JonnyHZ Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Det har en tid kommet rare lyder fra vannpumpa, men i går begynte den å gi fra seg en subbe/skranglelyd. Sjekket i dag og oppdaget til min store forbaulselse at når subbe/skranglelyden kom så begynte reimhjulet å slenge. Tok seg deretter inn igjen i et par minutter så begynte den igjen. Slenger 4-5 sekunder om gangen. Er dette farlig å kjøre med noen få kilometer ved rolig kjøring? Trenger å vite dette da jeg må kjøre for å hente nye deler. Hvordan er det å bytte dette på 626GE? Oppdatering: Vannpumpa HAR skjært seg i dag og bilen stoppet momentant. Kom i lav hastighet ut mot et kryss, gir litt på (litt nedover bakke) og hadde plutselig hard brems og ingen servostyring. Bilen stoppet fordi vannpumpa skar seg. Trodde den ville slure på reima hvis pumpa stoppet, men nei. Akkurat som om reima kilte seg fast i sporene (som den skal gjøre) Jeg håper dette er problemet og ikke gåen registerreim da jeg tidligere har erfart stopp (med en annen bil) akkurat på denne måten. Registerreima har kun gått 60.000km. Noen som har greie på dette? Bilen står og jeg må begynne reparasjon Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Tviler litt på at skåret vannpumpe (eller dynamo) ville være i stand til å kvele motoren -motoren er nok i utgangspunktet betydelig sterkere enn kreftene viftereima klarer å overføre.. Om den skjærer seg mens bilen går tilnærmet på tomgang kan det kanskje være mulig at den kveler seg, og da vil ikke startmotoren klare å starte motoren igjen etterpå, om man prøver på det. For å finne ut om det kan være registerreima; ta av viftereim og prøv å dreie rundt motoren med egnet verktøy på bolten foran på veivakselen. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Takk for svar. Løsnet reima som går mellom vannpumpa, dynamo og veiva. Prøvde dreie rundt reimhjulet til vannpumpa og det sto som sveiset fast. Bilen sto på tomgang da dette skjedde (ventet på å komme ut i et kryss) og fikk ikke startet igjen. Når jeg kjenner hvor godt reima holder igjen selv når den er slakk er det forståelig at det er vanskelig for starteren å dra i gang motoren. Starteren dro forresten rundt 2-3 ganger etter jeg hadde løsnet reima. Bare min tanke, men kom gjerne med innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå