Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva trenger jeg ??? hjelp

Anbefalte innlegg

hallo , jeg har akkurat fått meg bredband , og jeg skal linke inne i mellom med det , fire stykker.

jeg har skaffa meg rask nok switch 10/100 ,

men hva mer trenger jeg , noen jeg kjenner har en boks som er mellom switchen og linja , altså trenger jeg oxo d og hva heter det ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har bluecom, så trenger du bare å koble switchen til modemet, for bluecom er ikke så gjerrig, for de gir ut flere ip`er, i motsetnig til blant annet tele-hor og nextgentel. Tele 2 gir ut max 3 (eller 2) ip`er, så til 4 maskiner trenger du en router for å bruke samme ip på flere maskiner. Router trenger du oxo for å bruke tele-hor og nextgentel på flere maskiner, som du sikkert skjønte..

LENGE LEVE BLUECOM!

edit: bindestrek pga. forumet oversetter det til et banneord (telenor), uff der kom det i denne posten av like vel...

Lenke til kommentar

Hvis du har en "vanlig" switch, så er det bare å plugge nettverkskabelen inn i switchen et sted, men hvis du har uplink port, må du kanskje bruke den. Prøv deg fram .... Også er det bare å koble de maskinene som skal på nett i switchen!

Jeg bruker i hvert fall daglig 3 maskiner oppe, men har til tider brukt 4-5 stk. Sendte en mail til dem, fordi det står egentlig max 2 ip`er i polycien deres, der sa dem at så lenge du holder deg under 10 ip`er, så er det ikke noe alvorlig :D !

Lenke til kommentar

Halla

For å lage nettverk med 4 pc'er så trenger du ikke mer enn en switch og 4 tp kabler..

For å få alle på internett kommer det litt ann på hvilken isp du har (telenor, ngt...) og om du har fast ip eller ikke. Jeg hadde NGT før uten fast ip, da gikk det fint med en switch og 3 pc, alle kom på internett.

Men nå som jeg har fått fast ip bruker jeg en D-Link trådløs router som har innebygget NAT.

Du kan også bruke to nettverkskort i en pc og dele ut internett via den.

den "boksen" du nevnte var kanskje en router..?.

Lykke Til

Lenke til kommentar
Halla

For å lage nettverk med 4 pc'er så trenger du ikke mer enn en switch og 4 tp kabler..

For å få alle på internett kommer det litt ann på hvilken isp du har (telenor, ngt...) og om du har fast ip eller ikke. Jeg hadde NGT før uten fast ip, da gikk det fint med en switch og 3 pc, alle kom på internett.

Men nå som jeg har fått fast ip bruker jeg en D-Link trådløs router som har innebygget NAT.

Du kan også bruke to nettverkskort i en pc og dele ut internett via den.

den "boksen" du nevnte var kanskje en router..?.

Lykke Til

les først kanskje?

mye av dette er allerede sagt!

Men, er det riktig at Nextgentel gir ut forskjellige ip`er (uten fast ip da...)? Hvis det er det, ville jeg hatt dem (de har jo selvfølgelig ikke dekning hos meg da ..... :p), litt bedre upload er ikke å forakte ! I så fall, hvor mange ip`er? (dette må jeg undersøke i en bedrift i TBG!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...