antonsen1978 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hei! Jeg sitter og tenker om jeg skal anskaffe meg en ny pc. den gamle compacen er ute av drift, og da er det like greit at jeg kj;per meg en ny en. Dataen skal brukes til Opptak av musikk, mixing og mastering. Mitt oppsett. -Asusp4p 800 Deluxe kr. 1365 -Intel Pentium 2,4 Ghz pc 800 boxed 512 Kb kr. 1879 -2x Twin Mos 512MB Pc 3200 m Winbond. a.1164 =2328 kr. -Sapphire Radeon 7000 64 Mb ddr. kr. 446 -Seagate Barracuda 120 Gb 7200 2 MB cache. kr. 895 -Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical kr 632 -Windows xp pro kr. 1471 -En vilken som helst cd brenner i sort. -forslag? -Sound Blaster Audigy 2 kr.1137 -Et hvilket som helst kabinett sort. 360 watt. -forslag? - Skjerm ? Forslag? sort. Hovedkortet har Firewire. Jeg er litt usikker om dette er n;dvendighet. Har noen erfaringer med dette? Del de med meg.. Hva brukes egenlig Firewire til? Det har og innebygget lyd. Noen som har et billigere, men like bra kort til mitt bruk? Eller er dette kortet godt nok, og det beste alternativ for mitt bruk? Valgte p4 opplegget fordi jeg har blitt fortalt at AMD og misikk opptak er best egnet til opptak av MIDI filer. DA jeg skal i all hovedsak ta opp Audi (noe midi) faller jeg forel;pig for p4 opplegget. Er dessuten en amat;r i oppsett av maskiner, og intel skal vel vere lettere i oppsettet? Det er viktig for meg at jeg har et system jeg f;ler meg komfortabel med, det gj;r jeg med p4. Er det noen som vet om det skjermkortet kan brukes til 2 skjermer? Kortet som har 32 mb var i 2d. etter hva jeg forstod. St;tter det 2 skjermer? Skjermkortet skal ikke brukes til tv ut. Eller b;r jeg anskaffe meg Radeon 9000? Maskinen skal ikke brukes til spill. Det kan hende jeg vurderer og anskaffer meg dv videokama senere, og mixer og tuller med opptakene. Hvilket kort trenger jeg da? Hardisken med 2 mb. Cache tror jeg er bra nok. Da jeg ikke er avhengig av en rask disk. dette ble litt mye kanskje f;ler jeg. Om noen har synspunkter om dette blir jeg meget glad om de vil dele de! 8) Det som jeg ikke har nevnt er det at maskinen ikke skal lage mye ulyder, som vil forstyrre opptakene. Skal ikke brukes til surfing. beklager at enkelte ord mangler en bokstav, men ;en er fuckt!!! Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Kabiss: Chieftec Medium Tower m/dør, sort, 360 W. Koster kr. 905 hos Komplett. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl Lenke til kommentar
antonsen1978 Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Takker for tipset, men er det plass til fronten som f;lger med lydkortet? Jeg la inn feil kort. det rette skal vere Creative Sound Blaster Audigy 2 Platinum x. kr.2138. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl Lenke til kommentar
punk in drublic Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Firewire brukes på samme måte som USB, bare raskere. Viktig til overføring av data raskt til eksterne enheter (harddisk, brennere, kamera, lydopptakere), og siden du skal ha en musikkpc som sikkert vil bruke noe av dette en gang i fremtiden vil jeg si det er nokså viktig. Rett meg hvis jeg tar feil. Håper dette oppklarte litt Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Burde han ikke kjøpe "matchede" minnepar? Lenke til kommentar
gerignyg Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Du burde kjøpe et fetere lydkort. Dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl eller dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl Du har jo også lydkort fra Maudio, Echo, Cremeware, som er mer musikkproduksjonslydkort. Altså: Sjekk litt mer på nettet før du velger lydkort. Du finner mange her: http://www.audiomidi.com/hardware/audio_pci.cfm Ellers så er AMDvsP4 diskusjonen hipp som happ. Cubase, f.eks, er også optimert for AMD, så det skal ikke være noe i veien for å kjøpe AMD, men i denne tråden fra cubase newsgroup kommer det vel frem at Intel trolig er det beste alternativet: http://groups.google.com/groups?hl=no&lr=&...com%26rnum%3D10 Ellers: Lykke til! Å lage musikk på pc er gøy! Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hvis du hvis dataen skal brukes til opptak, mixing og mastering, burde du ikke da heller gått for et lydkort som først&fremst er laget for dette formålet, fremfor et allround-multimedia-lydkort? Nå skal ikke jeg gå inn på hvorfor/hvorfor ikke, siden jeg ikke har nok teknisk innsikt til det, men når hvert bidige seriøse forum på nettet som tar for seg alt som har med fra musikkproduksjon i amatørklassen til virkelig profesjonell musikkproduksjon anbefaller deg på det varmeste å ligge unna alt som har med creative å gjøre så lenge det kommer til lydkort, så velger ihvertfall jeg å høre på dem. ( Kanskje procom's referanse pc kunne vært noe å kikke på? http://www.procom.no/ny/refpc.htm ) Lenke til kommentar
Osram Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hei!Dataen skal brukes til Opptak av musikk, mixing og mastering. Hardisken med 2 mb. Cache tror jeg er bra nok. Da jeg ikke er avhengig av en rask disk. Jo, det er du. Skal du drive med opptak av musikk er et par ting som er viktigere enn annet. Blant annet en rask harddisk helst med stor buffer, og bøtter av ram. Når du hele tiden skal lagre, hente fram, redigere, kopiere store lydfiler er hastigheten på harddisken avgjørende. Det samme når du skal spille av flere spor og ta opp nye spor samtidig som du lytter til de andre sporene. Har ikke erfart at hastigheten på ram har veldig mye å si men at mengden er viktig. Du vil måtte jobbe med lydfiler på til sammen flere hundre MB og da er det mengden som avgjør. Når det gjelder lydkort er det du har satt opp helt greit til husbruk men du bør se på andre ting hvis du har planer om å gjøre noe mer proft ut av det. F. eks. www.procom.no har godt utvalg i litt mer proffe kort. Lenke til kommentar
gerignyg Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ja, ram og HD er viktig, masse av Ram og HD i Raid Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 når du først skal ha deg en så bra maskin ville jeg ihvertfall spandert på meg et radeon 9100 128 mb til 7-800 kr kanskje en litt større disk oxo for musikkfiler kan ta plass med tiden Lenke til kommentar
Osram Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 når du først skal ha deg en så bra maskin ville jeg ihvertfall spandert på meg et radeon 9100 128 mb til 7-800 kr kanskje en litt større disk oxo for musikkfiler kan ta plass med tiden Så lenge det er agp har skjermkortet ikke noe å si for det maskinen skal brukes til. Større disk? Vel, hvis man jobber med audio ønsker man ikke å ha en disk som er dynget ned med store filer. Det anbefales å ha minst to disker (helst tre). En systemdisk til operativsystem og programmer og en disk til audiospor. Den behøver ikke nødvendigvis være enormt stor men den bør ihvertfall ikke være alt for full. Du bør også ha en egen disk for lagring av materiale som du ikke trenger rask tilgang til og som du ikke jobber med daglig. Eventuelt kan man jo brenne det ut på cd. Apropos CD-brenner: Ikke spar penger der! Det er stor forskjell på brennere når det gjelder kvalitet på brenning av audio. Lenke til kommentar
antonsen1978 Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Mye brae svar her. Takker for alle. Ser at Firewire blir en self;lge for meg. Da dette ikke koster flesk, men kan gi meg et raskere system. wilbur> Burde han ikke kjøpe "matchede" minnepar? Matcher ikke minneparet mitt? Vil det skape problemer for resten av komponentene? ville vert fint om svaret ditt ble begrunnet. Det med valg av lydkort hadde jeg ikke tenkt over. Self;lgelig b;r jeg anskaffe et kort beregnet opptak. Fant Creative Sound Blaster Audigy 2 Platinum i forbindelse med at jeg har cubase og det er vel samme produsent.? men et annet kort frister helt klart. hard disken tror jeg er grei. Kj;per meg en god brenner som nevnt, og brenner ut filer jeg er ferdig med. De jeg skal bruke senere lar jeg ligge gjenn i disken. Blir den full sletter jeg bare, eller vurderer innkj;p av en disk til, og setter den opp i raid. Opptakene blir gjort ett og ett spor. Da blir ikke belastningen i disken altfor stor. Er det virkelig n;dvendig med Radeon 9100 128mb? Kortet jeg fant skal vel holde til musikk opptak? Maskinen skal ikke brukes til spill. Til slutt. Noen som vet om et bra brenner til Audio filer? Takker gjenn for responsen. Lenke til kommentar
gerignyg Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Fant Creative Sound Blaster Audigy 2 Platinum i forbindelse med at jeg har cubase og det er vel samme produsent.? men et annet kort frister helt klart. Tror ikke Creative og Steinberg har slått seg sammen - ser derimot at Steinberg er en del av PinnacleSystem. Creative har ikke, som flere har nevnt, noe godt rykte når det gjelder musikkproduksjon. Dersom du tenker å bruke Cubase, så anbefalerer jeg denne nyhetsgruppen på det varmeste. Her er det mange kompetente Cubasebrukere: http://groups.google.com/groups?hl=no&grou...teinberg.cubase Opptakene blir gjort ett og ett spor. Da blir ikke belastningen i disken altfor stor Du tenker altså ikke å gjøre flerspors opptak? Multiple Playback (Read) og Record (Write)... Svært harddisk/ram-krevende Lenke til kommentar
Osram Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Ser at Firewire blir en self;lge for meg.Da dette ikke koster flesk, men kan gi meg et raskere system. Firewire er ingen hensikt om du ikke skal ha en firewire-harddisk el. liknende. hard disken tror jeg er grei. (snip...) Opptakene blir gjort ett og ett spor. Da blir ikke belastningen i disken altfor stor. Det kan du få lov til å tro men da går mot de fleste råd fra de som kan noe om dette. En buffer på 8 mb vil for eksempel gi betydlig bedre ytelse til denne bruken. Selv om opptakene foregår et og et spor vil du måtte spille av flere spor samtidig som du spiller inn et nytt. Tro meg: Belastningen er STOR. Er det virkelig n;dvendig med Radeon 9100 128mb? Nei. Til slutt. Noen som vet om et bra brenner til Audio filer? Plextor, Yamaha og Teac blir generelt ansett for å være gode, sikkert også andre muligheter. Lenke til kommentar
antonsen1978 Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Har forandret litt i forhold til min startmaskin Forel;pig maskin. -asus p4p 800 deluxe kr.1365 -Intel Pentium 2,4 Ghz pc 800 boxed 512Mb. kr.1879 -Seagate Barracuda 7200 120Gb 8mb cache kr.1098 -Sapphire Radeon 7500 64Mb DDR kr. 487 -2x Twin Mos 512Mb pc3200 m.Winbond kr.2328 -Logitesh Cordless Desktop Deluxe Optical kr 632 -Et hvilket som helst kabinett sort. Forslag? -Windows xp pro kr.1471 Skjermkortet forandret jeg grunnet st;tten for 2 skjermer. Harddisk fra 2mb cache til 8mb cache. Lydkort tror jeg at jeg g[r for et kort i 2-3000 kr. Vi f[r se hva jeg finner. Brenneren skal jeg og finne en passende. Skal og ha en skjerm. Kanskje LCD skjermene er blitt god nok for pengeboken min.. Noen som har gode forslag om dette? Ville satt pris ved gode tips. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Firewire brukes på samme måte som USB, bare raskere. Viktig til overføring av data raskt til eksterne enheter (harddisk, brennere, kamera, lydopptakere), og siden du skal ha en musikkpc som sikkert vil bruke noe av dette en gang i fremtiden vil jeg si det er nokså viktig. Rett meg hvis jeg tar feil. Håper dette oppklarte litt Er det nå jeg skal rette på deg? USB har flere standarder, den nyeste heter USB2.0, hvor overføringshastigheten er 480mbit/s, FireWire/IEEE1394 derimot har en overføringshastighet på 400mbit/s - Altså 10MB/s i forskjell. - Konklusjon; USB er raskere enn Firewire Lenke til kommentar
antonsen1978 Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Harddisken jeg har valgt st;tter ikke Firewire etter hva jeg ser. Er det andre disker som gj;r det -samme merke.. eller er de vesentlig dyrere og ikke like stilleg[ende ikke minst. St;y vil vi ikke ha i opptakene. er det noen der ute som leser dette som kan <godkjenne> maskinen jeg har satt opp til musikk opptak, mixing og mastering? I hensyn til effektivitet, pris og st;y. 8) Skal bruke en uke eller to og tenke om jeg skal kj;pe maskinen. beklager gjenn ; og [ er fuckt.. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 - Konklusjon; USB er raskere enn Firewire FireWire 800 har 800 Mbit/s, dvs nesten dobbelt så raskt som USB 2.0. Dette fins kun på de nyeste og litt bedre Mac-maskinene. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 - Konklusjon; USB er raskere enn Firewire FireWire 800 har 800 Mbit/s, dvs nesten dobbelt så raskt som USB 2.0. Dette fins kun på de nyeste og litt bedre Mac-maskinene. Pr. dags dato er det svært få hovedkortprodusenter som har implementert IEEE1394b (800Mbit/s)-standarden for PC. En Mac har behovet for høy overføring når det gjelder video - det har som regel ikke PC. Lenke til kommentar
Leon Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 angående kabinett: prøv NoiseControl kabinetter (ombygd chieftech, hvis det var det du øsnket) sjkekk på http://www.microplex.no Endret: skriveleif Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå