Gå til innhold

Hvor billig pc er det mulig å få tak i for tiden?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en lillebror som nå har begynte å tenke på det med stasjonær pc, og det er jo slik med lillebrødre flest, at de ikke har så alt for mye penger de kan rutte med (13år).

Han sier han har meget lyst på en stasjonær pc som han kan spille WoW på og kanskje skyrim. Det jeg da lurer på er, hvor billig kan man klare å få denne pc'en hvis man bestiller deler og bygger selv?

Har ikke satt noe minimum eller maks pris her, da vi er på utkikk etter noe som skal være så billig som det er mulig å få det, samt kjøre disse spillene, at de skal kjøre på max settings er selvsagt ingen krav, hvis han må kjøre på low og at det glir noenlunde godt nok, er han fornøyd.

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør gå an å få til en "grei" spillbar pc til ca 4000 - 6000 med en grei skjerm.

Man kan også spare litt om man feks er villig til å bruke en prossesor som har et bra integrert skjermkort (Amd serien) , passer på at man kjøper en grei harddisk og et kabinett som ikke er for dyrt.

Lenke til kommentar

Hei, denne pc'en her er en ganske bra en for han, http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1125127&su=D6269DA7-5D08-4FFC-B067-6EFE57C2DA3D

Men det er to ting jeg vil si, det første er at, vet du hvilket kabinett du har, fordi hvis man har for lite kabinett, så blir ikke hovedkortet å passe.

Det andre er at jeg ville egentlig anbefalet å gå opp 1k på skjermkort, det er på grunn av at da kan han få en pc som varer ganske lenge, vet selv at man blir mer og mer krav stor etterhvert som man spiller.

Men etter erfaring, så krever WoW litt, og regner med at det kommer til å bli enda mer krevende etterhvert.

Det eneste som mangler i det oppsettet er et operativsytem (feks Windows 7). Vil egentlig anse at å kjøpe en W7 versjon er unødvendig, finnes lette metoder for å skaffe det gratis.

Lenke til kommentar

Ville gått for mitt setup, får ganske mye kraft for pengene. Vet at 5k er mye for en 13 åring, men det er heller ikke så artig for en 13 åring å ende opp med noe ubrukelig. Det er jo også artig å kunne "skryte" litt av at man har en "bedre" pc. ^^

Lenke til kommentar

Kikk på bruktmarkedet, for et slikt budsjett kan du fort gjøre noen kupp der

For eksempel: http://www.finn.no/f...nnkode=37011316

GTX 580 og en Q8300 @ 3GHz er nok for å kjøre alt av spill ute i dag uten problemer og burde være fint mulig å oppgradere til en i5 basert på Haswell (22nm) eller Broadwell (14nm) om han skaffer seg en sommerjobb :)

EDIT:

Eller denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36766625

Ikke like bra kabinett, og litt svakere skjermkort x2, men en i7-930 er overklokkingsvennlig. Enda et eksempel på noe som vil dra alt av dagens spill rimelig bra.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ville ikke satset på noe gamlere eller lavere en I5, burde helst være 4 kjerner etter min mening. Men du kan helt klart gjøre et kupp på bruktmarkedet, med det eneste problemet er at nesten ALLE overpriser pcene sine noe sykt, du finner 3 år gamle pc'er til 10k.. Noe som etter min mening er galskap

Lenke til kommentar

Ville ikke satset på noe gamlere eller lavere en I5, burde helst være 4 kjerner etter min mening. Men du kan helt klart gjøre et kupp på bruktmarkedet, med det eneste problemet er at nesten ALLE overpriser pcene sine noe sykt, du finner 3 år gamle pc'er til 10k.. Noe som etter min mening er galskap

Samtidig er det enkelte lysglimt som absolutt er verdt å ta en titt på, som de to jeg fant i løpet av 2 minutter.

Lenke til kommentar

Dersom du er ute etter en budsjettmaskin får du mye bedre ytelse i spill med AMD enn det du gjør med Intel;

UlPaH.png

Hvis du har råd til både en i5 og et godt skjermkort er det å anbefale, men da må du opp i kr4500+, som du ser i oppsettet til Moby_Duck.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Arni90 sine forslag til bruktmaskiner er ikke så dumme, hvis du kan få dem til en billig penge, men husk at dette er bruktmaskiner uten noen form for garanti. Samtidig er de oså litt avanserte for en 13 åring uten særlig dataerfaring (crossfire løsning, vannkjøling...).

Ellers synes jeg Moby_duck sitt forslag er utmerket til ny maskin. Her får du mye spillkraft for pengene samtidig som at alt er nyeste generasjons hardware. Har du 200kr ekstra vil jeg anbefale å gå opp til 2x4GB minne.

EDIT: Torpedo_Petter sitt lowbudget forslag er fornuftig hvis du er på et virkelig stramt budsjett, dog vil jeg anbefale et HD7770 for ca. 300 ekstra. Det kortet gir ganske mye mer kraft for de ekstra hundrelappene.

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar

Arni90 sine forslag til bruktmaskiner er ikke så dumme, hvis du kan få dem til en billig penge, men husk at dette er bruktmaskiner uten noen form for garanti. Samtidig er de oså litt avanserte for en 13 åring uten særlig dataerfaring (crossfire løsning, vannkjøling...).

Ellers synes jeg Moby_duck sitt forslag er utmerket til ny maskin. Her får du mye spillkraft for pengene samtidig som at alt er nyeste generasjons hardware. Har du 200kr ekstra vil jeg anbefale å gå opp til 2x4GB minne.

Vannkjølingen er jo en simpel H50, det er bare vannkjøling for utseendets skyld uten noen av bekymringene om lekkasje.

CrossfireX er selvfølgelig litt verre, men med tanke på at broren er involvert kan han jo bare ta ut kort #2 om det skulle bli problemer, dessuten har jeg enda til gode å møte noen som ikke har klart å skru av CFX.

Moby_duck sitt forslag er det beste av de nye oppsettene ja.

Lenke til kommentar

@Arni90, syntes det er dyrt å betale 3.5k for en 5 år gammel CPU, og ikke et fult så bra skjermkort, nesten bedre å kjøpe selv. Men syntes fortsatt at listen min er det beste for han, om han har 5k. Det er VELDIG lett å gå i en felle, der enten kabinettet ser fancy ut, eller at man skriver en rett tekst, men ser selv at det er VELDIG mye crap ute på finn, syntes mange overpriser og "skryter" veldig av datamaskinene sine, noe som får uerfarende kjøpere til å gå i en stooor felle.

Grunnen min til at jeg valgte litt dyrere oppsett er på grunn av av om man kjøper "dårligere" hardware, så blir det fortere utdatert, som resulterer i at han må punge ut med enda mer penger etterhvert. Ville heller brukt litt mer på en pc nå, også kan han heller ha den pc'en i 3-4 år.

Har selv en 5 år gammel pc, den drar enda absolutt ALT på fult, med AA.. Eneste som er reletivt nytt er skjermkortet (Asus 6970).

Endret av Furyon
Lenke til kommentar

Nå tuller du?

GTX 580 er på ingen måte et "ikke fullt så bra skjermkort," og en Q8300 er på ingen måte et dårlig valg for dagens spill.

Ditt oppsett med et 560 SE vil fortere være utdatert enn den bruktmaskinen jeg har funnet, i5-2500k er på ingen måte et godt kjøp om man har et lavt budsjett.

Når Q8300 endelig går tom for krutt (om 2-3 år med dagens "økning" i krav) kan man nesten regne med gutten har oppgradert til LGA1150 allerede. GTX 580 er på høyde med GTX 660 Ti ytelsesmessig, hvordan i alle dager skal dette være et dårligere valg enn ditt oppsett?

Moby Duck sitt oppsett er omtrent ekvivalent den brukte maskinen jeg fant brukt, litt kraftigere prosessor og litt svakere skjermkort.

Lenke til kommentar
EDIT: Torpedo_Petter sitt lowbudget forslag er fornuftig hvis du er på et virkelig stramt budsjett, dog vil jeg anbefale et HD7770 for ca. 300 ekstra. Det kortet gir ganske mye mer kraft for de ekstra hundrelappene

Jeg tror det kun er kort fra 66XX, 65XX og 64XX-serien som kan settes i crossfire med grafikken til en APU.

Lenke til kommentar

Jeg ville fortsatt sett mot bruktmarkedet. Husk, ingen oppegående mennesker tror dem får fullpris for PCer dem legger ut til blodpris på finn.no.

Jeg ville uansett konsentrert meg om dem du kan kjøre og hente PCen fra. Da kan du også ta en rask titt inni kabinettet, samt kanskje få startet PCen for å se at den iallefall booter.

Veldig få selger 2500k eller 3570k rimelig, rett og slett fordi man ikke har noen oppgradering i markedet som gjør disse "verdiløs". Tommelfingerregelen om halv pris for brukt hw gjelder ikke i samme grad for disse.

E8xxx, Q8xxx serien er derimot "verdiløs" i bruktmarkedet. Samme har du til dels i7 920 (LGA 1366) og i7 860 (LGA 1156).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...