det var en hvilken som helst faktura? Skal dette gjøres etter hver faktura, månedlig eller kvartalsvis?

Fire ganger i året: tilnærmet, men ikke nøyaktig kvartalsvis. (15. mars, mai, september, november.) Dette er de samme datoer som for innbetaling av trukket skatt/arb.g.avg for ansatte, men to av terminene (januar, juli) er hoppet over. Du trenger ikke genere KID-nummer selv, du får faktura i posten (tror ikke de tilbyr eFaktura enda, eller kanskje det er opp til hver kommune/skatteoppkrever?) fra din lokale skatteoppkrever -forutsatt at du har fått utregnet skattekort med fastsatt innbetaling av forskuddsskatt.

 

Også var det momsen da... Sett at de 120 tusenlappene kommer fra tolv fakturaer à kr 10.000. Jeg forstår at man da ikke skal inkludere mva på de fem første fakturaene og man betaler da altså kun mva for de neste sju. Altså at inntil kr 50.000 er helt mva-fritt uansett om man har en årlig omsetning på kr 51.000 eller 500.000? Det klinger rart i ørene mine, men ut ifra det jeg har lest så stemmer det. Kan dette bekreftes?

Ja, det stemmer. Men du har da heller ikke fradragsrett for inngående mva (på varer/tjenester du har kjøpt inn) før det tidspunktet du har passert 50.000 og registrert deg. Når du først er registrert, så gjelder det "i evig tid" fremover -det er altså ikke 50.000 på nytt neste år.

 

Jeg er også litt usikker på det rundt innbetaling av moms. Jeg har lest litt om forfall og slikt på skatteetaten. Der står det også at kid-nummer får man fra Altinn, men jeg har ikke helt klart å navigere meg frem til dette. Jeg antar at årsaken kanskje er at opprettelsen av mitt ENK fortsatt er under behandling. Jeg fant en tjeneste som heter "Momskonto for bedrifter", men jeg kommer ikke inn der før jeg rapporterer for et foretak i motsetning til privatperson. Betyr det at denne tjeneste kun er for AS og andre foretaksformer, eller må jeg bare vente til mitt ENK er oppe og går?

Skjemaet du er ute etter er ikke "momskonto for bedrifter", men heter RF-0002 (Alminnelig omsetningsoppgave). Det er godt mulig, for ikke å si sannsynlig, at utfylling av dette bare er tilgjengelig for foretak som er registrert i mva-registeret. Når du leverer det på AltInn får du en kvittering som bl.a. inneholder KID-nummeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...