Hanska Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Hei! Har flyttet på hybel, og gikk til anskaffelse av en ruter for å få trådløst nett i rommet. Kjøpte en billig sak på Clas Ohlson (Netgear N150 - WNR612), og den har funket greit så langt. I går, derimot, datt hele nettet ned. Både i huset ovenpå og her nede. I dag fikk jeg melding av verten at han hadde fikset nettet, og jess - det funker. Påfølgende samtale fikk meg til å klø meg litt i barten: Vert: "Bruker dere nettet direkte fra veggen, via kabel, til PC?" Jeg: "Har prøvd både via ruter og rett i PC" Vert: "Dere må ikke bruke ruter! Det føkker opp hele nettet. Kun direkte til pc, evt via en switch. Men aldri ruter" Er dette tilfelle? At ruteren fucker opp nettet? Må sies at jeg ikke har noe særlig peiling på dette her. Endret 6. september 2012 av Skatun Lenke til kommentar
kraven911 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Hei. Det stemmer nok dette. Fordi siden ruteren din er satt opp uten endringer fungerer den samtidig som en DHCP server som deler ut IP-adresser, og når verten sin ruter gjør det samme ender det opp med konflikter. Du må inn på ruteren og slå av DHCP funksjonen slik at den kun fungerer som en switch og ett trådløst accesspunkt. Kommer til å fungere akkurat som du vil ha den, men da slipper også verten av nettet går ned. Håper dette ga en liten pekepinne Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Hei. Det stemmer nok dette. Fordi siden ruteren din er satt opp uten endringer fungerer den samtidig som en DHCP server som deler ut IP-adresser, og når verten sin ruter gjør det samme ender det opp med konflikter. Du må inn på ruteren og slå av DHCP funksjonen slik at den kun fungerer som en switch og ett trådløst accesspunkt. Kommer til å fungere akkurat som du vil ha den, men da slipper også verten av nettet går ned. Håper dette ga en liten pekepinne Hjertelig takk for raskt svar! Vil jeg fortsatt kunne ha internett, om jeg slår av DHCP og bruker ruteren som en switch? Tenker jeg må inn i innstillingene på ruteren, og finne stedet jeg kan slå av denne funksjonen? Endret 6. september 2012 av Skatun Lenke til kommentar
kraven911 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Jada, internett vil fungere som vanlig. Du vil ikke merke noen forskjell. Måtte gjøre dette selv når jeg begynte som student og satt opp min egen ruter i hybelhuset. Du må inn via webbrowser også inn på rutern, ligger som vanlig under 192.168.0.1 elns, anbefaler deg å koble deg direkte i rutern med kabel mens rutern ikke er koblet i noe annet for så å slå av DHCP. Ruteren din sin IP er den du finner angitt som gateway. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Kobler du kabelen fra veggen til WANporten på routeren så skal det ikke være noe problem? Da vil verten kun se routeren din fra sitt nett og du vil kun se dine egne klienter. Altså, dere får et adskilt nett. DHCP vil kun gå over LAN portene, så pass på det. Ellers så kan jo du kanskje forklare hvordan du har koblet routeren opp? Lenke til kommentar
kraven911 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Det kan han ikke, fordi ruteren vil uansett prøve å fordele IP-adresser siden den oppfører seg som DHCP. Og dermed skaper konflikt med ruteren til verten fordi vertens ruter er den som skal dele ut IP-adresser. Så ruteren må konfigureres til å fungere som en switch og trådløst accesspunkt. Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Kobler du kabelen fra veggen til WANporten på routeren så skal det ikke være noe problem? Da vil verten kun se routeren din fra sitt nett og du vil kun se dine egne klienter. Altså, dere får et adskilt nett. DHCP vil kun gå over LAN portene, så pass på det. Ellers så kan jo du kanskje forklare hvordan du har koblet routeren opp? Har vel egentlig koblet kabelen fra veggen og inn i den ene porten som ikke er lik på de andre. Mener du at jeg ikke trenger å endre på noe, om jeg plugger vegg-kabelen i en av de "vanlige" portene? Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Har forresten fått hukket av DHCP. Skal ting fungere uten å gå i konflikt da? Og takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Det kan han ikke, fordi ruteren vil uansett prøve å fordele IP-adresser siden den oppfører seg som DHCP. Og dermed skaper konflikt med ruteren til verten fordi vertens ruter er den som skal dele ut IP-adresser. Så ruteren må konfigureres til å fungere som en switch og trådløst accesspunkt. Tull. DHCP vil kun bli fordelt på LAN-siden, ikke på WAN-siden. Da vil den ene routeren få en ipadresse fra den ene, men ikke omvendt. Jeg gjør dette selv hjemme, begge routerene kjører DHCP. Den øvre fordeler 10.0.0.x adresse, hovr min adre router har en slik addresse på WAN siden. Den andre routeren fordeler 192.168.1.x adresser. Null problemer @Skatun, ser ut som om du har koblet riktig, men det kan godt være det ikke er konfigurert riktig på din side. Eller at vertens router ikke liker at andre routere er koblet til. Lenke til kommentar
kraven911 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Har forresten fått hukket av DHCP. Skal ting fungere uten å gå i konflikt da? Værsjegod, og ja. Alt skal fungere uten å gå i konflikt nå. Tull. DHCP vil kun bli fordelt på LAN-siden, ikke på WAN-siden. Da vil den ene routeren få en ipadresse fra den ene, men ikke omvendt. Jeg gjør dette selv hjemme, begge routerene kjører DHCP. Den øvre fordeler 10.0.0.x adresse, hovr min adre router har en slik addresse på WAN siden. Den andre routeren fordeler 192.168.1.x adresser. Null problemer Ja, dette fordi du har fordelt det på 2 subnett. 192.168.0.x og 10.0.0.x. Regner med at OP sin router kjører på 192.168.0.x og det samme med verten sin ruter. Det er da problemene oppstår selv om du kobler i WAN. "If both devices have DHCP turned on, and they are using the same address family, then there will be conflicts even if you tell them to use different address ranges for the last octet (the last number in an IP address). To avoid this, either implement subnetting, with correct subnet masks, or assign different address families to the two routers" kilde: http://www.erinthead.com/blog/?p=71 Endret 6. september 2012 av kraven911 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Da er jeg med. Da er jo det ganske enkelt videre. Men likevel vil det fungere problem fritt hvis DHCP er slått av på den nederste routeren? Den øverste vil jo kun se og dele ut adresser til den nederste routeren? @Skatun, hvis det ikke fungerer med å slå av DHCP så kan du prøve å ha DHCP på, men med et annet subnett. Da kan du endre det andresiste tallet i adressen. Lenke til kommentar
kraven911 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Da er jeg med. Da er jo det ganske enkelt videre. Men likevel vil det fungere problem fritt hvis DHCP er slått av på den nederste routeren? Den øverste vil jo kun se og dele ut adresser til den nederste routeren? Jepp, den nederste routeren vil da kun fungere som jeg sa, som en switch og trådløst accesspunkt. Det er den øverste routeren da som er eneste DHCP og kommer da ikke i konflikt med andre routere som har DHCP slått av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå