Gå til innhold

[Løst] Hjelp - Hvite bilder med lang lukkerhastighet

Anbefalte innlegg

Ble en lykkelig eier av mitt første kamera (Eos600) for en uke siden.

I dag (på dagen) beveget jeg meg ut for å eksperimentere litt med kamera, men ressultatet ble alt annet enn forventet.

Jeg hadde rigget meg opp med stativ, fjernutløser og standard objektiv i et parkeringshus, som ligger tett på en trafikert rundkjøring. Planen var at jeg skulle forsøke meg på noen bilder, der drafikken flyter sammen, som en tåke/ghost.

Ressultatet ble at alle bildene ble helt hvite!

Samme hva jeg prøvde å justere på, ble ressultatet det samme.

Hmmm. Hva gjør jeg feil?

Kamera var justert inn på:

M (manuel) - BULB - Iso Auto - Blenderen ble førsøkt fra F4.5 til 29

Forsøkte også med: AV, slik at jeg kunne justere eksponeringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok for lang lukkertid i forhold til mengden lys. Det er rett og slett for lyst en vanlig dag til at du kan bruke en lukkertid på opptil flere sekunder.

Hvis du stiller inn kamera på ISO 100, og bruker Av programmet, så vil du se hvilken lukkertid kamera vil bruke i forhold til blender. Skrur du da på hjulet, så vil kamera justere opp/ned lukekrtid i forhold til blenderen du velger. Selv om du da skyver blenderen helt ned til f/29, så vil lukkertiden være relativt rask.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Om bildet blir hvit så er det overeksponert. For å få til den ønskede effekten så er det lurt med liten blender (= stort F-verdi), så lav ISO man kan få til. Men dette alene hjelper ikke i dagslys... da må man bruke gråfilter som leveres i forskjellig styrke. Til kraftigere til lengre lukkertid kan man bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okay. Da får jeg neste kjøpe meg et grå filter da.

Hva kan dere anbefale der? Er det det som heter ND4,8,16 osv. ?

Jeg får prøve meg i kveld igjen, når mørket har senket seg.

Ikke kjøp noe, verken filter eller noe annet. Lær deg eksponering i den guiden du har fått litt lenger opp.

Lenke til kommentar

Som fler andre her sier:

Det er bare tull å kjøpe gråfilter når du ikke forstår hvordan ISO/blender/lukkertid etc. henger sammen. Du hopper som uerfaren rett inn i manuell modus og "bulb" og det er rett og slett skudd langt over mål.

Man kan ikke bare holde knappen inne den tiden man ønsker i manuell og tro at kameraet fikser resten. Kameraet kan ikke trylle bort/frem lys, og selv om ND filter (gråfilter) kan "trylle" bort lys, så tror jeg ikke dette vil hjelpe deg, siden du ikke forstår grunnprinsippet.

Du vil bare bli mer frustrert.

Lær deg de grunnleggende tingene samt kameraet å kjenne før du lar bankkortet gå seg varmt.

Lenke til kommentar

Det var for lyst til så lang lukkertid. Les guiden som foreslått og lær deg de grunnleggende konseptene.

Ja, et ND-filter vil kunne hjelpe her - litt. Prøv deg heller fram uten filter først.

Sett kameraet i Av, ISO 100 og velg minste blender (størst blendertall). Se da hva lysmåleren foreslår av lukkertid. Prøv å ta bildet - se hvordan det blir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare tull å kjøpe gråfilter når du ikke forstår hvordan ISO/blender/lukkertid etc. henger sammen. Du hopper som uerfaren rett inn i manuell modus og "bulb" og det er rett og slett skudd langt over mål.

Selvfølgelig skader det ikke å sette seg enda mer inn i ting... Men å få teori ut i praksis er vanskelig, spessielt når ingenting av teorien ga ressultat, da blir jeg ekstremt usikker.

Jeg juster Iso verdien til minimum og blender ble prøvd helt frem til F29, hva mer kan jeg gjøre for å hindre hvite bilder? Lukke tiden kan jeg jo ikke gjøre noe med, for hele poenget var å ta bilder med lang lukke tid.

Slik jeg ser det, finnes det ikke noe i min makt, som kan forhindre den høye eksponeringen.

Mulig jeg er helt på jordet, men vil ikke en endring i motsatt rettnig bare gjøre vondt verre? f.eks øke iso verdien eller større blender.

Lenke til kommentar

Større blendertall gir mindre blenderåpning, og dermed mindre lys.

Og - du har helt rett, Idamm - når du har minste blenderåpning og laveste ISO, og allikevel får for mye lys inn til den lukkertiden du ønsker, så er det eneste du kan gjøre å minske mengden lys, enten ved å vente til det blir mørkere ute eller ved å sette på et ND-filter.

Så - hvis målet ditt er å ta sånne bilder på dagtid, så er det ingen vei utenom ND-filter.

Det de fleste her prøver å si er at det kan være mer hensiktsmessig å sette deg mer inn i utstyret og teorien, samt få litt mer erfaring, før du kjøper mer utstyr - så du er sikker på hva du vil ha.

Men har du store planer om å lære deg mer og sette deg inn i fotografi, så er det bare å bestille ND-filter.

..Men så var det hvilket ND-filter, da. Et rundt et med gjenger som kan skrus på objektivet foran? Helt topp, men da passer det bare de filtergjengene - evt mindre filtergjenger med step up-ring imellom. Eller skal man kjøpe filter til de største gjengene til det man har planer om å kjøpe av optikk og step up-ringer? Eller skal man kjøpe filtersett med adaptere til noen forskjellige filtergjengestørrelser? Ikke lett, det der. Derfor generelle råd om å få litt mer erfaring før du kjøper. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke ha lukkertiden på bulb. Prøv deg heller frem med et par sekunder. Kanskje ti. Du skal bare bruke bulb om du trenger veldig lange lukkertider, de fleste kamera pleier å kunne ta eksponeringer på 30 sekunder før du trenger å bruke bulb.

Om du skal ha et ND-filter til allround-bruk er et ND8-filter ålreit. Pass på at du kjøper filter som passer til den filterstørrelsen det er på objektivet du skal bruke det med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kikk også på å skyte i Raw - så kan du justere både hvitbalansen og eksponeringen i ettertid - les mer her:

http://www.diskusjon...post&p=17112175

Takk for tipse, det skal jeg gjøre.

Godt å vite at jeg er på rett vei. Tidligere i dag var jeg mer forvirret, da ingenting ga resultater.

Håper jeg med tiden blir dyktigere med å finne de riktige verdiene for anledningen, slik at bildene blir mer skarpe og klare.

Takker for mange fine tips og råd!!

Var ute igjen og prøvde.

Denne gang ble resultatet mye bedre, bildene ble i allefall ikke hvite.

post-281066-0-21438500-1346878172_thumb.jpg

Hvor tok du dette bildet fra?

Er det fra taket på Hydro stasjonen eller?

Det stemmer. Du er fra Fr.stad?
Lenke til kommentar

Du har Canon 600D, da fulgte det med en cd med masse programmer på, bla. DPP "digital professional photograph", et veldig fint redigeringsprogram som du finner veldig mye opplæringsmedier om, Canon har godt med lærevideoer også.

Hvis du skyter i RAW som forslått er det bare og laste bildene til DPP og der kan du bla. justere bildene riktig uansett om de blir veldig gule eller blå, du kan også gjøre alle "innstillingene" som du i JPG-modus må gjøre direkte i kameraet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kikk også på å skyte i Raw - så kan du justere både hvitbalansen og eksponeringen i ettertid - les mer her:

http://www.diskusjon...post&p=17112175

Takk for tipse, det skal jeg gjøre.

Godt å vite at jeg er på rett vei. Tidligere i dag var jeg mer forvirret, da ingenting ga resultater.

Håper jeg med tiden blir dyktigere med å finne de riktige verdiene for anledningen, slik at bildene blir mer skarpe og klare.

Takker for mange fine tips og råd!!

Var ute igjen og prøvde.

Denne gang ble resultatet mye bedre, bildene ble i allefall ikke hvite.

post-281066-0-21438500-1346878172_thumb.jpg

Hvor tok du dette bildet fra?

Er det fra taket på Hydro stasjonen eller?

Det stemmer. Du er fra Fr.stad?

Jupp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...