Gå til innhold

[LØST]Automatisk mount av samba share i fstab

Orjanp

Anbefalte innlegg

Hvordan setter jeg opp sambasharen i fstab? Har en linuxmaskin med Slackware stående som kjører samba. Jeg ønsker å mounte den automatisk når jeg starter opp en bærbar maskin med Slackware.

Samba serveren fungerer som den skal fordi jeg klarer å koble til fra windows.

Er det mulig å mounte den med det brukernavnet og passordet som jeg logger inn med? Har samme bruker og passord på begge maskinene. På den måten vil vel passordet også være skjult? Da fungerer vel ikke fstab lengere siden den lastes før innlogg. I tillegg vil vel passordet være åpent for alle som leser fstab. Ikke at det egentlig er noe problem siden det kun er jeg som bruker maskinen og jeg er den eneste som kan root passordet. Men finnes det noen måte å skjule det på ved bruk av fstab?

Jeg mounter den manuellt med følgende kommando..

#smbmount //10.0.0.105/Music /share/samba -o username=orjanp

params.c:OpenConfFile() - Unable to open configuration file "/etc/samba/smb.conf":

No such file or directory

Can't load /etc/samba/smb.conf - run testparm to debug it

Password: xxx

#

Jeg får riktignok feilmelding. Noen som vet hvorfor? Må jeg ha en smb.conf fil på den Linux maskinen som skal koble seg til samba også? Hva skal i så fall stå i den?

Jeg får iallefall mounta den selv om jeg får feilmelding, når jeg skriver inn passordet.

Noen som har noen tips, har ikke funnet noe særlig informasjon her på forumet. Det meste dreier seg om å mounte fat32/ntfs partisjoner i linux. Det er ikke så mye hjelp i det. :) Jeg vet iallefall nå hvordan det gjøres...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør gjøre er å få tak i en standard smb.conf fil, ligger enten i /usr/doc/samba eller i mappen med kildekode hvis du har kompilert samba selv, eventuelt søk på nettet.

for å svare på ditt spm:

//server/share /mnt/point smbfs username=bla,password=bla,rw 0 0

eventuelt så kan du legge brukernavn/pass i en tekstfil

username = bla

password = bla

også passe på at ingen andre kan lese den filen

dernest legge til dette i /etc/fstab

//server/share /mnt/point smbfs credentials=/path/to/file,rw 0 0

nå gidder jeg ikke skrive mer.. les man smb.mount eller man fstab

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det første du bør gjøre er å få tak i en standard smb.conf fil, ligger enten i /usr/doc/samba eller i mappen med kildekode hvis du har kompilert samba selv, eventuelt søk på nettet.

for å svare på ditt spm:  

//server/share /mnt/point  smbfs    username=bla,password=bla,rw   0 0

Denne fungerte fint. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...