Gå til innhold

Torrent-nedlastning blir overvåket

Anbefalte innlegg

Tror du de 6 milliardene vil donere? Hallo?

Du tror virkelig ikke at du lett kunne blitt millionær hvis du hadde hatt 6 milliarder brukere av din software (eller 100 millioner for den saks skyld)?

Har ikke noe statistikk og vise til akkurat her, men jeg er ganske sikker på at antall piratbrukere er rimelig proporsjonalt med hvor mye man tjener (hva enn årsaksforholdet er). Det er derfor små nisjeprodukter både har lite pirataktivitet og lite kommersielt marked, mens de største mainstreamproduktene tjener i bøttevis og samtidig går som en farsott på torrents.

Hvis forretningsmodellen din ikke fungerer, kanskje du burde prøve noe nytt? Gi bort software gratis til privatpersoner (med ønske om donasjon) og forsøk å øke brukermassen av din software. Du kan fortsatt operere med en lisens som sier at kommersiell utnyttelse av gratisversjonen ikke er lov. Og husk at 1 USD fra 1000 mennesker er det samme som 5USD fra 200... Rent hypotetisk; hvis du har en potensiell brukermasse på 100.000 er det veldig bortkastet å kun nå ut til 2000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden har fått meg overbevist om at det er riktig å bruke ulovlig software. Et program vil jo bli mye mer populært dersom jeg laster det ned ulovlig! Tenk på reklameverdien da når jeg bruker det!!!!!!!!

Der ble det en mindre til å finansiere utvikling av ny programware. Noen flere som vil skifte side, så blir det enda mindre penger til utvikling?

Nesten alle bransjer har svinn en eller annen form. Det er kostnaden ved å drive på. Så kan man selvsagt gjøre endel for å minimere svinnet. Men noe svinn vil det alltid være. En bonde kan rammes av uår eller ulv. Kjøpmannen man få turister med lim på fingra i butikken, andre har ansatte som stjeler som ravner.

Dere må slutte å tro på eventyr og guttedrømmer om at noen vil oppnå at 100% av brukerne vil betale for et produkt for det skjer aldri. Enten du selger programvare, pølser, musikk eller underholdning med lyd og bilde. Det vil alltid være noen som ikke betaler for seg.

Det går heller ikke ann å regne alle som har piratversjoner som en potensiell kunde eller som et evt. tapte inntekter.

Lenke til kommentar

Dersom du googler: memorymoon vsti

så ser du hvor berømt jeg er. Er ikke noe jeg merker noe til på noen som helst måte, men ser at programmene har fått noe oppmerksomhet i pirat verden. Jeg makter ikke å slette ulovlige linker lenger, det er for stort. Uansett så har jeg en vanlig jobb, så det rammer meg ikke så hardt økonomisk. Det er verre med de stakkerene som mailer meg og tror jeg er et stort selskap, og ikke skjønner hvor lite penger det er i software. De snakker stort om "their hard earned money" når de må betale 5 dollar for noe. Du betaler 100 dollar timen for å ha bilen på verksted. Programware utvikleren brukte kanskje 1000 timer på produktet, men det skal være gratis.

Og ja, jeg har blitt sviktet av betatesterene mine før produktet ble lansert. Det er vanlig det. Man kan ikke stole på betatesterene en gang.

Kanskje det er noen valg du har gjort som gjør at for få betaler for produktet ditt?

Kanskje du kan end re noe eller øke tilgjengelighet?

At mange pirater har funnet det du har laget er jo egentlig et kvalitetsstempel og stor kudos til deg. For piratene kunne jo bare valgt seg noe annet.

Da må du bare forsøke å finne ut av hvofor så få som kjøper slikt velger å betale for seg.

Er produktet for dyrt, er måten du selger produktet på inneffektivt? Er det andre ting som gjør at de som er i markedet for å kjøpe et slikt produkt ikke velger ditt produkt?

Produktet i seg selv er nok bra, det beviser jo piratene. Om for få betaler så er det noe du bør endre på.

Ta signalene fra piratene, av alt slikt i hele verden så velger de faktisk det DU har laget. Nå må du bare få flere til å velge å betale. Det er alltid folk som vil betale.

Var engang stor musikkpirat og lastet ned masse musikk. CD plata nærmet seg 200 kroner i utsalg og da ble kostnaden rett og slett for stor i forhold til opplevd verdi. Til tross for at jeg hadde samlet på musikk i mange år og hadde en samling på nesten 1000 cd-plater. For meg ble det rett og slett for dyrt for musikk i forhold til hva jeg fikk igjen.

Så kom spotify og siden jeg tegnet mitt premium har jeg ikke lastet ned en eneste låt ulovlig.

Og spotify har jeg betalt for siden det kom. Prisen for spotify var nok også med på å gjøre at jeg ble kunde, selv om jeg glatt hadde betalt det dobbelte om det ga tilgangtil ennå flere artister. Det viktigste var likevel den friheten og enkelheten som ligger i streaming.

Var det en like god tjeneste som spotify for filmer og tv-serier ville jeg garantert betalt månedsab

bonement for å kunne streame.

Hva kan du gjøre for at flere av dine brukere skal ønske å betale?

Du må bare legge vekk tapermentaliteten din helt. Det nytter ikke å sitte å sutre over at noen forsyner seg av ditt åndsverk uten å betale. En slik tankegang vil bare grave deg ned og hindre progresjon.

Ta det som en mann om vær stolt over at du faktisk har laget noe som er så bra at pirater velger å bruke akkurat ditt produkt.

Så bruker du din energi og legger fokusen på hvordan du kan styre flere betalende kunder inn til produktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden har fått meg overbevist om at det er riktig å bruke ulovlig software. Et program vil jo bli mye mer populært dersom jeg laster det ned ulovlig! Tenk på reklameverdien da når jeg bruker det!!!!!!!!

Der ble det en mindre til å finansiere utvikling av ny programware. Noen flere som vil skifte side, så blir det enda mindre penger til utvikling?

En lokal kjøpmann på sørlandet fikk forespørsel om å leie ut båter til turister for fisketurer og badeturer.

Da kikket han forskrekket på kunden og spurte kunden om han var klar over hvor mye mas det vil bli fra alle menneskene som ville banke på døra hans for å leie båt. Kjøpmannen så bare problemene og ikke mulighetene.

Du graver også din egen grav virker det som. Du setter 100% fokus på de som ikke har betalt for din eminente programvare. Du er bitter over at du hadde en uærlig betatester. Kort sagt du brenner energien din på å være bitter og sur over ting du idag faktisk ikke kan forandre. Du har ingen magisk tidsmaskin du heller. Så slipp bitterheten og forsøk heller å utvikle applikasjonen. Tenk på hva DU kan gjøre for at ennå flere mennesker skal velge akkurat din software.

Du har alt et produkt som er kjent for mange. Du er halvveis til mål allerede.

Om du skal lykkes i å tjene penger fremover står på deg selv, din egen fokus og din energi.

Om du nå føler at det ikke er noe poeng å oppdatere softwaren, eller vidreutvikle den så har fordi noen har stjålet fra deg så har du alt tapt. Da kan du like gjerne bare legge ned alt slikt og være lønnsmottaker resten av livet og være fornøyd med det.

Glem bitterheten. Vær stolt over det du HAR fått til.

Tenk på hva du kan oppnå fremover. Det er tross alt masse mennesker som har både betalingsvilje og penger nok til å kjøpe produktet ditt. Du må bare finne ut hvorfor du ikke tjener penger på det idag.

Lenke til kommentar

De som sitter med opphavsrett må jobbe med teknologien ikke i mot:

- Distrubisjon av varen på en moderne og enkel måte.

- Kunder betaler så fremt de kan få "tjenesten" på en enkel måte

- HBO kommer til Norge, betaler glatt 100,- for en slik tjeneste fremfor å måtte laste ned serier og filmer.

- Spillselskap har lært av sine feil, satser heller på nye spennende måter å fremheve spillopplevelsen på.

- Og ikke minst, sett riktig pris på det dere selger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et glimrende eksempel på distribusjonsmåter som omgår hele problemet med piratkopiering er f.eks market applikasjonene til iphone, android, osv. Programmene er lette å få tak i, billige og de kommer gjerne i reklame/betal versjoner. Det er ingen som gidder å piratkopiere disse, ettersom det er så lett og billig å bruke.

Når det kommer til applikasjoner, så oppdateres disse gjerne relativt ofte og hvis man kun lar de som har fått tak i applikasjonen på "lovlig" måte få oppdateringene, og gjør det lett og billig å bli lovlig, f.eks ved å ha en kjøp-lisens-knapp i programmet, så vil nok konversjonsraten fra pirat til betalende kunde være høy hvis programmet er bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den helt elementære forskjellen på piratkopiering og tyveri, unnasluntring, å unnlate å betale for noe og lignende, er at man selv utfører arbeidet som skal til for å duplisere, altså lage en nøyaktig lik kopi, og typisk betaler for transportmediumet for å flytte på denne kopien.

For å vise hvor absurd det er å prøve å sammenligne likt mot likt, så skal jeg sammenligne likt mot likt.

Jeg maler et maleri, som jeg stiller ut i et galleri. Maleriet er til salgs for la oss si 3 000 kroner. Daglig kommer det folk for å se på maleriet, men det koster penger å komme inn, så folk stiller seg i døren og beskriver maleriet til en person som bor i Portugal. Vedkommende person maler maleriet til å bli helt likt, det som jeg har malt, og sender dette til de som ønsker det. Mottaker betaler frakten, og bildet koster ingenting.

Er jeg da skadelidende av dette? Jeg har fortsatt mitt maleri, som jeg fortsatt kan ta betalt for at folk skal komme å se på. Det er klart, de som da har fått dette hjem i sin stue, kommer ikke til å betale for å se mitt maleri. Og de kan komme til å vise det til andre, og enten tjene penger på det, eller ikke. Usikkerheten er stor, og et reelt tap er umulig å beregne.

Stuerent er det nok ikke, men å kalle det tyveri er helt feil.

Lenke til kommentar

Et glimrende eksempel på distribusjonsmåter som omgår hele problemet med piratkopiering er f.eks market applikasjonene til iphone, android, osv. Programmene er lette å få tak i, billige og de kommer gjerne i reklame/betal versjoner. Det er ingen som gidder å piratkopiere disse, ettersom det er så lett og billig å bruke.

Når det kommer til applikasjoner, så oppdateres disse gjerne relativt ofte og hvis man kun lar de som har fått tak i applikasjonen på "lovlig" måte få oppdateringene, og gjør det lett og billig å bli lovlig, f.eks ved å ha en kjøp-lisens-knapp i programmet, så vil nok konversjonsraten fra pirat til betalende kunde være høy hvis programmet er bra.

Likevel er det mange som mener at det er idioti å utvikle til Android ettersom "alt" blir piratkopiert uansett. For ordens skyld er jeg uenig i det. Men problemet eksisterer i aller høyeste grad, til tross for en glimrende plattform for apps.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig veldig lite opptatt av hva det kalles. Men det er nå slikt at de fleste jeg kjenner som laster ned mye film og serier gjør det av to grunner. Det er tilgjengelig og det er enkelt. I motsetning til det lovlige alternativet, som ofte ikke er noen av delene.

Men det skal også sies at svært få av de jeg kjenner til som laster ned mye har hyller fulle av filmer og serier som de har kjøpt når det har kommet i butikken. Hvorfor skal de kjøpe Game of Thrones når det endelig kommer på blu-ray her til lands? Det er jo mange måneder etter at de har sett via nedlasting. Forhåpentligvis vil HBO og Netflix i det minste tvinge markedet litt frem også i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel er det mange som mener at det er idioti å utvikle til Android ettersom "alt" blir piratkopiert uansett. For ordens skyld er jeg uenig i det. Men problemet eksisterer i aller høyeste grad, til tross for en glimrende plattform for apps.

Problemet er jo ikke om folk piratkopierer, det blir først et problem når for få kjøper produktet.

Lenke til kommentar

Problemet er jo ikke om folk piratkopierer, det blir først et problem når for få kjøper produktet.

Joda, det er bare at utsagnet "Det er ingen som gidder å piratkopiere disse" rett og slett ikke stemmer med virkeligheten.

Jeg har hatt mange diskusjoner rundt piratkopiering mange ganger de siste årene. Er det en ting jeg har konkludert med, så er det at det er sammensatt og alt annet enn svart/hvitt.

Men at piratkopiering utelukkende er negativt er jeg ikke så sikker på heller. Se f.eks på noen av programmene til Adobe. Mange privatpersoner har en dyr versjon av Photoshop på hjemmepc'en. Når de samme menneskene begynner i jobb innen grafisk krever de samme programvare, som arbeidsgiver da betaler. Og Photoshop har jo i alle år vært ganske enkelt å cracke, men f.eks Adobe Reader Pro er mer omstendelig. Ihvertfall var det slik for ikke mange årene siden.

Lenke til kommentar

Har vel ikke noe å si om dette er lovlig eller ikke i norge. Blir en nordmann logget i USA kan han likevel bli 'tatt' for ulovlig fildeling.

Ja og nei. Det skal ein del til for å bli utlevert til Amerikansk rett for piratkopiering, og ein norsk rett skal vel i prinsippet konkludere at bevisene er ugyldige?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Yada yada. Finnes det ingen gode alternativer blir piratkopiering løsningen. Og sånn har det vært siden 90 tallet med gamlinger i plate/filmbransjen som har akkurat samme holdning som deg : )

Jeg er enig med deg, de må begynne å tenke nytt. De MÅ levere varen på en sånn måte at den blir attraktiv for forbrukerne. MEN, det betyr ikke at vi kan sitter her og rettferdigjøre handlingene våre. Det finnes ingen gode argument for å rettferdiggjøre pirakopiering. :)

Du snakker om piratkopiering som om det skulle vært tyveri. Dette er helt absurd :p

Mener du virkelig at "copyrightsystemet" skulle avskaffes da? Vist jeg lager en låt, bruker blod,svette og tårer på dette, skal da alle som har lyst til å høre den få lov til de uten å betale meg kompensasjon? Greier du ikke å se at dette er et tyveri av et slag selv om det ikke er noe fysisk som blir stjålet? Jeg gir meg over....
Lenke til kommentar

Kopirettighetsystemet er veldig fin ting, men bare i visse mengder. F.eks er 75 år helt av hengslene når ein stor basis for kopirettighet og patenter er å gi ein "glans-periode" der ein person kan profittere fra arbeidet sitt uten at det blir kopiert.

Altså, når ein begynner å profittere frå det nå så har ein oftest mindre enn 75 år igjen av livet sitt lol.

Lenke til kommentar

Ikke absurd i det hele tatt. Det er bare en effekt av den digitale verdenen. Informasjon er gratis. Om du ikke vil være en del av det, ja, da holder du deg simpelthen borte fra plattformen.

Men vist jeg som musikker ikke har internett engang, men utgir en cd/dvd som blir lagt ut på piratbukta for så å bli lastet ned. Har jeg valgt å være med på den platformen da eller blir jeg utsatt for et tyveri?

Herregud, jeg laster torrents fra tid til annen jeg også, men jeg er ikke så dum og naiv at jeg innbiller meg at dette ikke er ulovlig, ofte på lik linje med tyveri

Edit: Hvor lenge gjelder copyrighten? Trodde deg var rundt 20 år, men er det 75 altså? Det virker i såfall veldig lenge...

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...