Gå til innhold

Sonefri blu-ray-spiller.

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere.

Det er en du får kjøpt ferdig chipet, Oppo BDP-93.

Og ett par du må chipe selv, Cambridge og 1 fra Pioneer.

Flere av den "billige" sorten finner du ikke.

Min anbefaling er å kjøpe Oppo BDP-93 via Amazon.com og chip fra bluraychip.dk og fikse det selv.

Amazon momser for deg. Totalt koster dette rundt 4500,-. Spilleren ferdig chiper her hjemmer ligger sist jeg så det rundt 6000,-. Mulig du finner en Oppo BDP-83 brukt.

Disse spillerene er sonefri både på BD og DVD. DVD er automatisk sonefri, mens BD må det skiftes sone på via fjernkontrollen. Dette har med hvordan BD er bygget opp, og umulig å gjøre automatisk. Men ikke verre enn at man i standby trykker 1 for A, 2 for B, 3 for C, og spilleren starter.

Prisen her er nok mer enn du ser etter tipper jeg når jeg leser posten din. Men du får faktisk den beste BD spilleren man kan kjøpe når man bruker ren HDMI tilkobling. Kjører man analogt, så finner man mange andre som er bedre, og MYE dyrere. Og mesteparten av disse er bygget med hjelp av innmaten fra Oppo, og digital delen er helt lik. Cambridge spillerene er slike spillere.

Lenke til kommentar

Det var en dritt spiller som Prix solgte en kort stund.

Det er som regel de ukjente merkene som har sonefrihet, det var i hvertfall slik på DVD.

De store merkene fikk man det til på, men ikke ut av boksen. Det har med at det faktisk ikke er lov når man kjøper royeltis for å selge spillerene. Oppo hadde sonefrie DVD spillere rett ut av eksen. Men med BD så er de sperret, ellers hadde de ikke fått lov å selge spillerene. Dermed har de nok snakket med han som laget chipene på si for å få det til. Da de selv med import vel solgte halvparten av spillerene sine i Europa.

Og selv om det var en sonefri BD spiller til 1000,- og under fra en ukjent produsent, slike Rema spillere. Så ville jeg på det sterkeste frarådet deg å kjøpe dem. Det er en enkel grunn. BD formatet oppdaterer seg hele tiden. Film utgiverene som finner nye og bedre metoder å kode BD platen på, og det er ikke snakk om DRM. Dette gjør at selve spilleren må få ny firmware med gjevne mellomrom. En en billig Rema spiller så er sjansene for at dette skjer liten, og meget liten over tid. Det blir ikke så billig i lengden når man må kjøpe ny spiller en gang i året for å kunne spille av de nyeste utgivelsene.

De fleste store produsentene er flinke på dette, og utgir firmware opptil 2-3 år etter spilleren er ute av produksjon. Oppo er best i klassen her etter min erfaring. Dagens Oppo er min 6 BD-spiller, og andre Oppo. Sonys PS3 stiller seg jo litt annerledes siden de også må oppgradere for spill.

EDIT: Du har jo ett annet alternativ. Å gå til innkjøp av 2 billige spillere, en fra hver Sone, regner nesten med det er A og B du bruker mest. Så lenge man holder seg til 2 forskjellige produsenter så slipper man kompabilits problemer også.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...