Olavxxx Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Grunnen til at norge er nede på 7'ende plass er at vi har veldig mange utkantstrøk som har fått internett, men da bare 1-2mbit som maks hastighet..å bygge fiber i utkantsstrøka er uaktuellt, så inntil mobilt bredbånd med mer enn 10mbit blir den nye "standarden"..så vil norge slite med å matche land som har en lettere geografisk oppbygning. Nå er det jo slik at man har faktisk en god del fiberutbygging i utkantstrøk. Jeg kan for eksempel ikek få fiber her jeg bor i Bergen, selv om jeg er svært nær fiberen. De foretrekker å bygge ut på bygden først Men jeg har i alle fall kabeltv, så jeg slipper å bruke den dårlige ADSLen. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) ....for eks i sverige så kan man få 100/100 for rundt 600-700SEK,men i norge er det omtrent ikke mulig og hvis det er mulig så er det skyhøye priser... Hvor har du den prisen fra? En kamerat bor i sverige, langt nord, han betaler 279SEK for 100/100 fiberlinje. Man kan jo nesten begynne å grine med tanke på prisene i Norge kontra hastighet. Rett og slett tragiskt. Blant annet er det bare en tredjedel av menneskene på jorden som benytter nettet. I Afrika står det enda dårligere til, der er det en av seks som bruker nettet. Jaså? Var ikke klar over at Afrika ikke var en del av Jorden. Kanskje de holder til på Mars? "Jorden" skrives vel også med stor forbokstav, det er vel et navn akkurat som Mars og Jupiter osv..? Endret 6. september 2012 av XanderZ - Slaktarn. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Internetts store far? Det var da ikke måte på historieløshet.Ja, litt blanding her. Han er web'ens store far....ikke internettets. Fra kilden (CERN): http://public.web.cern.ch/public/en/about/web-en.html Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Er ikke det en premiss som burde diskuteres og ikke tas for gitt? Kan hende jeg leser feil, men hvordan kan det på noen måte være negativt å bygge ut nettet i norge? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Nei, du leser nok riktig Torpedo_Peter. Er det så selvsagt at utbygging av nettet er positivt? For det første har man jo saker med internettavhengighet. Dernest har man alle de nye formene for svindel, hacking, overvåkning, id-tyveri og krigføring. Også har man konsekvensene av internett mer globalt. Internett fører til økt globalisering. Noen ville hevde at man med internett f.eks. kan erstatte reiser med telefon- og videomøter. Men det er ikke riktig. Siden vi har fått internett har ikke akkurat antallet langdistansereiser gått ned. Tvert imot bringer internett stadig mer reklame om reiser til stadig fjernere steder for å oppleve det eksotiske og det uoppdagede her på kloden. Økt reiseaktivitet => større CO2-utslipp. Selve utbygginga i seg selv gir CO2-utslipp. Produksjonen av datamaskiner og frakten av de gir CO2-utslipp og produksjonen utføres med barnearbeid. Det koker kanskje ned til et spørsmål om i hvilken grad man er teknologioptimist eller ikke, men å ta det for gitt at det utelukkende er et gode å bygge ut internettkapasiteten synes for meg i overkant naivt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Er det ikke totalen som teller da ? Det er så god som ingen steder her i landet som kan nyte god av 4G og mange steder sliter de forsatt med 2G som den raskeste hastigheten på mobilt bredband . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå