Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Dette er helt utrolig... Du fortsetter å grave. Som sagt i lenken jeg først ga deg klokken 15.07: "Til forskjell fra individuelle arbeidsavtaler, er tariffavtaler kollektive avtaler (som binder flere arbeidstakere)" Dette betyr at selv om man ikke er medlem i LO, så MÅ arbeidstaker tilby tarifflønn/vilkår til alle arbeidstakere MED MINDRE arbeidstaker inngår særavtale. Hvis du ikke skjønner dette nå, så gir jeg opp. Du er tydeligvis ikke i stand til å ta mot ny lærdom, og er totalt inndoktrinert. Oooh, jeg fant et nytt ord jeg ikke har visst om før, og som betyr akkurat dette: ufravikelighetsnormen! Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Ja. Det er kjent for alle ja. Da er det liksom greit... ? På mange måter ja. Vil man støtte et annet parti kan man starte sitt eget forbund eller bli medlem og jobbe fra innsiden for saken. Det som er feil er jo at LO-medlemmer har krav på ting som andre ikke har krav på.. Dersom man betaler til en Arbeiderpartiets Landsorganisasjon (LO), da får man automatisk krav på det ene og det andre. Hva med de som ikke er medlemmer? De har like rettigheter i arbeidslivet og betaler ikke. Hva har de da å klage over? Like rettigheter? Hvis man er medlem i LO, så har man "krav på" (rett til/rettighet på) ting som ikke-medlemmer ikke har. Det står da i klartekst også på den siden? Dette: http://www.lo.no/Faq...i-arbeidslivet/ Håper virkelig ikke denne må forklares, det prøver andre på ... Andre prøver på ja... Du mener den gretne sinnataggen som slenger rundt seg med tariffavtaler, banneord og tomme trusler mens han på en opphisset måte henviser til sin egen fortreffelighet angående temaet? Beklager, men alt sinnet hans og all selvopptattheten hans stjeler oppmerksomheten min, slik at det blir vanskelig å få med seg det som forklares... Dette er helt utrolig... Du fortsetter å grave. Som sagt i lenken jeg først ga deg klokken 15.07: "Til forskjell fra individuelle arbeidsavtaler, er tariffavtaler kollektive avtaler (som binder flere arbeidstakere)" Dette betyr at selv om man ikke er medlem i LO, så MÅ arbeidstaker tilby tarifflønn/vilkår til alle arbeidstakere MED MINDRE arbeidstaker inngår særavtale. Hvis du ikke skjønner dette nå, så gir jeg opp. Du er tydeligvis ikke i stand til å ta mot ny lærdom, og er totalt inndoktrinert. Oooh, jeg fant et nytt ord jeg ikke har visst om før, og som betyr akkurat dette: ufravikelighetsnormen! Ikke svar meg mer Shruggie... Jeg ønsker rett og slett ikke snakke med deg. Endret 31. august 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Ja, du finner det vel ut når du en gang får deg en jobb. Lykke til med jakten; jeg har ikke noen særlig tro på din lærevillighet, så jeg tipper du blir lærer. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Ja, du finner det vel ut når du en gang får deg en jobb. Lykke til med jakten; jeg har ikke noen særlig tro på din lærevillighet, så jeg tipper du blir lærer. Og hvis du holder på sånn som du gjør her med andre i det "virkelige liv", med den attituden du har der, så antar jeg at du en eller annen gang i fremtiden kommer til å havne på sykehus, etter en god gammeldags omgang med juling. (Dette er ikke noen trussel fra meg, for jeg har ikke tenkt til å gjøre deg noe. For meg er du ikke verd det bryet engang) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Si meg en ting: hva betyr ufravikelighetsnormen? Hvis du ikke skjønner at du tar feil nå heller, så... må noen andre ta over diskusjonen. Endret 31. august 2012 av Shruggie Lenke til kommentar
trra Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Det som er feil er jo at LO-medlemmer har krav på ting som andre ikke har krav på.. Dersom man betaler til en Arbeiderpartiets Landsorganisasjon (LO), da får man automatisk krav på det ene og det andre. Igjen, akkurat hva er det LO medlemmer har krav på som ikke medlemmer har krav på? Kom med et eksempel så kan vi ta det derfra, Å linke til LO sin side holder ikke. Like rettigheter? Hvis man er medlem i LO, så har man "krav på" (rett til/rettighet på) ting som ikke-medlemmer har. Det står da i klartekst også på den siden? Nei, det gjør det ikke. Merk det som står i ved siden av organisert, "tariffavtale" . Den gjelder for alle, uansett om de er medlem eller ikke i LO. Dette: http://www.lo.no/Faq...i-arbeidslivet/ Denne blir forsåvidt dekt av de andre svarene mine. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Her har du en (komplett) liste: http://www.lofavor.no/ Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Si meg en ting: hva betyr ufravikelighetsnormen? Hvis du ikke skjønner at du tar feil nå heller, så... må noen andre ta over diskusjonen. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du skaper deg så mye... Jeg har også sagt jeg ikke vil snakke med deg mer da du ikke klarer å oppføre deg som folk. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Jeg oppfører meg helt fin, jeg. Jeg vet også hva ufravikelighetsnormen er. Lærte det for en halvtime siden, mens jeg prøvde å finne måter å bevise for deg at du sitter på feil info. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Det som er feil er jo at LO-medlemmer har krav på ting som andre ikke har krav på.. Dersom man betaler til en Arbeiderpartiets Landsorganisasjon (LO), da får man automatisk krav på det ene og det andre. Igjen, akkurat hva er det LO medlemmer har krav på som ikke medlemmer har krav på? Kom med et eksempel så kan vi ta det derfra, Å linke til LO sin side holder ikke. Men linken lister jo opp mange ting som LO-medlemmer har krav på som ikke-medlemmer ikke har krav på. Greit. Her er et eksempel: Hva har man krav på i lønn? Uorganisert Det finnes ikke noen generell lovfestet minstelønn i Norge. Lønn fastsettes i utgangspunktet etter avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Organisert (tariffavtale) Du er garantert en avtalefestet minstelønn, ofte kalt tarifflønn. I tillegg sikrer tariffavtalen deg diverse tillegg som kvelds, natt og helgetillegg, som loven ikke gir rett til. Så dermed vil en som ikke har "organisert seg" i Arbeiderpartiets LO ikke få del i alle frynsegodene. For å få det, så må man betale en viss sum til arbeiderpartiet via LO. Det er direkte skadelig for demokratiet vårt. Hadde det enda vært en uavhengig organisasjon... Like rettigheter? Hvis man er medlem i LO, så har man "krav på" (rett til/rettighet på) ting som ikke-medlemmer har. Det står da i klartekst også på den siden? Nei, det gjør det ikke. Merk det som står i ved siden av organisert, "tariffavtale" . Den gjelder for alle, uansett om de er medlem eller ikke i LO. Hvorfor står det da beskrevet hva man ikke får og hva man får som medlem i LO? Hva er i det hele tatt vitsen med å melde seg inn i LO, dersom man ikke får noen fordeler (rettigheter) av å være med der? Dette: http://www.lo.no/Faq...i-arbeidslivet/ Denne blir forsåvidt dekt av de andre svarene mine. På hvilken måte? Lenke til kommentar
trra Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Greit. Her er et eksempel: Så dermed vil en som ikke har "organisert seg" i Arbeiderpartiets LO ikke få del i alle frynsegodene. For å få det, så må man betale en viss sum til arbeiderpartiet via LO. Det er direkte skadelig for demokratiet vårt. Hadde det enda vært en uavhengig organisasjon... Feil, jobber du i en bedrift som har tariffavtale med en fagforening har du like store rettigheter iforhold til tariffavtalen når du ikke er organisert. YS er forresten et fagforbund som er partiuavhenging. Hvorfor står det da beskrevet hva man ikke får og hva man får som medlem i LO? Hva er i det hele tatt vitsen med å melde seg inn i LO, dersom man ikke får noen fordeler (rettigheter) av å være med der? Reklame, reklame. Vitsen er endel "frynsegoder", som f.eks hjelp fra LO vis du mener du har blit sagt opp på feilgrunnlag. Det som er helt klart derimot er at om ingen hadde vært organisert kunne fort rettighetene forsvinne. På hvilken måte? Jeg prøver så godt jeg kan med svarene mine her også. Endret 31. august 2012 av trra 4 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Tariffavtaler gjelder ALLE ansatte på bedriften. Dette fortalte jeg deg først kl. 15.07, og du har kastet bort både din egen og min kveld på å nekte for dette. 4 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Greit. Her er et eksempel: Så dermed vil en som ikke har "organisert seg" i Arbeiderpartiets LO ikke få del i alle frynsegodene. For å få det, så må man betale en viss sum til arbeiderpartiet via LO. Det er direkte skadelig for demokratiet vårt. Hadde det enda vært en uavhengig organisasjon... Feil, jobber du i en bedrift som har tariffavtale med en fagforening har du like store rettigheter iforhold til tariffavtalen når du ikke er organisert. YS er forresten et fagforbund som er partiuavhenging. Hvis man ikke jobber i en bedrift som har en "tariffavtale" med en fagforening da? http://www.nettavisen.no/nyheter/article3227308.ece Nå står det jo klart at "organiserte" får ditt og datt, og at "uorganiserte" ikke får det? Men hvis man jobber for et stort firma som har en slik tariffavtale, så er man da per definisjon organisert, uten å være medlem av en sådan? Hvorfor står det da beskrevet hva man ikke får og hva man får som medlem i LO? Hva er i det hele tatt vitsen med å melde seg inn i LO, dersom man ikke får noen fordeler (rettigheter) av å være med der? Reklame, reklame. Løgn? Vitsen er endel "frynsegoder", som f.eks hjelp fra LO vis du mener du har blit sagt opp på feilgrunnlag. Og denne hjelpen får man ikke uten LO... For å få denne hjelpen så må man med andre ord bite i det sure eplet å sponse Arbeiderpartiet indirekte med deres valgkamper arrangementer og liknende. Det som er helt klart derimot er at om ingen hadde vært organisert kunne fort rettighetene forsvinne. Rettighetene burde blitt kjempet for gjennom det statlige organet på en demokratisk måte... På hvilken måte? Jeg prøver så godt jeg kan med svarene mine her også. Takk. Men det er fortsatt ting jeg lurer på. Godt at du ikke svarer meg med å gå til frontal angrep med øks, slik en viss annen her på forumet. =) Tariffavtaler gjelder ALLE ansatte på bedriften. Dette fortalte jeg deg først kl. 15.07, og du har kastet bort både din egen og min kveld på å nekte for dette. Det er ikke jeg som kaster bort kvelden din. Det klarer du fint selv. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Jo, du får den uten LO. Du trenger nemlig ikke være medlem av LO for å få til en tariffavtale. Det finnes massevis av fagforeninger utenfor LO, og strengt tatt trenger du ikke det en gang - alt du trenger er å få nok ansatte til å gå til krav om tariffavtaler. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Alt dette hadde vært langt enklere om du bare hadde lest lenken jeg ga deg for snart seks timer siden i stedet for å insistere på ting som: "Det betyr i bunn og grunn at det kun finnes en løgner, og han kaller seg 'Shruggie'..." "Feil det du..." "Hva så? Er du stolt av deg selv nå da? Opphisset over din egen fortreffelighet?" "Det står å lese på siden jeg lenket til. Er du blind?" og andre feilaktige påstander. Skjønner du NÅ hvorfor jeg har vært frustrert? Eller skal du påstå at det er min feil at du sittet her i seks timer og dratt løgner ut av analen? 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Det er tryggere å ha en sterk fagbevegelse enn å ha "sine" folk i regjeringen for å lage de "riktige" lovene. Fagbevegelsens makt ligger i medlemmene og medlemmene pleier å støtte opp om sine egne rettigheter uavhengig av deres støtte til politiske partier. Regjeringen har en tendens til å bli byttet ut og bli påvirket av haugevis av andre organisasjoner, partier, direktiver, osv. Regjeringen er også arbeidsgiveren til de ansatte i staten, og jeg ville hvertfall ikke hatt min arbeidsgiver til å lage rammene for arbeidet jeg skal gjøre. Kort sagt så må man hele tiden kjempe for å få og beholde de rettighetene man har. Det er klassekamp - arbeidere må alltid kjempe mot arbeidsgivere, politikere, og andre personer og organisasjoner som har betydelig makt. Å ha "sine" folk i regjering øker bare sjangsen for at det blir enklere å få innfridd sine mål, eller minsker sjangsen for at rettigheter blir fjernet. Det er uansett ingen garranti. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 For ikke å snakke om at 90% av norsk arbeiderkamp er gjort av LO, ikke stortinget. Stortinget har legislert hva LO har gjort i praksis. Norge uten LO hadde vært langt mot høyre. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Som nevnt er Venstre arbeiderhatere, og når det passer seg for dem selv mot eiendomsrett/forhandlingsrett når det går mot fagorganiserte grunnet deres ronkende tro på seg selv og liberalismen. Dette er forsåvidt noe som har kommet etter Dørum forsvant ut, og skjøt spesielt fart etter Sauebonden ble sendt tilbake til Vestlandet. Så hvis man ser dette opp mot bolig, så vil det bety, med Venstre sin tanke, at yngre skal få så dårlige arbeidskår som overhode mulig, siden det tross alt er å ha en jobb enn ikke. Noe som forsåvidt er en riktig tanke i teorien. Men så er det praksis da. Noe arbeiderhatere ikke har så meget av. Virker det som. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Vel, det er fortsatt verdt å nevne at LO støtter AP, men AP er ikke lengre hva LO skapte. Det er et stort dilemma, og pga interne bånd vil det ta lang tid før noe blir gjordt med dette. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Løsning på problemet: Fjern NOK som tvunget betalingsmiddel fra og med 01.01.13. Informer befolkningen via nyhetene om hva dette vil innebære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå