Gå til innhold

BK: Under fjellet i Nærøyfjorden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mektig fjell dette. FotoVideo har et Canon 58mm gråfilter til kr 279,-

Fotograferer du i Rawformat. I så fall har du mer å gå på ved redigering av høylys/utbrenthet.

:-)

Tusen takk Melvin! :)

Det gråfilteret du nevner - er det gradert? Det er her jeg står fast litt, har vært litt inne på Fotovideo og på Japan Photo.

Kan man bruke de fleste merker?

(Fotograferer av og til i Raw - men ikke håndholdt, ikke stø nok på hånda, og bruker kontunerlig opptak for å kompensere. Raw blir for treg da :) )

Endret av Jentungen 1
Lenke til kommentar

Fant ikke filteret, kanskje Melvin kunne linke?

Du kan bruke filtere fra alle fabrikanter bare de har riktig diameter. Jeg har ingen erfaring med graderte ND-filter, men innbiller meg at det er en fordel med filterholder for dette og filter du kan justere litt i høyden for å få overgangen riktig.

Personlig synes jeg ikke det er verdt bryderiet og bruker heller flere eksponeringer som sys sammen (HDR/tonemapping) i Photoshop. Merk at dette ikke er noen fullgod erstatning og vil ikke (alltid) virke på ting som beveger seg, men på fjellet ditt hadde det fungert fint. Det krever også mer etterarbeid med flere eksponeringer så det er nok en smakssak hvor man vil ha ekstraarbeidet.

Fint fjell, heftig banding i skyene (i hvert fall på min skjerm).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Fant ikke filteret, kanskje Melvin kunne linke?

Du kan bruke filtere fra alle fabrikanter bare de har riktig diameter. Jeg har ingen erfaring med graderte ND-filter, men innbiller meg at det er en fordel med filterholder for dette og filter du kan justere litt i høyden for å få overgangen riktig.

Personlig synes jeg ikke det er verdt bryderiet og bruker heller flere eksponeringer som sys sammen (HDR/tonemapping) i Photoshop. Merk at dette ikke er noen fullgod erstatning og vil ikke (alltid) virke på ting som beveger seg, men på fjellet ditt hadde det fungert fint. Det krever også mer etterarbeid med flere eksponeringer så det er nok en smakssak hvor man vil ha ekstraarbeidet.

Fint fjell, heftig banding i skyene (i hvert fall på min skjerm).

Tusen takk SE# :) Her er linken jeg antar er rett: http://www.fotovideo.no/Produkter/Filter/Gråfilter.aspx

I utgangspunktet har jeg lyst til å gjøre mest riktig med en gang fordi jeg er så veldig glad i å være ute. Pc er jeg foran hele dagen. Men har veldig lyst til og skal lære meg etterbehandlingsprogram også, ganske snart :)

Lenke til kommentar
Her er linken jeg antar er rett: http://www.fotovideo.../Gråfilter.aspx
Dette filteret har lik effekt over hele bildet og vil ikke hjelpe for høye kontraster. Derimot kan det brukes for å få lengere eksponering (sløring av vann f.eks), men ville nok heller gått for ND8 hvis jeg skulle hatt et ND-filter av denne typen.

Tusen takk for at du tar deg tid :)

Tror nok det er et gradert gråfilter jeg skal ha, men finner det ikke :)

Eller filterholder - fikk forklaringen på det i kveld :)

Endret av Jentungen 1
Lenke til kommentar

Her kunne du prøvd å eksponere på høylyset og deretter velge en lukkerhastighet som er 2,5 blendertrinn lavere.

Eks: Sett kamera til blenderprioritert og velg ønsket blender.

Om du spottmåler en lukkerhastighet på 1/5000 på høylyset så vil kanskje en lukkerhastighet på 1/1000 kunne gi deg en eksponering med høylys som ikke er utbrente og skyggeparti med detaljer. :)

Å velge en lukkerhastighet som er 2,5 blendertrinn lavere enn gjennomsnittsmålingen på høylyset er en kvalifisert gjetting da stort sett alle kamera i dag klarer mere en 5 blendertrinn (EV) tilsammen.

Er du usikker så kan du prøve med 2 EV i stedet. Prøv deg frem slik at du lærer kamera å kjenne og slik at du får utnyttet dets kapasitet når det kommer til toneomfang :)

Lenke til kommentar

Tror nok det er et gradert gråfilter jeg skal ha, men finner det ikke

Det er gradert du skal ha (hvis du er helt sikker på at du virkelig vil)

http://www.fotovideo....aspx?q=gradert

Tusen takk SE#! Kan ikke vite sikkert før jeg har prøvd :) Ser jeg har vært heldig fått mange gode tips fra flere, inkludert deg, som alt må prøves :) Endret av Jentungen 1
Lenke til kommentar

Her kunne du prøvd å eksponere på høylyset og deretter velge en lukkerhastighet som er 2,5 blendertrinn lavere.

Eks: Sett kamera til blenderprioritert og velg ønsket blender.

Om du spottmåler en lukkerhastighet på 1/5000 på høylyset så vil kanskje en lukkerhastighet på 1/1000 kunne gi deg en eksponering med høylys som ikke er utbrente og skyggeparti med detaljer. :)

Å velge en lukkerhastighet som er 2,5 blendertrinn lavere enn gjennomsnittsmålingen på høylyset er en kvalifisert gjetting da stort sett alle kamera i dag klarer mere en 5 blendertrinn (EV) tilsammen.

Er du usikker så kan du prøve med 2 EV i stedet. Prøv deg frem slik at du lærer kamera å kjenne og slik at du får utnyttet dets kapasitet når det kommer til toneomfang :)

Tusen takk Birger! Skal prøve på alt det her, det gir mening. Blir nok mye prøving og feiling :)
Lenke til kommentar
Her kunne du prøvd å eksponere på høylyset og deretter velge en lukkerhastighet som er 2,5 blendertrinn lavere.Eks: Sett kamera til blenderprioritert og velg ønsket blender.Om du spottmåler en lukkerhastighet på 1/5000 på høylyset så vil kanskje en lukkerhastighet på 1/1000 kunne gi deg en eksponering med høylys som ikke er utbrente og skyggeparti med detaljer. :)Å velge en lukkerhastighet som er 2,5 blendertrinn lavere enn gjennomsnittsmålingen på høylyset er en kvalifisert gjetting da stort sett alle kamera i dag klarer mere en 5 blendertrinn (EV) tilsammen.Er du usikker så kan du prøve med 2 EV i stedet. Prøv deg frem slik at du lærer kamera å kjenne og slik at du får utnyttet dets kapasitet når det kommer til toneomfang :)
Tusen takk Birger! Skal prøve på alt det her, det gir mening. Blir nok mye prøving og feiling :)

Det er fint, Jentungen 1 - for det er ute i felten du skal prøve ut dine og andres teorier. Og det kan være like nyttig å erfare hva som ikke fungerer, som hva som fungerer :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...