Gå til innhold

Innkjøp av ny PSU

Mgut

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg en ny psu men vet ikke hvilken jeg skal kjøpe

oppsettet mitt er

* 2 gtx 580

* amd phenom II x6 1075t (3.6Ghz)

* 4 lys katoder

* 5 120mm vifter, 1 200mm, og to 14mm vifter

* 1 ssd + x3 1TB harddisker

prøvde psu calculator så fikk jeg vite at jeg trengte 1023w(929w minimum)

mebn ekke sikker på det, så fint å få litt hjelp med dette :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corsair sin AX 850 skal vel fungere greit? :)

EDIT: Du trenger strengt tatt ikke så dyr heller, men det kan være greit å ha noe å gå på når skjermkortene må byttes ut med neste generasjon, og når det etter hvert må i SLI :)

Kan være ganske nødvendig med en AX 850W her. Oppsettet drar enkelt over 750W. Og det er faktisk slik at etter GTX 480 var det på en måte et vendepunkt, nå har det bare gått to generasjoner, men effektforbruket til generasjonene går nedover og nedover hvis det fortsetter slik.

Lenke til kommentar

Hmm.. Kanskje sant det. Vet ikke så altfor mye om strømforbruk, men det kan umulig være nødvendig med så mye som 1023W som TS nevnte? Og krever Nvidia sine skjermkort generelt sett mer enn AMD? En venn av meg har 2x7970 og en 3570k @ 4,5GHz med en AX 750 PSU, og det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Husk at prosessoren (AMD x6 1075t 125 watt) trekker jo mere en 3570k sine 77 Watt i utganspunktet.

Så en enkel tommelfinger regel:

3,6 Ghz av 1075t er ca 20% raskere

4,5GHz av 3570k er ca 33% raskere

Så øker vi strømbruket:

125 x 1,20 = 150 watt

77 x 1,33 = 102,41 watt

Nå har jeg ikke tatt hensyn til volt kun gjør en antatt strømbruk av cpu.

Angående skjermkort: http://www.hwcompare...radeon-hd-7970/

Så jeg vil tro en 850 watt strømforsyning bør holde.

CPU kalkulatorer er kun veiledene men i enkelte tilfeller ikke til å stole på under overklokking heller ikke til gjenerielt bruk.

Da er det bedre med http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000 men denne trekker ikke fra viften og strømforsyningen i seg selv som antakelig bruker litt strøm å veksle mellom 230 AC til 12 DC.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Valg av psu er avhengig av hvor mye man skal/kommer til å overklokke. Skal man sette maks spenning(uten hotwirering/voltmod) blir det fort noen watt også. Jeg har testet 2x7950(max spenning), i7 920, agility ssd, raptor disk pluss 10 vifter, kom opp mot 750w. Om en ikke skal ha flere enn 2 skjermkort, så holder ax 850. Men om man har lyst til å test tri sli, så vil jeg anbefale å gå enda høyere opp. Jeg har også testet 2x580 på ax 850, så lenge du ikke voldtar kortene, så bikker du ikke over 700w.

Lenke til kommentar

Da holder det mer enn nok med 850w, selv 750w ville ha vært nok. Men greit å ha litt ekstra power til fremtidlige oppgraderinger, selvom utviklingen på strømforbruket går den positive veien. Det som er digg med ax serien er når du ikke gjør særlig på pc'en, vil ikke vifta på psu'en spinne engang. Som en passiv psu, det er først når man stresser den, da starter vifta, men støyet er veldig lav også. Ikke mulig å høre i mitt oppsett iallfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...