Delvis Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Lurer på hvilken dialekt som snakkes her, hvor kommer han fra? Dialekt.mp3 Klarer ikke høre helt om det er noe Bergenaktig, eller mer sørlandsk. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det høres ut som en bergens sosiolekt. Hører mange som snakker slikt i bergen, men jeg vet ikke hvilken bydel de finnes i. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Er vel bare en forfinet dialekt, som de øvre lag av befolkningen legger seg til? Kan vel sammenlignes med Flettfrid Andresen fra Øvre Singsaker. Selve stemmen minner veldig om Per Lønning. "Men jeg kan jo ikke være både meg selv og en delfin" - utrolig morsomt! Enkelte ganger er det som han går litt over i et rogalandsk tonefall, men i all hovedsak er det et bergensk tonefall. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Den beste beskrivelsen jeg kommer på er en type standard, altså "talt bokmål", snakka/lest av en bergenser. Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Kan minne om "penere bergensk", altså Bergensk snakket av en fra penere strøk som Fana, Paradis osv....... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Nå reiste han jo til America i 1957 da, og var der til 1983. Da han gikk av med pangsjon og kom hjem til gamlelandet. Så vet ikke om det har en betydning, at han snakker en mer "gammaldags" Bergendialekt? Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Nå reiste han jo til America i 1957 da, og var der til 1983. Da han gikk av med pangsjon og kom hjem til gamlelandet. Så vet ikke om det har en betydning, at han snakker en mer "gammaldags" Bergendialekt? Jeg vil tro han har mista mer og mer av sin opprinnelige dialekt, men holdt det mest vedlike ved hjelp av skriftspråket - derav min forklaring om at det er "talt bokmål". Men altså, finbergensere sier "jeg" og "ikke", men dette var ganske ekstremt, synes jeg. Derfor sier jeg at det ikke er en dialekt, men en standard. Lenke til kommentar
Dialekt Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Ingen Sørlending, men for mine ører klart en som opprinnelig kommer fa Bergens-distriktet - dog en person som prøver å snakke bokmål, noe som kan ha med at han er utflytter å gjøre. Tror ikke det i Bergen finnes denne dialekten. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Har senere funnet ut at han var fra Bergen. Det er Herman Tønnessen (professor i filosofi) Han var født i 1918 og oppvokst i Bergen ved Nygårsparken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå