Gå til innhold

Lanserer nytt systemkamera

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt det med kompakt jeg.

Hva er det som gjør at folk vil betale 5-6000kr for et kamera som tar ok bilder og med passe ok funksjoner bare fordi det er mikroskopisk?

Om man bruker 5-6000kr på et skikkelig speilrefleks feks Canon EOS 650D + EF-S 18-55 IS II så får man bilder av en fullstendig annen klasse. Samme om man feks kjøper Panasonic G5 + 14-42mm. Sistnevnte er i tillegg kjempelite og meget lett. Eneste forskjellen er bare at det ikke er mikroskopisk.

XE-1 er ikke "lite" per definisjon. Nesten på størrelse med feks Leica M9 som igjen er mindre klumpete enn feks 650D, men med omtrent samme bredde.

XE-1 i motsettning til 650D og G5 leverer svært god bildekvalitet opp til ISO-6400. Fra DPreview sine tester kan man se at selv 5D mkIII får litt å tenke på.

Det du trenger er å sette deg ned å lese om spesifikasjoner og brukertester. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvilke situasjoner vil det være da? Når man er på kino? Jeg tar hvertfall ikke bilder på kino.

Jeg har dog vært på et utall antall gatebiltreff, flyshows, sportsarrangementer, konserter, fester (store og små), bryllup, konfirmasjoner, småbarnsbursdager, vannsportshows, bilturer, båtturer, flytturer, utenlands i flere europeiske land utenfor skandinavia samt noen turer til USA og Thailand, 17. mai feiringer med alt det som tilhører, telturer, skogsturer, alpinsentere/skiturer, befaringer, visninger av hus, på jobb etc etc etc.

Så du tar ikke bilde av hverdagssituasjoner. Fair enough. Men mange gjør det, og liker å ha et kvalitetskamera tilgjengelig om man ser noe man vil forevige. I tillegg er definisjonen av "for stor" subjektiv. Jeg bruker ofte en Sony Nex 5N med et lite Pen FT-objektiv, og selv om det er blant de minste kombinasjonene man kan finne vekker det fortsatt mer oppsikt enn et kompaktkamera ville gjort.

Ehh jo... Men hverdagsbilder gadd jeg selvfølgelig ikke å nevne engang. Det er vel som regel bare huleboere som ikke tar hverdagsbilder overhodet i tidene vi lever i nå ;)

Ja, selvfølgelig er det subjektiv hva som er for stort, men hvis noen er redd for oppmerksomheten et GH2 gir med et pannekakeobjektiv bør man kanskje prate med profesjonelle om dette :D

Oppmerksomheten burde jo ikke ha noe å si, det som burde ha noe å si er det praktiske. Ja, det er greit å ha et mikrokamera på innerlommen, men det er også veldig greit å få meget pene bilder fra et systemkamera med feks tynn dof eller bilder med lite støy hvis det er mørkt ute. Men ja, tror ikke jeg blir så klok på dette her, så jeg gir meg ang kompaktkamera diskusjon :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

XE-1 er ikke "lite" per definisjon. Nesten på størrelse med feks Leica M9 som igjen er mindre klumpete enn feks 650D, men med omtrent samme bredde.

Njaei. X-Pro1 er omtrent på størrele med et Leica M9. Jeg har hatt et XE-1 mellom nevene, og størrelsen ligner mer på X100.

Lenke til kommentar

Spent på størrelsen på søkeren. X-Pro1 sin søker var ubrukelig liten for meg som bruker briller.

Fra Dpreview:

The X-E1's electronic finder is key to its operation, and the 2.36M dot OLED panel is likely the same unit as Sony uses in the NEX-7 (and several of its SLT cameras), and therefore pretty well state-of-the-art. But the panel itself is far from the whole story, and Fujifilm is talking up the optics used in the eyepiece too. Two glass lenses, including one dual-sided aspheric lens, give an impressively clear and sharp view into the corners of the frame, and a relatively long eye point of 23mm should make the finder comfortable for spectacle wearers.

The X-E1's EVF uses a 2.36M dot OLED panel. On the right of the eyepiece is a proximity sensor that allows the camera to switch automatically between the EVF and LCD, or you can use the 'View Mode' button to switch manually. On the left is a diopter adjustment wheel.

Så virker bedre for brillebrukere på papiret i hvert fall

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt det med kompakt jeg.Hva er det som gjør at folk vil betale 5-6000kr for et kamera som tar ok bilder og med passe ok funksjoner bare fordi det er mikroskopisk?Om man bruker 5-6000kr på et skikkelig speilrefleks feks Canon EOS 650D + EF-S 18-55 IS II så får man bilder av en fullstendig annen klasse. Samme om man feks kjøper Panasonic G5 + 14-42mm. Sistnevnte er i tillegg kjempelite og meget lett. Eneste forskjellen er bare at det ikke er mikroskopisk.Har selv et kompaktkamera og jeg har faktisk ikke tatt et eneste bilde med det etter at jeg gikk over til systemkamera for 2 år siden. Jeg har aldri kunnet tenke meg til situasjoner der mitt GH2 blir for gigantisk slik at jeg MÅ bruke kompakt.Alikevel ser jeg selvfølgelig fordelen med kompaktkamera for småbarnsfamilier som skal på ferie og slikt og som ikke er så flink til å bruke kameraer eller som ikke er så interessert i fotografering generelt. Men å bruke 5-6000kr, kanskje 7000kr på et kompaktkamera skjønner jeg ikke. Når man allerede har nådd denne prisklassen får man jo som sagt utrolig mye bedre bilder med feks Panny G5 og det er ikke mye stort det heller.EDIT: Men jeg er veldig åpen for litt veiledning her da jeg kanskje ikke er reflektert nok rundt bruken av kompaktkamera :)

Jeg heiv Lumix GF3 i lomma når det var regn på vei hjem fra jobb i ettermiddag.

Lykke til med å få en D800 med objektiv ned i en bukselomme.

Lenke til kommentar

Har man en Nikon D800, eller selv en Panasonic GH2 med et påmontert zoomobjektiv, så er det ikke noe man kan ta med seg overalt. Et kompaktkamera kan ligge i jakkelommen, i vesken osv uten å ta opp særlig mye plass, og en kan da ta bilder til en hver situasjon. Selv de minste speilløse systemkameraene faller litt igjennom om man vil ta det med seg overalt.

Men hvilke situasjoner vil det være da? Når man er på kino? Jeg tar hvertfall ikke bilder på kino.

Jeg har dog vært på et utall antall gatebiltreff, flyshows, sportsarrangementer, konserter, fester (store og små), bryllup, konfirmasjoner, småbarnsbursdager, vannsportshows, bilturer, båtturer, flytturer, utenlands i flere europeiske land utenfor skandinavia samt noen turer til USA og Thailand, 17. mai feiringer med alt det som tilhører, telturer, skogsturer, alpinsentere/skiturer, befaringer, visninger av hus, på jobb etc etc etc.

Og ikke en eneste gang har mitt lille GH2 vært i nærheten av stort for stort. Er det mange mennesker som gjør flere og andre ting enn meg så ofte at dem må kjøpe kompakt til 6000kr istedenfor speilløst systemkamera? :) Jeg ønsker bare å bli klokere på dette, ikke noe annet :)

Det er ikke meningen at man skal forstå alt. Meningen er at man har kamerautstyr som passer en selv. :)

Hvis målet mitt for dagen er å ta flottest mulig bilder, så tar jeg med meg 5D'en og L-optikk. Hvis målet for dagen er å dokumentere hvor jeg har vert og hva som har skjedd tar jeg med meg RX100'en :)

En ting er når man har et speilreflekskamera med ETT zoom objektiv. Det er fult levbart og ta med seg, men hvis man KUN kjører fast optikk (stort sett vertfall) i L-serien så bli fort kamerabagg'en tung.

Joda, jeg hadde med meg full pakke til Krakow og konsentrasjonsleirene der borte, for da var målet og komme hjem med best mulig bilder og da kan jeg leve med den ekstra vekten. Men skal jeg på en uhøytidelig skitur og eller på "fest" så legger jeg 5D'en hjemme.

Som noen sier:

Rolls Roys'en tar man kun frem ved høytider. Den gamle Golf'en bruker man der det ikke er så nøye, og en ny Toyota kan brukes til alt :)

Lenke til kommentar

Objektivparken til X-mount er vel det største minuset akkurat nå (hvis AF hastigheten er så rask som det loves) til X-systemet.

Savner virkelig den bildekvaliteten som X100 leverer. X-E1 virker som det kameraet fra Fuji som jeg har ventet på, X-Pro1 er altfor dyrt og gir lite for pengene. Kan gjerne ofre en OVF for lavere pris og bedre ytelse. Før X-E1 ble annonsert siklet jeg etter OM-D EM5. Nå er valget veldig vanskelig?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • Opprett ny...