Gå til innhold

Hjelp til å stenge pc'en for lillebror!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lillebror min spiller/bruker dataen for mye, og foreldrene mine vil hindre dette. :closedeyes:

Det jeg lurer på er om noen vet om en måte slik at det er mulig å bruke pc'en 2 timer mellom f.eks 17.00-22.00??

Det vil si at han kan spille i 2 timer når han selv vil en gang mellom 5 og 10 :)

Jeg vet at Windows 7 har sperrefunksjoner, men han skal bare spille 2 timer hver dag, og ved hjelp av denne metoden MÅ han spille på et spesielt tidspunkt HVER dag.

Et annet problem er at han klarer å komme seg inn på pc'en uten at han kan passordet til noen av brukerene på dataen! :hrm: Noen som har et par tips på hvordan jeg kan stoppe han fra å gjøre dette? :)

Et eksempel var; han og et par kompiser skulle ha LAN nå i ferien, og jeg satte på sperrefunksjoner på brukeren hans (standardbruker) og denne gikk av kl.3 (han er 12år..) ,MEN morgenen etter, når jeg skulle på jobb satt hele gjengen å spillte :eek: ALLE dataene hadde blitt sperret på forhånd, slik at de skulle gå å legge seg! :confused:

Trenger hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Angående hvordan han har låst opp sperrene du har lagt, så har han nok restartet PCen i safemode og logget inn som administrator.

Vist han spiller spill som krever Internett, kan du muligens se hvilke muligheter du har til å sperre Internett tilgangen til den enkelte PC på routeren.

Lenke til kommentar

Snakk med foreldrene dine - som har ansvar for deg og din bror. Det hjelper lite å sperre. Eneste måten er å sperre i router, men det kan han lett drite i og spille andre ting. Enkel grensesetting med at ting får konsekvenser hvis han ikke hører etter er eneste tingen som fungerer .... også i lengden.

Edit: Følges ikke reglene, så blir pc tatt. Ikke lov å ha LAN osv osv

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke allerede har forsøkt det, kan det kanskje være bedre å forsøke å utvikle et tillitsforhold rundt dette?

Tenker bare at det kan være mer fornuftig enn å forsøke seg på en maktdemonstrasjon.

Men jeg vet jo ingenting annet enn det som er skrevet her.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk med foreldrene dine - som har ansvar for deg og din bror. Det hjelper lite å sperre. Eneste måten er å sperre i router, men det kan han lett drite i og spille andre ting. Enkel grensesetting med at ting får konsekvenser hvis han ikke hører etter er eneste tingen som fungerer .... også i lengden.

Edit: Følges ikke reglene, så blir pc tatt. Ikke lov å ha LAN osv osv

Tingen er den at de har prøvd dette, men han er staere(?) enn et esel! De kan jo ta pc'en, problemet er at han ikke har egen data, og dermed får verken mor eller far tilgang utenom.. :hrm:

Det er derfor jeg lurer om det fins et program, slik at han at han kan spille i 2 timer, hvis han ikke har gjort noe galt/ ikke utført div. plikter og fått "spillenekt" da.

Hvis vi ikke setter på en slik sperrefunksjon blir han sittende helt til noen merker at han har spilt mer enn 2 timer :nei:

Lenke til kommentar

Sett PC på stua. Om han er staere enn et esel så er dette dess større grunn til å snart begynne barneoppdragelse. En på 12 (eller samme hvilken alder) skal ikke bare gjøre som man vil.

Det har med gi frihet under ansvar. Klarer han ikke å følge med selv(lett når man sitter å spiller), så kan han sette på alarm på PC/mobil. Bryter han tillitten og avtaler, så får det følger. Følger han avtaler og er tillitten verdig, så blir det belønnet med f.eks mer spilletid eller annet.

Hvis deres foreldre er så fraværende som du sier nå, så ser jeg andre utfordringer enn et program som skal ta over ansvaret foreldre har. Har til gode å se et program som ikke kan forbigås når man har fysisk tilgang til PC.

Edit: noen spill har foreldrekontroll der man kan begrense spilletiden, men det er bare et plaster og løser ingenting med årsaken, så gutten finner jo bare på andre ting å spille/gjøre på pc'n

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...