Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våkner opp flere ganger om natten, forvirret og redd

SirreStrikk

Anbefalte innlegg

Hei,

de siste tre nettene har jeg alltid våknet opp 3-5 ganger om natten. Og kjennetegnene er at jeg er forvirret, redd, desorientert, varm og av og til veldig svett. Jeg har nettopp vært gjennom et samlivsbrudd natten før dette startet, så selv misstenker jeg at det er noe underliggende stress som forårsaker dette. Problemet er at dette går utover skolen, og jeg burde få tatt grep om det. Kan å nevne at problemet alltid forsvinner når jeg har sovet ca 6 timer. Etter det kan jeg sove sammenhengende uten problemer.

Til felles med alle disse gangene så sitter jeg å ser på armen min, og føler jeg ser sterke og rare farger. Altså at jeg innbiller meg ting, men så får jeg etterhvert roet meg litt ned. Men jeg er altså redd, veldig redd til tider.

Noen med lignende erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

de siste tre nettene har jeg alltid våknet opp 3-5 ganger om natten. Og kjennetegnene er at jeg er forvirret, redd, desorientert, varm og av og til veldig svett. Jeg har nettopp vært gjennom et samlivsbrudd natten før dette startet, så selv misstenker jeg at det er noe underliggende stress som forårsaker dette. Problemet er at dette går utover skolen, og jeg burde få tatt grep om det. Kan å nevne at problemet alltid forsvinner når jeg har sovet ca 6 timer. Etter det kan jeg sove sammenhengende uten problemer.

Til felles med alle disse gangene så sitter jeg å ser på armen min, og føler jeg ser sterke og rare farger. Altså at jeg innbiller meg ting, men så får jeg etterhvert roet meg litt ned. Men jeg er altså redd, veldig redd til tider.

Noen med lignende erfaringer eller tips?

Virker som du har en del angst og stress ja, og har nå havnet i en ond sirkel ettersom du bekymrer deg for søvnen i tillegg. Dersom du ikke har ro i kroppen kan overgangen til søvn være ganske vanskelig.

Du er så trøtt at du burde ha sovnet, men det er ikke mulig for kroppen å sovne skikkelig.

Høres ut som du får hallusinasjoner i forbindelse med søvnstadiet som leder ut av søvn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnopompic

Har hatt et lignende søvnproblem de siste to ukene, det er blitt bedre nå.

Kunne bråvåkne med hjertebank og være redd uten grunn.

Løsningen for meg var å forholde meg helt rolig til hendelsene og ikke bekymre meg for at noe er galt med meg.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Jeg hadde også syke hallusinasjoner/lucid dreaming da jeg var russ. Dette var grunnet høyt stressnivå, at jeg var sliten og drakk hver dag. Våknet opp flere ganger i løpet av natten, fikk angst og så skygger. Var redd og helt desorientert.

Kan hende det er psyken din som gjør det, at du er stressa og har litt angst pga samlivsbruddet ditt.

Dette gikk over med en gang 18. mai kom til meg.

Kan anbefale deg å ta deg en god treningsøkt iløpet av en dag for å se om problemet vedvarer om natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...