Gå til innhold

Hvordan ta best mulig bilder? (sigma 105mm)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et sigma 105mm macro objektiv og trenger tips og gode råd for hvordan jeg kan ta best mulig bilder med det, når det gjelder insekter og blomster.

jeg har prøvd meg litt frem og synes fremdeles det blir for lang avstand.for lite detaljer eller for uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makro er en vanskelig "stilart" som man behøver en del trening for å bli god til. Et lite vindpust/kamerabevegelse er nok til å ødlegge hele bildet.

Stativ er mer eller mindre et must. En fjernutløser er også greit å ha.

Hvilket kamera har du? Har du livewiev så bør du bruke dette, da kan du også forstørre bildet i displayet (jeg kan iallefall det på min Canon 7D) Manuell fokus selvsagt, autofokus er ubrukelig (iallefall til insekter). Kan også være lurt å bruke speillås (men personlig bruker jeg dette sjeldent)

Deretter er det jo lysforhold viktig, jeg er "allergisk" mot å ta makro i sollys, det medfører hardt lys og skygger. Lett overskyet vær eller lag en skygge. Jeg har i det siste brukt en eksten blits med en softboks på makrobildene mine med godt resultat.

Bruk liten blender (stort f-tall) for å få mer av insektet i fokus og ikke bare øynene. Dette fører ofte til lang lukkertid og da kommer dette med stativ inn i bildet igjen.

Til slutt, tålmodighet, du blir ikke god på makro etter et par ganger, øv, øv, øv. En del fluer er ofte enkle å begynne med da de er relativt rolige selv om man styrer rundt med stativ og slikt, dessuten sitter de på samme sted over lengre tid.

Ta mange bilder, for som sagt er en bitteliten bevegelse nok til å ødlegge hele bildet, bruk gjerne seriefunksjonen på kameraet, da er sjansen for å treffe større.

Når det gjelder blomster så slipper du å tenke på at de stikker av, men prøv å ta noe mer spennende enn bare "rett på" bilder da dette ikke er så veldig spennende. Legg deg ned på bakken og prøv forskjellige vinkler.

Ta bildet i RAW, og bruk litt tid i etterbehandlingen. Og det er helt vanlig å slette 9 av 10 bilder (ofte 10 av 10)....

Legg ved noen bildeeksempler i tråden så kan vi lettere se hva som er "feil"

Slenger med et par bildeeksempler fra storebroren til 105mm, nemlig 150mm. Optisk sett er de relativt like, men det er litt bedre arbeidsavstand på 150mm.

post-38990-0-09119900-1346871036_thumb.jpg

post-38990-0-08732800-1346871107_thumb.jpg

post-38990-0-60250700-1346871135_thumb.jpg

post-38990-0-84077500-1346871193_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hold kameraet stødig! Som Awesnes sier - bruk gjerne stativ, eller lær å holde kameraet så stødig som mulig.

Venstrehånden bærer vekten av kameraet. Venstrehånden holdes under objektivet, med fingrene mot venstre og tommelen pekende mot motivet. Det er venstrehånden som bærer hele vekten - høyrehånden holder kameraet stødig og trykker på utløseren. Når du trykker på utløseren skal kun pekefingeren bevege seg - stille og sakte - du skal ikke nøkke i hele kameraet når du tar bildet.

Lenke til kommentar

Jeg har et nikon D80.

Hva er RAW og hvor er den innstillingen?

Utrolig tøffe bilder! Akkurat slike jeg kunne tenke meg å tatt...

Jeg ble ihvertfall klokere på hva jeg skal gjøre neste gang :-)

Hvordan legger man ut bilder her? Er det kun med url?

Lenke til kommentar

Enten ved URL ja, eller så kan du først gå inn på "bruk full editor" og legge ved vedlegg (det som jeg gjorde med bildene mine).

D80, den har vel ikke liveview. RAW er et filformat som inneholder mye mer informasjon enn jpg, men filen må "fremkalles" i en RAW-konverter.

Les om RAW her

Lenke til kommentar

Takk!

Jeg finner forresten ikke ut hvordan jeg stiller lukkertiden. Det står at den stilles på Av når jeg søker på nettet, men jeg har ingen Av på mitt kamera :hmm:

Her er mine imponerende bilder! Men ikke rart når jeg ikke har gjort noe på innstillingene før jeg begynte!

post-280487-0-35815300-1346873653_thumb.jpg

post-280487-0-34966200-1346873656_thumb.jpg

post-280487-0-04391600-1346873659_thumb.jpg

post-280487-0-17250400-1346873661_thumb.jpg

Endret av Flåtten
Lenke til kommentar

Jeg har alltid tatt makro håndholdt, finner det mye lettere og mer fleksibelt enn å knote med stativ for en scene som fort neste sekund kan være uaktuell (insektet har tatt veien).

Siden jeg vil så nært som mulig uansett, så setter jeg objektivet på nærgrensen og hviler kamerahuset godt mot øyet/hodet og beveger meg støtt inn og ut mot scenen mens jeg fyrer av til rett tid. Autofokus er naturligvis av.

Funker, men regn med 100vis av rejects åkke som.

Dette bildet tror jeg det tok 15exp av før jeg traff på edderkoppens øyne/tråd. Det siste bildet viser et insekt som er knøttlite, også det tok det litt trial-n-error for å få helbra.

Forøvrig hjelper det veldig med godt lys.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Ja jeg brukte autofokus på de bildene.

Her har jeg kun stilt kamera inn på A, for mer går det ikke an å stille på på den funksjonen (utenom iso).

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk prøve M, da jeg kom borti flua så den døde. Så nå må jeg vente på noen nye fotomodeller!

uansett, så synes jeg resultatet ble bedre enn de første bildene.

post-280487-0-07383600-1346936957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På objektivet er det 3 knapper en kan stille på.

Den ene kan man velge mellom FULL, 0,45m, eller 0312-0,45m.

Andre er Af og M, den forstår jeg, auto og manuell.

og den siste er OS, den kan skrus på off, 1 eller 2.

Så hva betyr de innstillingene og hva bruker en til hva? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mine tommelfingerregler for makro:

Kraftig blits med softbox

Kameraet i M

ISO 100

Blender f/22

Manuell fokus stilt inn på nærgrensen

Bruk kun senter-fokuspunktet,

Lukker 1/100 sekund

Beveg så kameraet nærmere og nærmere inntil du ser blinket i fokuspunktet, så 1mm tibake og trekk av. Voila, knallgode makrobilder hver gang.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...