Gå til innhold

Torrent-nedlastning blir overvåket

Anbefalte innlegg

Kan ikke folk bare slutte å kalle piratkopiering tyveri? Det eneste det fører til er lange diskusjoner om ordets betydning. Det er åpenbart og objektivt feil at piratkopiering er tyveri, like lite som mord er tyveri, eller falskmyntneri er tyveri. At noe ikke er tyveri betyr hverken at det er lovlig eller moralsk, det betyr bare at det ikke er tyveri...

AtW

Man kan jo bare kalle det ulovlig, umoralsk og straffbart? Selvsagt er det ikke et tyveri av noe fysisk, men snarere en voldtekt( hvorfor ikke, her blir jo infoen last ned og kopiert med makt der man kopierer inholdet imot viljen til den som har laget dette enten det er programering eller musikk?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke folk bare slutte å kalle piratkopiering tyveri? Det eneste det fører til er lange diskusjoner om ordets betydning. Det er åpenbart og objektivt feil at piratkopiering er tyveri, like lite som mord er tyveri, eller falskmyntneri er tyveri. At noe ikke er tyveri betyr hverken at det er lovlig eller moralsk, det betyr bare at det ikke er tyveri...

AtW

Man kan jo bare kalle det ulovlig, umoralsk og straffbart? Selvsagt er det ikke et tyveri av noe fysisk, men snarere en voldtekt( hvorfor ikke, her blir jo infoen last ned og kopiert med makt der man kopierer inholdet imot viljen til den som har laget dette enten det er programering eller musikk?

Gratulerer! Vi har herved nådd et nytt lavmål i debatten... Piratkopiering er voldtekt! :roll:

Hva blir det neste? Pirater er en gjeng pedofile? Man må jo være det hvis man er imot sensur...

Nei, dette her blir bare meningsløst.. slike som deg forsurer en debatt som ellers kunne vært fruktbar...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja kan bare konstantere at som ofter før så sporer også denne debatten om nedlastet materiale totalt av. Nå diskuterer vi faktisk semantikk og definisjoner. Hva med å opprette en helt egen tråd kun for det også forsøke å holde seg til viktigheten i det som faktisk er vesentlig.

Til gunnare;

Ja det kan være en frustrerende jobb å være programmerer. Og vi ser jo stadig at verdivurderingen av programmerere går gærne veien. Grunnen er jo åpenbar. Det er veldig mange som fallbyr sine tjenester for slikk og ingenting og mange som kjøper inn slike tjenester ser utelukkende på pris fremfor å tenke helhetlig og verdsette kvalitet og kreativitet samt gode referanser.

Men når det er sagt så er jo noe av det essensielle for å tjene penger på software det samme som i andre bransjer. Å lage et produkt er faktisk bare begynnelsen. Det er halve jobben if that.

Det er jo strategi, markedsføring, reklame og suksessstoryer som skal skape et behov og skal gjøre det kult og enkelt å kjøpe og betale for produktet. Slik er det for nesten alle produsenter i nesten alle bransjer. Og software bransjen må ta dette til seg. Utvikling må følges opp med en bærekraftig forretningsstrategi og det koster faktisk litt penger å tjene penger.

For noen år siden var alle jeg kjenner som likte musikk store pirater. Enter sportify.

Nærmest over natten endret mønstret seg hos dusinvis av hardcore pirater. Og det gjaldt ikke bare i min krets. Plutselig var det kult å være premium kunde. Og hvem ville vel kjøre forspiel der musikken blir avbrutt av reklame?

Dette må du også ta til deg gunnare. Du kan ha dritbra programvare. Men det er bare halve jobben. Etter lansering starter en marathon i forretningsdrift. Eller strengt tatt burde den biten starte allerede før lansering av produktet. Men det er aldri for sent. Er produktet bra må dere bare få bra salgsteam, klekke ut ideer på hvordan dere kan få storkunder, forenkle kjøpsprosessen eller gjøre noe unikt for de som faktisk betaler for seg som piratene ikke får tilgang til.

Bare til å brette opp skjortearmene og starte jobben. Bitterhet over lave salgstall fører ikke til noe annet enn stangnasjon. Vær glad for gratis reklamen fra piratene og fortsett jobben. Med riktig strategi og rett folk på laget så bør det være mulig å tjene penger.

Eller bare gi opp. Valget er ditt.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gi meg nok penger så skal jeg nok betale for det jeg har lyst til. Det er der problemet ligger for min del.

Da får du skaffe deg en jobb som alle andre! Jøss å dumme folk kan være, er det virkelig så mange som mener at å laste torrents som er kopibeskyttet er ulovlig "tyveri"?

Er dere enig i at det er ulovlig kopiereing da selv om dere ikke vil bruke ordet tyveri?

Godt gjennomsnittnedlasteren er såpass dum og uten videre resursser, jeg vil ikke tenke på hvordan det hadde blitt med dere i føresete av Norge.

Skaffe meg jobb? Jobber som bare faen jeg med opptil 70 timers uke. Poenget her er at hvis jeg skulle betalt for alt jeg laster ned måtte jeg hatt mye dypere lommer enn jag har nå. Men det skjønner kanskje ikke DU

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gi meg nok penger så skal jeg nok betale for det jeg har lyst til. Det er der problemet ligger for min del.

Da får du skaffe deg en jobb som alle andre! Jøss å dumme folk kan være, er det virkelig så mange som mener at å laste torrents som er kopibeskyttet er ulovlig "tyveri"?

Er dere enig i at det er ulovlig kopiereing da selv om dere ikke vil bruke ordet tyveri?

Godt gjennomsnittnedlasteren er såpass dum og uten videre resursser, jeg vil ikke tenke på hvordan det hadde blitt med dere i føresete av Norge.

Skaffe meg jobb? Jobber som bare faen jeg med opptil 70 timers uke. Poenget her er at hvis jeg skulle betalt for alt jeg laster ned måtte jeg hatt mye dypere lommer enn jag har nå. Men det skjønner kanskje ikke DU

Klassisk prioriteringskrise altså. huff av meg, jaudå

Lenke til kommentar

Nå gir du nesten vekk seieren til anti-piratene :)

Det naturlige svaret nå blir jo at alle får konsumere etter inntekt. Tæring etter næring som vi sier.

For meg og har selvsagt pris vært endel av det som gjorde at jeg ble pirat. Men det aller viktigste for meg og svært mange andre pirater er jo likevel at bransjen selv nærmest har presset oss til å ta akkurat det valget.

Sendrektighet i bransjen, aktiv motarbeidelse av ny teknologi, beinhard kamp mot streaming i starten, febrilske forsøk på å opprettholde en unik posisjon i et marked som bransjen historisk sett har hatt rimelig stålkontroll på. Grådige forretnings-modeller som har medført at Europa og spesielt lille Norge ble avspist med søppelserier som allerede var utdatert og gamle da de kom på våre kanaler. Filmene som hadde premiere på kino var allerede på DVD i USA.

Bransjen har selv valgt sin strategi og de har aktiv gått inn for å gjøre konsumentenes hverdag verst mulig. Det har vært ulike DRM løsninger, kopibeskyttelser og root-kit. Alt dette for å tvinge og låse fast forbrukerne i et mønster som bransjen mente de kunne bestemme. Ja selv bransjen ble lovbrytere i sitt forsøk på å kontrollere og overvåke forbrukerne.

Historien viser jo at bransjen tok feil. Vi lot oss ikke stoppe. Vi ville se filmer på pc, uavhengig av OS. Vi ville høre musikk i god kvalitet selv om musikken var på flyttbare medier. Vi aksepterte ikke den strategien som bransjen forsøkte å tre ned over hodet vårt og som de pønsket ut helt tilbake til napster tiden. Og odde søksmål og nærmest forfølgelse av svake enkeltpersoner som led under et økonomisk helvete med en gjeld de aldri kan betale for å ha gjort noe så grovt som å laste ned et 30 talls låter. Alt dette gjorde at det ble veldig lett å være pirat. Ja man følte det nesten som om man gjorde noe nobelt om en lastet musikk uten å betale.

Og det gjaldt ikke bare meg. Tusenvis av mennesker følte det på samme måte. Økonomi var nok endel av årsaken med totalbildet var adskillig mye mer komplisert og sammensatt. Piracy var i bunn og grunn en forbrukerkamp mot en elite som selv tøyde regleverk og brøt lover i et forsøk på å beholde sin unike posisjon.

Og vi ble stadig foret av propaganda i verste krigsherre-stil gjennom media. Det var jo ingen ende på hvilke katastrofer som ville ramme verden på grunn av mennesker som så filmer og spilte musikk uten å betale. Laste ned, det gjør pirater sa bransjen. Alle andre går på platesjappa. Er det fortsatt noen som husker hvordan de så ut forresten cdplatene og platesjappene?

Trass i all propagandaen og dommedagsprofetien fra bransjen selv og deres pr-team og kobbel av kostbare advokater så ble det ingen nød og død i underholdningsbransjen. Og det på tross av at de som tjente aller best på underholdningsbransjen i 10-15 år var en gjeng halvfete og dresskledde topp-advokater som virkelig melket bransjen. Det har blitt bygget mange svømmebasseng og kjøpt mange nye biler av advokat-pengene fra "de gamle" i bransjen. Men krise i bransjen. Nei faktisk ikke.

Musikere tjente fortsatt penger. Og det samme gjaldt skuespillere. Og mange musikere fikk plutselig en bredere fan-base enn tidligere fordi de nådde ut til langt flere. Konserter ble utsolgt ja selv de største stadion-anlegga i millionbyer ble utsolgt.

Og det stemte jo ikke at folk bare var grådige og ville lytte gratis. Vi ville bare ikke ha musikken vår på en glinsende skive til nesten 200kr som ble utviklet på 70 tallet. Mange av oss ville jo betale, men det var ikke alternativer. Og en stor aktør som lenge forsøkte å endre bransjen ble etter 3 rettsaker som de vant nødt til legge ned etter at bransjen fikk endret russisk grunnlov. Allofmp3 var uten tvil en aktør som var forut for sin tid. Og kanskje en av de legale virksomhetene som har bidratt mest i forhold til å endre tankegangen hos både forbrukere og folk i bransjen. Selv om vi mistet allofmp3 vokste nye aktører stille frem.

For meg snudde det totalt når det kom en løsning som var enkel, ga meg relativt greit utvalg av musikk og som også lot meg ta med meg musikken på mobilen i tillegg til å streame. At jeg kunne bruke løsningen hjemme, på jobb, hos venner osv var jo fantastisk. For oss nordmenn så var dette noe helt unikt og vi hadde aldri før kunne konsumere musikalsk underholdning så enkelt og til en så levelig pris. Enkelheten og den relativt sett gode kvaliteten på blant annet Spotify gjorde at det ikke lengre var særlig nobelt å forbruke underholdning gratis. Tvert imot det nobelt å betale for seg og å bidra.

Bransjen har nå begynt å endre seg. Piratenes kamp mot bransjen har i mine øyne vært særdeles viktig og selv endel old-timers i bransjen innser nå at de må endre seg og følge utviklingen og faktisk ta vare på sine kunder.

Jeg ser frem til mange år med enkel og tilgjengelig underholdning til et prisnivå vi alle kan leve med. Både konsumentene, utviklere, artister og de dresskledde på styrerommet.

Men betyr det at jeg aldri mer vil utføre en piratgjerning? Nei det kan jeg ikke love.

For ennå så ser vi at det gjøres grep for å lage hindringer for oss konsumenter. Og fortsetter bransjen i den trenden så faller man nok fort tilbake til gamle synder. Uansett så bidrar jeg hver eneste måned. Og med både lyd og bilde i spotify bidrar jeg gjerne med et større beløp også.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Interessant å se hvor mange som påberoper seg internttfrihet, skriker mot overvåking og overtramp mot privatlivets fred. Hva med å følge lover og regler for distribuering av rettighetsbeskyttet materiale?

Det er altså best å overvåke alle telefoner, at politiet leser gjennom alle brevene til alle i landet, at politiet plasserer kamera og avlyttingsutstyr i alle boliger, fordi det KAN hende at noen diskuterer noe ulovlig der og det er jo bare å la være å gjøre noe ulovlig om du ikke ønsker å bli tatt? Toskete holdning å ha, spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har man lov å bruke ulovlig overvåkning som bevis i norsk rett?

Eg skal ikkje påstå eine eller andre veien. Det blir nok behandlet som anna ulovlig bevis, og slikt blir vel i utgangspunktet avvist i retten?

Utover det er det veldig variert kor gyldige IP-addresser er i retten. Ein Amerikansk rett meinte at IP-addresser ikkje kunne brukes som identifikasjon. Samtidig har Fransk rett konkludert at det er eieren av nettet som er ansvarlig for kva som lastes opp og ned.

Lenke til kommentar
Det er altså best å overvåke alle telefoner, at politiet leser gjennom alle brevene til alle i landet, at politiet plasserer kamera og avlyttingsutstyr i alle boliger, fordi det KAN hende at noen diskuterer noe ulovlig der og det er jo bare å la være å gjøre noe ulovlig om du ikke ønsker å bli tatt? Toskete holdning å ha, spør du meg.

Når DIN IP er en del av svermen som gir tilgang til http://ca.isohunt.com/download/407510745/avengers.torrent er det ikke lenger noen tvil om hva du holder på med. Det er ikke sånn at de overvåker alt og alle, men de overvåker de IPene som dukker opp som peers i torrents som åpenbart er ulovlige.

Lenke til kommentar

For min del er jeg dritt lei av å høre verdivurdering av tap når det gjelder pirat kopiering, copyright noldusene gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å hevde at 1 nedlastet copyrighted enhet er det samme som 1 tap. Fordi:= Jeg ville ALDRI ha kjøpt for eksempel en film med mindre enn 4+ stjerner på IMDB... så om jeg laster ned en film med færre stjerner på IMDB og finner filmen bra SÅ KJØPER JEG DEN!!!! Jeg ville ALDRI ha kjøpt den dersom jeg ikke hadde fått 'previewet' den ved en nedlasting. Når sant skal sies så lages det så mye møl om dagen både musikk/spill/film at man burde hatt bytterett på allt - selv om forseglingen er brutt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har problemer med å se forskjell på :

det å nyte en sang på radioen, tv eller youtube,

og

putte sangen i torrentkøen for å nyte den på nytt ved senere anledning.

Brukte kassetter før... spilte inn "ti i skuddet" .... syns det jeg gjør nå, er akkurat samme greia.

"Kassettene" er bare blitt litt romsligere med åra, merker jeg :green:

Lenke til kommentar

og

Brukte kassetter før... spilte inn "ti i skuddet" .... syns det jeg gjør nå, er akkurat samme greia.

Forskjellen ligger i at det ene er lovlig, mens det andre ikke nødvendigvis er det.

Ved radio, tv, youtube og whatnot er det typisk et element som gjør at noen får noe igjen utifra en avtale. Det kan være via f.eks reklame eller lisenspenger.

Lenke til kommentar

og

Nå syns jeg det er på tide at folk slutter å gjøre seg dummere en de er. Du vet og skjønner forskjellen. At du er uenig er en annen ting, men du bryter loven med viten og vilje pga du ikke er enig i den. Litt sånn som en hobbynarkis som vet det er ulovlig men mener han skal kunne gjøre det uannsett...

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg skjønner utmerket forskjellen, men den oppleves som liten i praksis.

Poenget er at det ikke føles som å stjele. Det er tilgjengelig overalt, som sandkorn på stranden,

som løv på trærne, eller dråper i luften når det regner.

Jeg bryter meg ikke akkurat inn noe sted, hacker og truer meg fram.

Jeg ønsker heller ikke å diskutere moralen bak, det må vel folk klare selv.

Er ikke så sikkert jeg er uenig i loven heller, selv om jeg bryter den.

Jeg ønsker jo ikke å kjøre kunstnere konkurs med min nedlasting....

Jeg bare simpelthen konstaterer at det oppleves veldig lite kriminelt, og forskjellen viskes ut mellom det å streame radio og å laste ned torrrents, for produktet, eller sluttresultatet, er nesten identisk.

Jeg tror mange opplever det på samme måten.

De får ikke klump i magen, dårlig samvittighet og tårer i øynene, når de starter opp torrent klienten sin, eller kopierer hele naboens 3 TB harddisk med film.

Etikk og moral endres over tid. Jeg ville jo ikke lagt ut nakenbilder av meg selv på nettet, eller hetset andre for rase og religion på offentlige forum, men yngre folk har kanskje andre meninger.

Hvis ikke det finnes en teknisk løsning for å stoppe nedlasting, og det ikke hjelper å bøtelegge/fengsle folk,

bør man kanskje prøve å finne andre løsninger ?

Eventuelt fengsle halve befolkningen ;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner utmerket forskjellen, men den oppleves som liten i praksis.

Poenget er at det ikke føles som å stjele. Det er tilgjengelig overalt, som sandkorn på stranden,

som løv på trærne, eller dråper i luften når det regner.

Jeg bryter meg ikke akkurat inn noe sted, hacker og truer meg fram.

Jeg ønsker heller ikke å diskutere moralen bak, det må vel folk klare selv.

Er ikke så sikkert jeg er uenig i loven heller, selv om jeg bryter den.

Jeg ønsker jo ikke å kjøre kunstnere konkurs med min nedlasting....

Jeg bare simpelthen konstaterer at det oppleves veldig lite kriminelt, og forskjellen viskes ut mellom det å streame radio og å laste ned torrrents, for produktet, eller sluttresultatet, er nesten identisk.

Jeg tror mange opplever det på samme måten.

De får ikke klump i magen, dårlig samvittighet og tårer i øynene, når de starter opp torrent klienten sin, eller kopierer hele naboens 3 TB harddisk med film.

Etikk og moral endres over tid. Jeg ville jo ikke lagt ut nakenbilder av meg selv på nettet, eller hetset andre for rase og religion på offentlige forum, men yngre folk har kanskje andre meninger.

Hvis ikke det finnes en teknisk løsning for å stoppe nedlasting, og det ikke hjelper å bøtelegge/fengsle folk,

bør man kanskje prøve å finne andre løsninger ?

Eventuelt fengsle halve befolkningen ;-)

Jeg missforstod deg nok litt. Klokt sagt det siste innlegget i alle fall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...