traaoni Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Hei Ser jeg ikke er helt stødig på dette fagfeltet. Så lurer på om noen kan forklare meg fremgangs måten/tips for å finne de to spenningene man blir spurt om å finne. Vet jeg må finne strømmen over 10 ohms motstanden for å finne V1, men klarer ikke å komme fram til den. V2 er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal finne. All hjelp mottas med STOR takk! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 1: Finn ut spenningsfallet over motstanden, og regn deretter ut hvor mye strøm spenningskilden sender gjennom den (U/R). 2: Finn ut hvor mye strøm strøm-kilden sender gjennom motstanden. Ta hensyn til polaritet. 3: Summér strømmene og multipliser med motstanden. Violá Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Dette er en oppgave som ikke kan løses med den ordinære teorien fra den videregående skole (?!) Dette betyr at oppgaven må stamme fra teknisk fagskole eller noe lignende ? Må tilstå at jeg i farte ikke husker hvordan man løser denne typen oppgaven med flere spennings/strøm kilder. Har imidlertid hatt en del rutine på å løse slike oppgaver tidligere, og mener å huske at det var to forskjellige "regler" eller "lovmessigheter" vi brukte til å løse slike oppgaver hvor av det ene var "superposisjonsprinsippet". Minnet om "superposisjonsprinsippet" ser faktisk ut til å være rett: http://no.wikipedia.org/wiki/Superposisjonsprinsippet Twinflower -- Hvis du har dette friskt i ditt minne, kan du minne oss senile om hvilke regler og lovmessigheter vi bruker for å løse denne typen oppgaver. Kan det være at jeg husker feil og at de bare er de to variantene av superposisjonsprinsippet (spenning og strøm) og at det ikke er noe mer enn det ? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Fra Wikipedia sin beskrivelse av superposisjonsprinsippet: Alle Strømkilder erstattes med et åpent brudd. Alle Spenningskilder erstattes med en kortslutning. Er dette rett ? Blir det ikke omvendt ? Endret 6. september 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Fra Wikipedia sin beskrivelse av superposisjonsprinsippet: Alle Strømkilder erstattes med et åpent brudd. Alle Spenningskilder erstattes med en kortslutning. Er dette rett ? Blir det ikke omvendt ? Det er jo superposisjonsprinsippet man i praksis bruker når man følger tostegs-anvisningen min lenger oppe. I trinn 1 så betrakter man spenningsfallet over motstanden og det er det samme ettersom strømkilden man skal anse som en kortslutning er i brudd. I trinn 2, når man regner bidraget fra strømkilden så ser man jo bort fra spenningskilden ettersom den er å betrakte som en kortslutning i følge superposisjonsprinsippet. Endret 8. september 2012 av Twinflower Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 OKI. Fant en litt morsom og ganske OK beskrivelse: http://utwired.engr.utexas.edu/rgd1/lesson08.cfm Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Hei Ser jeg ikke er helt stødig på dette fagfeltet. Så lurer på om noen kan forklare meg fremgangs måten/tips for å finne de to spenningene man blir spurt om å finne. Vet jeg må finne strømmen over 10 ohms motstanden for å finne V1, men klarer ikke å komme fram til den. V2 er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal finne. All hjelp mottas med STOR takk! Nå er jeg litt rusten på emnet, men her kan du bruke nodestrøms-analyse (Mesh-current analyse tror jeg det også kan kalles). Du bruker Kirchoffs lov om at strømmer inn i en node er lik strømmene ut av noden: Jeg tar så utgangspunkt i noden over strømforsyningen, med referanse ( 0 ) på undersiden. Jeg ser så at det kommer 3A inn i noden. Fellesnevner Jeg ganger så ut brøkene Tar så utgangspunkt i neste node, som er over 10 ohms motstanden. Bruker samme referanse: Fellesnevner (utenom spenningsforsyningen) Trekker sammen Node 1 sier at: Dvs: Node 2 gir da at: Bruker så Node 1: Kan dette stemme? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Jeg forsøkte å regne litt ved å bruke superposisjonsprinsippet, og kom til litt andre tall: Fikk følgende strømmer gjennom resistansene: 4 Ohm = 10.99 A mot høyre 10 Ohm = 9.57 A nedover 80 Ohm = 1.0 A mot høyre 5 Ohm = 5 A nedover U1 = 95.7 V U2 = 25 V Det skulle være enkelt å summere alle strømmene for å se at dette stemmer med at det skal bli null inn og ut av knutepunktene. Har faktisk ikke gjort det ennå. Edit: Det er feil. Kontrollsummeringen av strømmene gir ikke rett svar (0). Men framgangsmåten skulle da fungere ? Edit2: Forsøkte å summere strømmene ut i fra Salt_Skin sin løsning over. Det ser ut til å stemme, samtidig som min løsning ser ut til å være feil. Skjønner foreløpig ikke hvorfor. Endret 8. september 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Ok, mitt forsøk vha superposisjonsprinsippet: Først:finne spenningsfallet U1. - Betrakter strømkilden som brudd - Bruker spenningsdelingsloven og beregner spenningsfallet over U1 slik: 144V * (10^-1 + 85^-1)^-1/(4+(10^-1 + 85^-1)^-1) = 99.512 V (Dette er kun bidraget fra spenningskilden) (Med andre ord: 144 volt ganger (10||(80+5)) / (4 + 10||(80+5) - Betrakter spenningskilden som kortslutning: - Benytter strømdelingsprinsippet: 3 A * (5 /(5+80+(10||4)) = 48.78 mA * 10ohm = 487mV 0.487V + 99.512 V = 99.9998 V ~100 V Edit :Arne22, beklager at jeg misinformerte deg. Over skrev jeg omvendt av hva superposisjonsprinsippet er. Sp.kilde = kortslutning og strømkilde =brudd. Endret 8. september 2012 av Twinflower Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå