TheGatherer Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg er i en litt lei situasjon. Er 18 år, og bor per dags dato hos moren min som har dårlig økonomi. Grunnet dette, har moren min søkt om utvidet barnebidrag. Jeg har hele tiden sagt at dette er noe jeg ikke vil ha noe med å gjøre, fordi jeg ikke ønsker å presse penger ut av min egen far. Nå har det seg slik at jeg jobbet, og tjente omlag 35000,- kroner i sommer, samt at jeg regner med å få ca. 2000,- kroner i renter for penger jeg har i banken. Jeg får også stipend på 20000,- i året. Likevel ønsker jeg å jobbe, slik at jeg kan opparbeide meg egenkapital til bolig.Jeg lurer på om jeg kan gjøre dette, uten å miste retten på barnebidraget som går til meg, og igjen overføres til mor? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Når barnets egen årsinntekt er mer enn ~43k (30 ganger forhøyet bidragsforskudd på 1430 kr per måned) skal barnets inntekt medregnes når man utmåler barnebidrag. Det forventes altså at du forsørger deg selv når du har inntekt foran å spare. Er barnets årsinntekt mer enn 100 ganger bidragsforskuddet faller barnebidraget bort i sin helhet, dette skjer ved inntekt på over 143k. Bidragsforskriften pgf 5 regulerer barnets inntekts betydning for barnebidrag, og forskottforskriften pgf 3 fastsetter bidragsforskuddet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå