Gå til innhold

Mobil: Dårlig kundeservice hos Telekiosken


Enri

Dårlig kundebehandling hos Telekiosken  

6 stemmer

  1. 1. Er min mor utsatt for vesentlig ulempe?



Anbefalte innlegg

Min mor på 66år som er rimelig blank på tekniske duppedingser gikk til Telekiosken på Sjøkanten Senter i Harstad for å kjøpe en iPhone. Her har jeg klippet ut fra Telekioskens hjemmeside ;"Telekiosken gjør det trygt, personlig og enkelt for privatpersoner å velge riktige kommunikasjonsløsninger." Mange eldre tror det er tryggere og at man får bedre service hos den lokale forhandleren. I butikken ba hun om å få en iPhone, hun forklarte at dette var hun rimelig blank på, men at hennes døtre annbefalte henne og kjøpe en slik telefon. Hun betaler over 5000 og ringer meg stolt med sin nye iPhone, hvorpå jeg konstaterer etter å ha forsøkt å guide henne i bruk av telefonen, at hun sitter med en HTC i hånden. (Min mor bor på en øy og må ta buss og ferge og så buss igjen for å komme til butikken) Butikken beklager missforståelsen og hun får sin iPhone og drar fornøyd hjem igjen. Vel hjemme og igjen under veiledning fra meg, kan vi bare konstatere at den øvre høyttaleren nesten ikke har lyd, hun må slå på speaker for at vi skal kunne få pratet. Igjen reiser hun til Telekiosken, de er villige til å ta inn telefonen for å sende den til reparasjon/ finne ut hva som er feil. (Rett ut av boksen med feil ville jeg trodd at det var mulig å få byttet direkte til ny vare. Selv driver jeg butikk og ordner slike ting på stedet, vel vitende om at jeg har leverandører som tar villig i mot varer som er defekte). Nå er det slik at jeg har flybiletter i neste uke for å besøke henne og skulle da samtidig lære henne og bruke telefonen, legge inn telefonlisten og laste ned de appene hun kan ha bruk for. Derfor vil hun selvfølgelig ha en ny telefon slik at dette blir mulig å få til. Her limer jeg inn fra kjøpsloven paragraf 34 mangel; "Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig." Etter min mening er det å ikke kunne høre det den du snakker med sier i en telefon, uten og slå på speaker en vesentlig mangel ved varen. Nå er det sånn at selgeren også har rettigheter i kjøpsloven, paragraf 36 mangel;" Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Jeg har snakket med Forbrukerrådet å selgeren kan kreve å rette mangelen selv om varen er tatt utt av emballasjen med mangelen. Så er det spørsmålet om min mor nå er utsatt for vesentlig ulempe? Jeg har kontaktet selger og videre ansvarlig for kundebehandling sentralt i kjeden Telekosken, men det er ingen forståelse for at min mor trenger en ny telefon som virker nå. Dersom hun heller hadde bestilt telefon på nett ville hun etter all sannsynlighet hatt en ny iPhone allerede, hun hadde sluppet og få en HTC, og hennes rettighettigheter gjennom kjøpsloven for netthandel er sterkere. Så til alle som vurder og handle hos Telekiosken: Det ble ikke trygt og enkelt og handle der for min mor!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre provisjon på HTC kombinert med et lettlurt offer? Man kan jo mistenke selger for å ha solgt feil type telefon med overlegg her, men det blir selvfølgelig umulig å bevise.

Kunden sin feil at hun fikk med seg feil telefon? Nei hevder jeg. Kjenner jeg kunden rett hadde hun jukselapp med navnet "Iphone" med seg i veska før hun dro på handel hehe. At vedkommende er "rimelig blank på tekniske duppedingser" er etter min mening en betydelig underdrivelse. lol. Jeg sier det ikke for å være frekk. Det er et faktum.

Så gøy! Slektstreff på forumet! Hei søss! :!:

Stakkars arme selger tenker nå jeg. Fikk vel kjørt seg skikkelig ja. Hehe.

 

Det går ca en arbeidsdag på en slik bytur. Tatt det i betraktning pluss fadesen med mixup mellom HTC og Iphone burde dette ha løst seg på en enklere måte. Jeg mener selger burde ha levert ut en ny telefon. Jeg satte opp telefonen for min mor og den var ikke ute av originalemballasjen før den lå hjemme på stuebordet. Var nesten umulig å høre noe som helst av det som ble sagt når man pratet med noen i telefonen. Volumet var helt oppjustert selvf.

 

Telekiosken får tommelen ned fra meg også.

Lenke til kommentar

Hadde hun beholdt HTC'en, så hadde hun hatt en ny fungerene telefon nå (selv om det hadde vært feil på den) da de har en såkalt DOA-tid på 7 dager så vidt jeg kan forstå. Apple, med sin sedvanlige elendige kundebehandling, har en DOA-tid på latterlige fire minutter. Altså, det øyeblikket du går ut butikkdøren, er DOA-tiden utløpt.

 

Om hun hadde kjøpt på nett, ville ikke prosedyren vært annerledes, så hvordan du kan påstå at hun hadde hatt en ny telefon nå skjønner jeg ikke helt. Forhandlere følger stort sett produsentens DOA-tid da den ikke er lovpålagt. For forhandleren selv å gi kunden en ny telefon, sende inn den gamle og måtte selge den som demomodell med tap etterpå, er å regne som en vesentlig ulempe for selger. Ettersom det ikke koster selger noe å sende telefonen inn som kundens eksemplar, så er de godt innenfor Forbrukerkjøpsloven i det de gjør.

 

Og ettersom vi ikke vet nøyaktig hva hun har sagt i butikken, så vet vi heller ikke den faktiske grunnen til at hun kom hjem med en HTC. Selger kan ha anbefalt en HTC i stedet, fordi h*n mener den er bedre, og din mor kan ha sagt "ja, hvis du mener den er bedre". Det regnes som aksept av kjøper. Eller så er det rett og slett en misforståelse som lett kan oppstå når kjøper ikke vet foran og bak på det de skal kjøpe. Har selv jobbet som selger, så det vet jeg veldig godt. Og det øyeblikket en kunde betaler for en vare, så har kunden godtatt både gjenstanden og prisen (eller kontrakten om du vil det). At de allikevel byttet telefonen, er god service.

 

Telekiosken har riktignok ikke ytt strålende kundebehandling ellers i saken, men de har ikke gjort noe feil eller ytt dårligere kundebehandling enn det man kan forvente.

 

Derimot, når det gjelder deg og din "kundebehandling" med din mor; Hvordan kan du med god samvittighet anbefale henne en såpass avansert smarttelefon når hun er "blank" på tekniske duppedingser? At din søster/bror bekrefter at "blank" er en betydelig underdrivelse sier jo sitt.

 

EDIT: Kjøpsloven er for øvrig irrelevant, da den kun gjelder kjøp mellom firmaer.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din lovtolkning er feil.

 

Telefonen har åpenbart en mangel, det er alle enige om. Selger kan ved mangler ENTEN omlevere eller reparere, disse er sidestilt. Du kan som kunde velge mellom disse, med mindre det gir selger urimelige kostnader å gjennomføre det du velger, vs det andre.

 

Dette med urimelige kostnader har du hoppet over i blant din opplisting av selgeres rettigheter. Det du skriver om er dersom du -ikke- ønsker hverken reparasjon eller omlevering, og selger allikevel ønsker å rette mangelen - DER OG DA. Det har ingenting med denne saken å gjøre.

 

Det ble avgjort i en høyesterettsdom at dersom kostnaden for å reparere er mindre enn halvparten av å omlevere så kan selger avslå ditt krav om omlevering, og reparere varen.

 

Dette er tilfellet i denne saken, det er langt billigere å reparere enn iphone enn å gi ut ny.

 

Du har ingen sak rent lovmessig. Men bør tenke igjennom hvor man handler telefoner neste gang, i forhold til hva slags kundeservice man kan oppleve :)

 

EDIT: De fleste leverandører er villig til å ta i mot produkter som ikke fungerer ut av esken, og gi ny. Såkalt. DOA. Apple? NIX ;). Dette er uansett en garanti produsenten/leverandøren gir, og er ikke nedfelt i loven. Loven sier kun "reparasjon eller omlevering".

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har sidevis med skriveri som alle som selger telefoner av dem må følge. Telenor f.eks. taper penger på å selge iPhone (om man kun regner inntekt og kostnad), men fordi markedet krever det, gir det mest sannsynlig en merverdi, (gjennom kunder som kanskje ellers ikke ville valgt Telenor) men som vanskelig kan måles. Blant kravene fra Apple er at Telenor skal tilby et abonnement som inneholder så så mye av ditt og datt KUN for de som kjøper iPhone. Et annet krav er at Telenor skal stille med egen iPhone-supportavdeling (så du kan faktisk ringe Telenor kundeservice og be om å bli satt over til iPhoneavdelingen og få hjelp med tekniske ting på telefonen 12/7/365 bemannet).

 

Dette er helt ekstreme krav som ingen andre mobilmerker har. Kjøper du en defekt iPhone SKAL også Apple ha tilbake produktet for inspeksjon, fra kunde, og de vil så, evt., reparere den eller sende ut en ny.

 

Telekiosken er ikke syndebukken. De hadde tapt penger om verkstedet her hadde påstått at kunden har spyttet og trampet på den med en gang esken ble åpnet. Apple er de med den elendige kundeservicen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...