Kakelagringsdirektivet Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Hei Jeg solgte en sykkel 8. august der kjøperen tok kontakt via telefon, hadde annonse på finn fra før. Han tok turen hjem til meg og kikket på den og sønnen hans syklet rundt og rundt på den helt til vi ble ferdige. Jeg sa alt jeg visste om sykkelen da vi sto der, men et par dager senere den 11. august får jeg en melding på telefonen der han vil ha pengene tilbake og at han leverer sykkelen tilbake. På grunn av demperene ikke fungerer. Dette visste jeg ikke om og de har alltid vært slik siden jeg kjøpte den fra forhandler. jeg sa jeg skulle ta kontakt med han da jeg hadde pratet med faren min påfølgende mandag, men dette gikk helt i glemmeboka. Han tok kantakt i dag igjen og sa at han hadde prøvd og fikse dette selv, men at nok var nok, så han skulle komme med den i dag og la meg prøve og fikse det eller gi han pengene tilbake. I mine øyne er jo dette uhørt, han var jo og kikket på den og prøvde den ut, og jeg opplyste om alt jeg visste om sykkelen, på dette tidspungte var ikke jeg klar over at demperen var "ødelagt". Jeg er klar over at man har 14 dagerangrerett om det er tydeligefeil som jeg ikke har gitt opplysninger om, men jeg var jo ikke klar over dette. I tilegg så står det på http://www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett At "Du har lov til å prøve varen forsiktig, men den må ikke være tatt i bruk eller blitt skadet." Men han han prøvde jo sykkelen ved og sykle rundt på den mens vi pratet og han har i ettertid prøvd og fikse problemet selv. Det står også "Hvis du kjøper varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel på finn.no." Er det noen som kan hjelpe meg med og sortere ut dette? aner ikke hva jeg skal gjøre da pengene allerede er brukt opp. Det er ikke snakk om mer enn 1000kr, men penger er penger. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Glem angrerett. Det gjelder kun mellom forbruker og bedrift/næring. Hvor stor salgssum snakker vi om? Dersom du har fortalt alt du visste om sykkelen, og i tillegg til at kjøper fikk både se på og teste sykkelen, så skal det mye til for at de kan komme i ettertid og klage. I tillegg, dersom de har forsøkt og reparere feilen, og muligens enten ødelagt eller redusert verdien på sykkelen, så stiller kjøper seg i en særdeles lite gunstig posisjon. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Hadde dere noe kontrakt? Hvis ikke er de pengene tapt for kjøper slik jeg ser det. Dette er en ganske åpenbar feil, og noe man bør teste når man prøver sykkelen. Hvis dere hadde kontrakt kommer det vel litt an på hva som står i den. For a å ta ett lignende eksempel, hvis man kjøper motorsykkel og det står at den kjøpes som den står, så betyr ikke det at kjøper må godta alt av feil og mangler. Men at demperen fremme på motorsykkelen ikke virker er ett minium av hva som må forventes at kjøper skal teste. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Du kan slå av 200 kroner om du betaler tilbake iaf. Så kasnkje han tenker seg om. Må ikke skifte hele sykkelen for noen dempere Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Hvor gammel er sykkelen? Han kan nok reklamere til forhandler der du kjøpte sykkelen om sykkelen fremdeles er innenfor reklamasjonsfristen. Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Han bare kom og satte den fra seg på trappa mens jeg var på skolen. Er snakk om 1000kr så er ikke allverdens men ett surt tap fra meg om han skal få det tilbake. Her er enda et problem!: Jeg gikk ut for og kikke på den nå, og jeg var ikke klar over før i dag at han hadde prøvd og reparere dette selv. Da jeg ga fra meg sykkelen så kikket jeg jo over den og så at dempere og sånt fungerte. De har alltid hvert stive med ikke stått helt fast som de er nå. Det er i tilegg kommet rust på demperene og en del som er essensiel for bruken av demperene er knekt av og fulgte ikke med. Jeg føler at jeg må pengene tilbake fordi jeg glemte hele greia og i følge kjøpsloven for privat handel så har han 2 års klagerett i tillegg til at jeg må være pliktig til og betale verksted regninga. Dette føler jeg er uaktuelt da jeg får den tilbake i slik stand den er i nå, virker som om fordekket er pungtert også på grunn av at det ikke var luft i det da jeg mottok den nå. Ingen som kan referere til noe låverk som sier at man ikke bare heve en slik handel rett som det er. Og siden det ikke er forbruksloven som gjelder så har det ikke noe og si om jeg glemte tiden da klageretten er på 2 år? Blir så jævelig frustrert. Og vurerer og sette et ultimatum. Enten så beholder jeg sykkelen og pengene eller så kommer du og henter sykklen igjen, fordi i den stand den er nå så kan ikke jeg tjene noe penger på et eventuelt salg senere. En annen ting som er urimelig er og bare la den stå ute i regnet og vente på at jeg skal ta kontakt med han, nå er jo sykkelen verdiløs når demperene må byttes. Kan ikke bare prøve og fikse noe selv og deretter gjøre det verre for så og kreve pengene tilbake. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Du har solgt den som den er, og han har ikke nødvendigvis krav på noe fra deg i denne saken - han kunne fint testet sykkelen før kjøp vedr dempere. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Det er du som har de sterkeste kortene her. Fortell selger at kjøper et gjort og at du ikke godtar noe tilbakebetaling eller lignende. Sett sykkelen tilbake der han etterlot den og fortell han at den bør hentes innen 3 dager, hvis ikke fjerner du den. Det er han som eier sykkelen i skrivende stund, og den står på din eiendom. Han hadde nok av tid til å finne ut av dette da han prøvde sykkelen. Det blir helt feil å gi tilbake pengene nå. Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Takk for gode tilbakemeldinger, er helt ny når det kommer til slikt. En ting jeg i allefall vet er at jeg skal skrive kjøpskontrakt ved alle kjøp/salg, så slipper jeg dette. Er forsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre, jeg vurderer og sette et ultimatum selvfølgelig. Men føler det kan hisse seg opp om jeg gjør dette, han kan jo ikke slå meg eller noe slikt for da får han juling. Men sånn i forhold til anmeldelse for "svindel" eller lignende, jeg orker ikke mer stress og konfrontasjoner med denne fyren. Har lite lyst til og gi han penger heller. Men han svarer jo ikke på meldinger som jeg sender til han. Sendte denne til han kl 15 og har ikke fått svar: Hei ____ jeg hår nå sett litt på problemet og jeg må nesten spørre hva du har gjort med den, demperene er jo rusten og det mangler en essensiell del for at demperen skal fungere, da du sa at demperen var ødelagt så trodde jeg du mente at de var litt harde, men det viser seg jo at de sitter helt fast, noe som jeg er bombesikker på at de ikke gjorde før salg. Dette har jeg aldri opplevd med sykkelen før. Mulig dette er en brukerfeil fra deres side? tenkte jeg bare skulle høre siden den ikke så slik ut da jeg ga den fra meg. Og har dere latt den stå ute i regnet mens dere har hatt den? siden det er kommet overflate rust på demperene og jeg ser at justerings skruen til til demperene mangler og tydeligvis er knekt av. hadde vært hyggelig med litt informasjon, da det tydeligvis er veldig uklart for meg. Mvh Meg Han har ikke svart, og hva syntes dere? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Tja, du har pengene, sykkelen er hans eiendom.. Du får be han hente den innen X dager, og si deg ferdig med saken. Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Du er sikker på dette? er jo masse regler som er inneblandt dette. Les kjøpsloven blandt annet. Han har jo tydeligvis klagerett i 2 år... Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Når det mangler en del, du ser ting er fiklet med og det er rust der så har du virkelig loven på din side. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Han har ikke klagerett, han har to års reklamasjonsfrist. Klage kan han gjøre i mange herrens år, uten at han har rett på noe av den grunn. Innenfor de to årene med reklamasjonsfrist så kan kjøper klage på mangler i henhold til kjøpsloven. Dvs typisk feil og mangler som var der ved kjøpstidspunktet, eller feil som selger(du) burde visst om(altså som var der ved kjøpstidspunktet). Når kjøper får mulighet til å teste sykkelen før kjøp så bør han oppdage en ødelagt demper på lik linje som at du burde visst om det. Mao er det tvilsomt at den var der på kjøpstidspunktet. Men to spørsmål, hvilken kjøpesum snakker vi om og hvor lang tid er det mellom kjøpstidspunktet og klagetidspunkt? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Første svarer trådstarter på litt uti tråden, siste besvares i førsteinnlegget. 1000 og tre dager. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) i følge kjøpsloven for privat handel så har han 2 års klagerett i tillegg til at jeg må være pliktig til og betale verksted regninga "Klagerett" er ikke et begrep som brukes i kjøpsloven, det er snakk om reklamasjonsfrist. Du er ikke ansvarlig for skader han påfører varen han har kjøpt. edit; Neste gang skal jeg lese resten av tråden før jeg svarer. Neste gang.... Endret 6. september 2012 av srbz Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Første svarer trådstarter på litt uti tråden, siste besvares i førsteinnlegget. 1000 og tre dager. Beklager, takk Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Jaok, da har jeg forsåvidt loven på min side i denne sammenhengen og jeg la det gå over helga så sender jeg han en melding på mandagen og gir han et ultimatum. Tusen takk for hjelpen folkens! setter pris på det. Kommer til og legge ut mer her om det skjer noe mer da selvfølgelig Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Liker sånne saker, gjerne oppdater tråden uansett svar Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Gir han et ultimatum på mandag, har snakkes mye med fattern i helga og han er helt enig i det dere sier. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Åssen gikk det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå