Gå til innhold

På slanking, går ikke mer ned..

Anbefalte innlegg

Er på slanking og er 83 kg nå. Har ekstremt lite muskler i armer og kropp generelt. Fremdeles en del fett i ansikt, mage og lår.

Går/jogger opp til en fjelltopp 500 m.o.h. ca. 3-5 ganger i uken. Tar 1 time totalt, bratt terreng, kjører meg hardt!

Stått stille i ett par måneder nå, og det irriterer meg.

Tror det er kostholdet som må bli enda strengere, se her:

Spiser 2-3 ganger om dagen. + epler, pære imellom måltidene.

Lunch - 2 skiver kneipbrød (byttet til grovbrød den siste uken) med tynt lag smør og 2 skiver Krydret skinke med 4% fett.

Middag - Findus wok med 2 kyllingfilèter

Kvelds - Samme som lunch + 1 first price youghurt

ER PÅ STRAMT BUDSJETT! Så har ikke råd til å handle inn 2-3 ganger i uken av forskjellige ferskvarer osv. Det hemmer meg litt..

Nærmeste treningsstudio er 2 timers kjøring unna..

What to do? Bør jeg spise ENDA mindre? For eksempel; Ett par epler til lunch, 1 brødskive + frukt til middag elns?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på slanking og er 83 kg nå. Har ekstremt lite muskler i armer og kropp generelt. Fremdeles en del fett i ansikt, mage og lår.

Går/jogger opp til en fjelltopp 500 m.o.h. ca. 3-5 ganger i uken. Tar 1 time totalt, bratt terreng, kjører meg hardt!

Stått stille i ett par måneder nå, og det irriterer meg.

Tror det er kostholdet som må bli enda strengere, se her:

Spiser 2-3 ganger om dagen. + epler, pære imellom måltidene.

Lunch - 2 skiver kneipbrød (byttet til grovbrød den siste uken) med tynt lag smør og 2 skiver Krydret skinke med 4% fett.

Middag - Findus wok med 2 kyllingfilèter

Kvelds - Samme som lunch + 1 first price youghurt

ER PÅ STRAMT BUDSJETT! Så har ikke råd til å handle inn 2-3 ganger i uken av forskjellige ferskvarer osv. Det hemmer meg litt..

Nærmeste treningsstudio er 2 timers kjøring unna..

What to do? Bør jeg spise ENDA mindre? For eksempel; Ett par epler til lunch, 1 brødskive + frukt til middag elns?

Nei. Pass på å drikke nok vann. Kjør mer kardio, og det er helt normalt å stoppe opp litt av og til. Men du bør selvfølgelig gjøre noe. Men du skal ikke sulte deg ihjel.

Lenke til kommentar

Hei, nå har ikke jeg så mye peiling på dette men for å få igang diskusjonen så er det jo mulig å sammenligne:

Frokost: 2 knekkebrød med gulost/brunost/leverpostei/makrell i tomat

Lunsj: 4 knekkebrød med gulost/brunost/leverpostei/makrell i tomat

Middag: 1 kyllingfilet og salat eller 1 laksefilet og salat. Kyllingkjøttdeig i helgen (taco, kebab, pizza mm.)

Kvelds: en smootie hvis jeg er litt små sulten (bær, banan og melk)

Ellers drikker jeg et glass melk om dagen og mye vann.

Jogger også 3 dager i uken / 20 km i uken.

Jeg er også på veldig stramt budsjett. (1 000 - 1 500 kr i måneden på mat)

Dette fungerer godt for meg.

Tips: Stopp å spis med engang du er mett = deilig lunch dagen etter

Endret av JiGGe
Lenke til kommentar

Drikker vann til hvert måltid, glemte å nevne det. En god del utenom måltidene også..

Får prøve å kjøre 5 dager med kardio/fjellturer og hviledag lørdag og søndag. Hver fjelltur er på 5,6 km med god stigning. Dvs. 28km totalt i uken.

Mistenker at det er kneipbrødet som har vært den skyldige her. Merket også at jeg stoppet opp på vekta etter at jeg sluttet å drikke kaffe....??? Kan det ha noe med saken å gjøre?

Knekkebrød er helt umulig for meg å spise. Må spise sikkert 8 knekkebrød for å bli mett, i tillegg til at det er helt forjævlig. Foretrekker grovt brød heller da :p

Lenke til kommentar

Drikker vann til hvert måltid, glemte å nevne det. En god del utenom måltidene også..

Får prøve å kjøre 5 dager med kardio/fjellturer og hviledag lørdag og søndag. Hver fjelltur er på 5,6 km med god stigning. Dvs. 28km totalt i uken.

Mistenker at det er kneipbrødet som har vært den skyldige her. Merket også at jeg stoppet opp på vekta etter at jeg sluttet å drikke kaffe....??? Kan det ha noe med saken å gjøre?

Knekkebrød er helt umulig for meg å spise. Må spise sikkert 8 knekkebrød for å bli mett, i tillegg til at det er helt forjævlig. Foretrekker grovt brød heller da :p

I utgangspunktet handler det kun om å ligge i underskudd kalorimessig. Om du er aktiv og spiser det kroppen din skal ha, skal du gå ned i vekt.

Er du mann eller kvinne? Hvor høy er du?

Lenke til kommentar

Må lære meg mer om proteiner, karbohydrater og kalorier i mat, i tillegg til å vite hvor mye kalorier jeg trenger per dag. Tror det blir bedre å ha kontroll på det mens jeg slanker meg..

I utgangspunktet handler det kun om å ligge i underskudd kalorimessig. Om du er aktiv og spiser det kroppen din skal ha, skal du gå ned i vekt.

Er mann, 20 år.. Usikker på høyden men tror jeg er 181 eller noe :p

Lenke til kommentar

Må lære meg mer om proteiner, karbohydrater og kalorier i mat, i tillegg til å vite hvor mye kalorier jeg trenger per dag. Tror det blir bedre å ha kontroll på det mens jeg slanker meg..

Er mann, 20 år.. Usikker på høyden men tror jeg er 181 eller noe :p

Da er du jo ikke veldig overvektig. Og det blir i utgangspunktet vanskeligere å gå ned i vekt. Men jeg har ett tips. Det er garantert kalorier du ikke teller med. En sjokolade her og en brus der teller med, og blir fort mange kalorier.

Ifølge en kalorikalkulator skal du ha ca 2800 kcal for å vedlikeholde vekten. For å gå ned i vekt med et fornuftig tempo bør du ligge 500-700 kcal under dette. Enda lavere om du er komfortabel med det.

For videre vektreduksjon vil jeg anbefale styrketrening om dette er en mulighet for deg. Hvis ikke er intens kardio etc fint. Dette kan være løping opp mot 80-90% av makspuls i intervaller, jogging opp bratte bakker/fjell eller lignende.

Og du må også huske at de siste kiloene du vil ha av nå er de verste å få av, så du er nødt til å ha tolmodighet og innsats for å klare det.

Lenke til kommentar

Må spise sikkert 8 knekkebrød for å bli mett,

Der har du problemet. Du spiser deg helt mett. Du skal spise deg fornøyd. Spis det samme, men prøv å kutt ned på mengden. Nå vet vi ikke hvor mye grovbrød, eller wok du spiser. 4 brødskiver med smør og pålegg til frokost, kan fort komme opp i 7-800kcal. Og hvis du spiser deg stappmett på wok, og mange kyllingfileter, vil det også bli mye kalorier her. Prøv å enten kutt ut smør på brødskivene, spis en skive mindre. Kutt ut litt og litt til du begynner å gå ned i vekt igjen.

Vil du ikke kutte ned på inntaket, bør du bevege deg mer, slik at du får opp forbrenningen. Jogge opp strekninger av fjelltoppen etc.

Lenke til kommentar

Dere alle sier noe jeg har mistenkt en stund nå.. Jeg spiser for mye.

Har tenkt på at 2 kyllingfilèter til woken er mye. Men burde vel gå greit om jeg bruker 2 kyllingfilèter og deler woken opp slik at jeg kan bruke andre halvdel som middag neste dag? :)

Hittil idag har jeg spist 2 brødskiver grovt brød med tynt lag smør og krydret skinke + en firstprice youghurt (103 kcal per 100g) yougurten er 125ml.

Får skjerpe meg enda mere i kostholdet da.. for på treningen kjører jeg intervaller hvor jeg holder på å hoste lungene ut av kroppen. Så den biten er grei

Lenke til kommentar

Husk uansett at vekttap ikke er noe som skjer fra dag til dag. Det kan være frustrerende å se vekta stå stille hver dag en uke, men da kommer gjerne en uke etter der den uforklarlig rutsjer ned noen kilo. Du er tross alt stort sett vannvekt.

Er vekta virkelig akkurat det samme nå som for to måneder siden? Er kroppsfasongen også den samme? Det virker nesten vanskelig å tro med mindre du har jukset litt og hatt noen "i dag har mamma bursdag, da er det greit med sjokoladekake"-dager.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Kevlar: Jeg har det i bakhodet at jeg ikke skal forvente å se forbedringer etter bare et uke, så blir ikke noe umotivert av den grunn.

Har heller ikke spist sjokolade, potetgull eller kake siden i vår! Hadde en "egg" periode hvor jeg spiste stekt egg på fint brød, gjerne 3-4 brødskiver om gangen. Tror det er en av årsakene til at jeg har stått stille/gått sakte ned. I starten av april veide jeg 87kg, nå er jeg 83. Ikke veldig imponerende, men begynte heller ikke å trene mer enn 2 ganger i uka før i august. Er overraskende mye fett på kroppen min til tross for den "lave" vekta. Kan sikkert ta av meg 10-15kg og fortsatt ha fett hengende rundt magepartiet...

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar

Slanking er for det første noe jeg er skeptisk til,men det å legge om livsstilen er jeg helt for.

Selv om du ikke har treningsstudio i nærheten så er det en drøss med øvelser du kan gjøre,i tillegg så ville jeg lagt opp ett slikt program i tillegg til det du har(veldig generelt).

Styrke øvelser med kroppsvekt: Masse tips her: http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/

Intervalltrening utholdenhet -rolig-lange løp .

Med andre ord så ville jeg fått hjelp til å sette opp ett program,hvis du ikke kan så mye om trening selv.

Deretter blir det å skrive opp alt du spiser,og spise riktig,og nok.

Da vil du bygge muskler som forbrenner mer,og vekten vil gå sakte ned.

Viktig å presse seg skikkelig når du trener styrke,det skal kjennes,også få ut mye når du løper intervall.

Lenke til kommentar

Har gått på eple-kur siden torsdag. Spist 2 brødskiver hver dag som middag og spist 1 eple for hver gang jeg ble sulten igjen. Spiste en liten porsjon finnbiff idag som ikke var helt sunt. Er nå 81kg :)

Kjenner suget etter sukker og fett er ekstremt. Faktisk aldri vært så galt siden jeg startet For Real på mandag.. Men må bare være sterk mentalt fremover!

Vil rette en stor takk til "sykkeliten" for den linken! Fint med en god oversikt over hvilke muskelpartier man trener.

Skulle fortsatt ønske jeg skjønte mer av hvordan regne ut karbohydrater, proteiner osv. Har skjønt at 1 gram protein er 4 kalorier, 1 gram karbohydrater er 4 kalorier, 1 gram fett er 9 kalorier og 1 gram alkohol er 7 kalorier.

Når det står f.eks. på brødposen:

"pr. 100 g

Energi: 1039KJ/248kcal

Karbohydrater 37,3g

Fett 6,7g

Kostfiber 4,8g"

Hvordan vet jeg hvilke karbohydrater som er sunne? Hva er mye karbohydrater? Bør du ha lite av det når du er på slanking? Hva er lite kostfiber, hva er mye? Samme med fett...

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar

Har gått på eple-kur siden torsdag. Spist 2 brødskiver hver dag som middag og spist 1 eple for hver gang jeg ble sulten igjen. Spiste en liten porsjon finnbiff idag som ikke var helt sunt. Er nå 81kg :)

Kjenner suget etter sukker og fett er ekstremt. Faktisk aldri vært så galt siden jeg startet For Real på mandag.. Men må bare være sterk mentalt fremover!

Vil rette en stor takk til "sykkeliten" for den linken! Fint med en god oversikt over hvilke muskelpartier man trener.

Skulle fortsatt ønske jeg skjønte mer av hvordan regne ut karbohydrater, proteiner osv. Har skjønt at 1 gram protein er 4 kalorier, 1 gram karbohydrater er 4 kalorier, 1 gram fett er 9 kalorier og 1 gram alkohol er 7 kalorier. http://www.youtube.com/watch?v=YiT4b7hc3MQ&feature=plcp

Når det står f.eks. på brødposen:

"pr. 100 g

Energi: 1039KJ/248kcal

Karbohydrater 37,3g

Fett 6,7g

Kostfiber 4,8g"

Hvordan vet jeg hvilke karbohydrater som er sunne? Hva er mye karbohydrater? Bør du ha lite av det når du er på slanking? Hva er lite kostfiber, hva er mye? Samme med fett...

Det er utrolig dumt å gå ned i vekt ved å spise så lite. Tror du virkelig du klarer å opprettholde det kostholdet over lengre tid? Og hva tror du skjer når du begynner å spise normalt igjen?

Gode karbohydrater får du fra helkorn, frukt, bær, brun ris og muligens noen typer pasta. Du trenger ikke nødvendigvis spise lite karbohydrater når du skal ned i vekt. Det er kaloritotalen som bestemmer om du går ned i vekt eller ikke.

Fett er heller ikke farlig, men det inneholder mange kalorier per gram, så man trenger ikke nødvendigvis spise for mye av det.

Lenke til kommentar

Ikke tenk for mye på proteiner, fett og karbohydrater. Tenk på det totale kaloriinntaket, og i dette tilfellet 248kcal pr 100gram brød. Forbrenningen din ligger vel på rundt 2000-2500 kalorier om dagen (ca gjennomsnitt for en voksen mann), så hvis du klarer å holde deg noen hundre kalorier under dette, vil du klare å gå ned i vekt. Spiser du mer, går du opp i vekt. Du må nesten finne ut av hvor grensen din ligger.

Ikke tenk for mye på hva som er sunt av karbohydrater osv med det første. Man kan fint gå ned i vekt av å bare spise is og drikke brus, men da i veldig små mengder pga det ekstreme høye kaloriinnholdet (ca. 1000 kalorier i en sjokoladeplate).

Det er ikke verre enn det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...