Gå til innhold

Anbefaling NAS

Anbefalte innlegg

Ærede forumister!

Har begynt å leke meg med tanken på å kjøpe NAS, et felt jeg er fullstendig grønn på. NAS'et skal koples til en Netgear WNDR 4500 router for deretter å streame musikk/film til diverse enheter i huset. Ser også for meg automatisert backup av diverse filer til NAS'et i tillegg til det som går ut i nettskyen (Jotta).

Jeg trenger noe som er enkelt og fungerer "ut av boksen". Tilgang til NAS'et via internett er lite aktuelt. Pris inkl 1-2 TB disk max 2500,-

Som sagt, jeg er grønn på området. Noen forslag?

JILDG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jotta (via GET?) har vel sin egen klient og den er det vel neppe noe ferdig NAS som støtter. Jeg tror du må ta den backup'en via en klient PC.

Max 2500,- tror jeg blir snaut, det er nesten ikke noe igjen etter kjøp av disk(er). Komplett har solgt noe Netgear ReadyNAS greier billig i det siste, men du kommer vel over ditt beløp nesten uansett. Anbefaler at det settes opp slik at minst en disk kan ta kvelden (RAID1, RAID5, RAID6), dvs. du trenger fler enn en 1 disk.

(Det er greit med skylagring, men jeg stoler ikke helt på dem. Liker i det minste å sikring mot teknisk feil hjemme)

Jeg har forøvrig leita etter NAS ei tid (som erstattning for en server) og finner ingen brukbare "ferdig NAS" løsninger. Det er et eller annet negativt ved dem alle. Har etterhver kommet frem til at jeg må bygge en sjæl. FreeNAS har jo ZFS og en Xeon E12xx har lav TDP (Atom blir litt snaut for ZFS). Så gjenstår det bare å finne et søtt lite kabinett med plass til 12 disker...

Lenke til kommentar

Hva med en slik en? http://www.prisjakt.no/product.php?p=998955

Synology DiskStation DS212j - 1489,- hos mpx

Får vel 1TB disker for rundt 600,-

eller 2 TB for rundt 800,-

Jeg kan ikke si med sikkerhet om man må ha 2 disker installert eller om man kan starte med 1 og fylle på med en til senere. Det kan kanskje andre her på forumet svare på.

Har selv DS212+ og er strålende fornøyd. DSM 4 som er softwaren som kjøres er intuitiv og enkel å bruke. Finner mer info samt demo her: http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=enu

Lenke til kommentar

Istedenfor å si hva du bør kjøpe så kan jeg heller advare litt om hva jeg mener du ikke bør kjøpe..

Jeg bestilte en Netgear ReadyNAS Duo v2 fra komplett en av gangene den var på tilbud, og må si jeg er så som så fornøyd med den. Det er flere NASer i samme serie med forskjellige størrelser.

De har ganske bra hardware.. Min er på 1.4GHz (om jeg ikke husker feil), 256MB RAM, USB3.0 og 2.0 som kjører linux, og litt av poenget med den er at man skal kunne laste ned små addons til den, akkurat som applikasjoner på smarttelefoner, som skal kunne utvide mulighetene med den. Det for seg selv er greit, og gir utgangspunkt til en boks med stort potensiale.. Men problemet er at det virker litt som at dette er en produktserie som Netgear ikke følger skikkelig opp med offisiell support, men heller overlater til alle linuxgeeksene på forumet deres.

F.eks var det en bug i firmwaren i begynnelsen som gjorde at man fikk feilmeldinger om at disken var full selvom den ikke var det. Når man trykket retry, fortsatte den en stund til, frem til det kom ny feilmelding. Dermed måtte man sitte og "passe på" mens man flyttet filer over på den, noe som blir litt kjedelig når man flytter flere 100GB med filer, for ikke å snakke om at mange programmer stoppet opp når de prøvde å skrive til den.

Det tok flere måneder før netgear klarte å sumle seg til å slippe en betaversjon av ny firmware som fikset problemet, samtidig som folk måtte ty til uoffisielle løsninger i forumet for å fikse det imellomtiden.

Med den siste firmwaren jeg kjører nå, så har jeg problemer med tilgangen til shares. Jeg lager f.eks en ny share, og ny bruker med passord som fungerer helt fint. Så prøver jeg å sette opp en ny share, ny bruker, og nytt passord på akkurat samme måte men dette fungerer da plutselig ikke. Slike små feil støter man på hele tiden, og fjeset blir bare rødere og rødere, samtidig som det blir vanskeligere og vanskeligere å legge godviljen til.

Etter jeg tilslutt hadde begynt å finne meg i at den hadde buggy firmware, så viste det seg å være en tikkende bombe innebygget i boksen. Det ble oppdaget ved første strømbrudd. Plutselig en dag hadde jeg ikke tilgang til NASen, og gikk derfor ut for å se hva som foregikk. Jammen meg slår den seg ikke på av seg selv når strømmen kommer tilbake, man må bort og skru den på igjen manuelt... Det hadde jeg ikke tenkt på i det heletatt når jeg bestilte den. Hva skjer da om man reiser på ferie og stoler på at man har tilgang til den under ferien, og strømmen forsvinner imellomtiden? Eller hvis man bruker den til ruter, web server eller andre ting, og man må slå den på igjen manuelt?

.... Og nei, det finnes ingen BIOS-innstillinger eller noe til å endre dette her, selve maskinvaren støtter det ikke etter det jeg er informert, derfor må man eventuelt gjøre fysiske endringer hvis man ønsker at den skal skru seg på igjen av seg selv, eller man må også investere i en UPS.

Så alt i alt, hold deg unna denne serien med mindre du er kjent med linux, og liker å måtte fikse opp i irriterende småfeil på helt grunnleggende funksjoner på NASen. Ytelsen i seg selv er grei, men de er trege med oppdateringer som fikser grunnleggende feil, og veldig få protokoller er støttet i standard firmware, og det er heller ingen offisielle addons fra netgear som gir mer støtte, bare en eller annen remote access greie.

Men de skal ha et pluss... Etter jeg hadde skrevet et langt, men saklig klagebrev til Netgear, så ringte det faktisk en svenske for å informere om at det nettopp var sluppet en beta som skulle fikse problemene jeg klaget over.. Det var over alle forventninger.

Beklager å skrive en hel bok om den, men jeg bare måtte få ut litt frustrasjon her.. ^^

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. Har vurdert å bestille en Netgear ReadyNAS Duo v2, men ble litt skeptisk nå. Eier en Netgear wndr4500 router som har fått mye rar firmware ja........

Kanskje har jeg bare vært heldig, men ASUS-produkter har alltid vært til å stole på i de snart 25 årene jeg har handlet diverse utstyr. Ser at de nå også kommer med en serie NAS med produktnavn ASUSTOR. Finner ikke mye info på nett, har noen hørt rykter om pris og release?

JILDG

Lenke til kommentar

Jeg har en ReadyNAS Ultra 4, og den fungerer til sitt bruk selv om jeg gjerne skulle hatt enda mer kraft for å transcode video med f.eks. Plex. Men til den prisen kan man ikke forvente mer. Fint å kunne starte med én disk og så sette inn flere senere (selv om man naturligvis bør starte med minst to om man skal bruke den til noe man ikke vil miste). Minus for grensesnittet, som er veldig gammeldags og unødvendig vanskelig å bruke, og det burde vært støtte for hardware-basert kryptering.

Angående strømbrudd, så kan jeg ikke huske at strømmen har gått mens serveren har vært i drift. Men er man avhengig av oppetid, så er UPS en god investering. Det kan vel egentlig være en god investering uansett, siden man da kan driste seg til å endre litt på innstillingene for skriving til disk.

Lenke til kommentar

For min del dreier det seg egentlig ikke om at den må ha 100% oppetid, vanligvis vil vel også annet av nettverksutstyr og stasjonære PCer være dødt mens strømmen er borte så man ikke har bruk for den uansett, men det er veldig irriterende at det ikke kommer opp igjen og går av seg selv. Et strømbrudd kan vare noen timer hvis det er en litt alvorlig feil, og da kan man risikere at UPSen ikke strekker til, så man må restarte den manuelt igjen.

Det er heller ikke sikkert at folk har NASen stående lett tilgjengelig midt på stuebordet. Man plasserer den gjerne på en litt diskret plass. Jeg har f.eks flyttet NASen til dataskapet i kjelleren, og må derfor ut der hvis det er noe. Det er ikke det at det er så utrolig tungt å reise seg for å gå et par trappetrinn ned for å fikse det, men det skal ikke være nødvendig, og så har man selvfølgelig som nevnt det andre scenarioet der man er bortreist og ikke har mulighet til å starte den opp. For min del er det helt greit at den er nede akkurat mens strømmen er borte, men jeg stoler faktisk ikke på at den vil være tilgjengelig når jeg er ute, og sørger derfor alltid for å flytte ting over på PCen, noe jeg hadde håpt å slippe.

Grensesnittet er tilrettelagt for at man skal kunne bruke UPS på den, det er vel en av de få tingene de faktisk laget støtte for å firmwaren, så man skulle nesten tro at netgear har en avtale med selskaper som lager UPSer om å lage det til så kukete som de har, slik at det skal bli et større marked for å selge UPSer til privatpersoner, eller noe i den dur.. .....Amerikanere ja..

Uansett, min anbefaling er å skaffe noe som ikke har på-knapp, som starter opp med en gang det får strøm, slik som 99.9% av annet dedikert nettverksutstyr gjør, og var ment for å gjøre. Jeg måtte restarte den senest rett før helgen etter et planlagt strømbrudd, og det vekket hele sinnet mitt over den lille mørkegrå boksen til liv igjen. Derfor passet der forsåvidt fint at det ble liv i denne tråden igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...