Gå til innhold

Hva opptar stor plass? Og hvorfor er pc'en treg?

Anbefalte innlegg

Har en pc som er et par år gammel. Fikk den på videregående som skole-pc.

Kunne beholde den etter videregående også, men leverte den inn til IT-ansvarlig som formaterte den? og fikset slik at den ble brukbar for meg etter jeg var ferdig på skolen.

Alt jeg hadde installert ble i hvert fall slettet, men allikevel så er det noe som tar så utrolig stor plass. Uten at jeg helt vet hva eller hvor dette ligger.

På disk C: er det 5 GB ledig av totalt 29,2 GB.

På disk D: er det 9,78 GB ledig av totalt 45 GB.

Har bare installert Office, Spotify og Chrome i ettertid, og har kun noen bilder. Men det skal jo ikke ta så stor plass.

Dessuten er den ganske treg i reaksjonen enkelt ganger.

Sånn som hvis jeg skriver nå, så tar det gjerne 3 sekunder før det kommer opp hva jeg skriver. Eller bare jeg skal åpne en ny fane. Utrolig kjedelig. Den henger litt etter på en måte.

Er det noe jeg kan gjøre for å få den raskere? Og for å få mere plass?

Eller er pc'en rett og slett bare dritdårlig?

Her har dere informasjon om PC'en, for de som lurer på det.

2yl1izk.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at den gamle windows fortsatt ligger gjemt et sted i pc'n, hvordan fjerne er jeg ikke helt sikker på, men du kan google f.eks "How to remove hidden windows"

Grunnen til at pc'n gå ganske tregt er vel fordi du har en gammel prosessor. Hvis du kjører mange programmer vil dette slite på prosessoren å det vil gå tregt med det du driver med.

Høyreklikk på oppgavelinjen på skrivebordet å trykk på "Start oppgavebehandling" Helt nederst i midten vil du da se at det står "Prosessorbruk:" Også videre et tall. Hva står det på prosessorbruk når du kjører maskinen slik du pleier å bruke den?

Prøv også å trykk på "start" knappen helt nederst til venstre ved skrivebord å søk "Diskopprydding" i søkefeltet, Trykk på den. Så velger du stasjon "C:" Så vil du se at du kan huke av på ting du vil slette og du har sikkert også mulighet for å bla deg lenger nedover på siden. Se om du finner noe som tar noe GB, gjerne si i fra om hva.

Endret av danniboy123
Lenke til kommentar

For å få oversikt over hva som benytter seg av lagringsplass kan du bruke et program som gir en grafisk representasjon av dataene dine.

Jeg husker ikke hvilket program det var jeg brukte til dette, men google sier at space sniffer er et godt og gratis alternativ som ikke trenger noen installasjon.

Jeg har funnet dette svært nyttig tidligere, men ettersom jeg nå er 100% på gnu/linux bruker jeg bare 'du'.

Det finnes en 'du' for windows, men den grafiske oversikten er kanskje lettere å forholde seg til.

Space sniffer: http://www.uderzo.it.../space_sniffer/

Du for windows: http://technet.micro...s/bb896651.aspx

Edit: Ser at denne varianten av 'du' ikke har like mange alternativer som den jeg bruker til vanlig. Mulig det finnes i cygwin eller noe lignende.

Endret av process
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det at ting tar plass kan skyldes mange ting. Noen har recoverypartisjon som sluker sitt, historikk i nettlesere blir fort 20-30-40 Gb, har du drevet med f.eks videoredigering kan det ligge mye data der, spill kan sluke masse plass og som sagt kan windows.old om du har det ta sin plass.

Treghet kan skyldes manglende oppdateringer av drivere, bios, lite minne, treg/gammel prosessor, dårlig skjermkort osv. Nettlesere bruker idag skjermkortet til å tygge data, så surfeopplevelsen kan påvirkes av skjermkortet og dets drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...