Gå til innhold

[Løst] Hjelp til enkle løkker (INF1000)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker ikke at noen løser oppgaven for meg.

Jeg ønsker å få tips som får meg til å tenke selv, eller eventuelt får meg til å se på oppgaven på en annen måte enn det jeg gjør nå.

Tror ikke helt jeg har forstått oppgaven.

Saken er at jeg sitter med Oblig til INF1000.

Det er en oppgave hvor jeg skal lage et program som skriver ut en "lønnsslipp" (bare til skjerm, ikke fil).

Oppgaven lyder:

Oppgave B.1

Denne oppgaven krever i tillegg til det som er angitt under oppgave A at du kan:

Enkel input av tekst og tall.

Du skal nå skrive et Java-program som beregner ukelønn for en gitt ansatt. Programmet skal lese inn den ansattes navn, timelønn (i hele kroner) og antall timer jobbet forrige uke. Ved arbeid utover 40 timer per uke skal det betales et overtidstillegg på 50% av ordinær timelønn.

Etter å ha beregnet lønnen, skal programmet skrive ut en "lønnsslipp" hvor det fremgår hvilken ansatt dette gjelder, totallønnen for forrige uke og hvordan denne fordeler seg mellom ordinær lønn og overtidsbetaling.

Oppgave B.2

Vi anbefaler at du bruker en eller flere enkle løkker for å løse denne oppgaven, men det er også mulig å løse oppgaven uten løkker.

Utvid programmet slik at det beregner lønn for de siste fire ukene i stedet for bare forrige uke. Programmet skal lese inn hvor mye som er jobbet hver av de fire siste ukene separat, og beregne lønn for hver uke som beskrevet under oppgave B.1. I tillegg skal totallønn for alle fire ukene skrives ut.

Oppgave B.1 fikk jeg til uten særlige problemer, men jeg får ikke helt til å bruke løkker i oppgave B.2.

Jeg har fått til å lage en løkke som sier "Tast inn timeantall uke x", men problemet er at jeg ikke forstår hvordan jeg skal få "lagret" inputen fra uke x. For double timeAntall vil jo få ny verdi for hver gang løkka kjøres(?).

Løkka mi ser foreløpig slik ut:

int teller =1;

while (teller &--#60;= 4) {
uke = teller;
skjerm.out("Oppgi timeantall for uke" + uke + " : ");
double timeAntall = tast.inDouble();

teller = teller +1;
}

Har ikke tilgang til koden jeg har skrevet på denne maskinen, men jeg mener det er omtrent slik jeg har skrevet selve løkka. (Løkka virker hvertfall, den kjøres og avsluttes etter 4 ganger).

Jeg kan fint få til oppgaven uten å bruke løkker, men jeg vil gjerne få hjelp til å forstå riktig bruk av løkker i denne sammenhengen.

Håper noen tar seg tid til å hjelpe!

PS: Hvis det er ønskelig å se all kode jeg har for oppgave B.1, kan jeg få til å legge ut den senere i dag.

Endret av JavaNooberino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått til å lage en løkke som sier "Tast inn timeantall uke x", men problemet er at jeg ikke forstår hvordan jeg skal få "lagret" inputen fra uke x. For double timeAntall vil jo få ny verdi for hver gang løkka kjøres(?).

I praksis bruker man som oftest en List til dette (List<Double> input = new ArrayList<Double>()) men i skolesammenheng pleier lærerene å foretrekke Arrays første året.

double[] input = new double[4];

Når du jobber med et antall av noe er en for løkke bedre enn while :)

Lenke til kommentar

I praksis bruker man som oftest en List til dette (List<Double> input = new ArrayList<Double>()) men i skolesammenheng pleier lærerene å foretrekke Arrays første året.

double[] input = new double[4];

Når du jobber med et antall av noe er en for løkke bedre enn while :)

Hei, tusen takk for respons! :)

Skal prøve dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...