Gå til innhold

NRK gjør hva de kan for å identifisere siktede

kong_gabby

Anbefalte innlegg

Helt forkastelig at NRK legger opp til at siktede i drapssaker skal være enklest mulig å identifisere, som 64-åringen som har drevet 13 garasjer, har eget transportfirma og bor i Vestby.

Jeg forlanger langt mer av en statskanal, som er finansiert av lisenspenger som er tvangsinnkrevd. Denne type "journalistikk" kan vi la VG og Dagbladet ta seg av, de som ikke eier skrupler eller samvittighet, men publiserer ALT som selger.

På en måte håper jeg at disse to er uskyldige, så får vi se hva slags konsekvenser dette får.

Hvor går grensen for hva medier faktisk har lov til å legge ut? Jeg vet at jeg bare forverrer skaden ved å poste denne tråden, men en tråd på diskusjon.no blir bare en dråpe i havet etter det NRK har lagt ut på sine nettsider.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik at politiet gir mediene navn på siktede? Hvis ja kan det være der roten til problemet ligger.

Jeg syntes siktede generelt gis for mye oppmerksomhet her i landet. F. eks han ordføreren fra AP som er siktet for sex med en mindreårig. Hvis han er uskyldig, stakkars fyr.

Lenke til kommentar

Helt forkastelig at NRK legger opp til at siktede i drapssaker skal være enklest mulig å identifisere, som 64-åringen som har drevet 13 garasjer, har eget transportfirma og bor i Vestby.

Jeg forlanger langt mer av en statskanal, som er finansiert av lisenspenger som er tvangsinnkrevd. Denne type "journalistikk" kan vi la VG og Dagbladet ta seg av, de som ikke eier skrupler eller samvittighet, men publiserer ALT som selger.

På en måte håper jeg at disse to er uskyldige, så får vi se hva slags konsekvenser dette får.

Hvor går grensen for hva medier faktisk har lov til å legge ut? Jeg vet at jeg bare forverrer skaden ved å poste denne tråden, men en tråd på diskusjon.no blir bare en dråpe i havet etter det NRK har lagt ut på sine nettsider.

Jeg er helt enig med deg.

Både politiet og media fortjener bøttevis med pepper. Politiet lekker jo som en sil.

Lenke til kommentar

Tveegget sverd for min del. Joda, er de uskyldig så bør de ikke gå ut med navn. Viser det seg da at de er skyldig, så vil jeg faktisk at de SKAL gå ut med navnet, for da vil jeg få vite hvilke jævel det er som har ødelagt en annen sitt liv.

Fengsel i Norge er jo rene hotell turen, derfor blir uthenging en mye verre straff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å få vite navnet på de siktede har INGEN hensikt for vanlige folk. Absolutt ingen faktisk nytteverdi. Klart man kan leke detektiv og kvasipsykolog og grave opp sitater o.l. for å "profilere" gjerningsmannen, hvor for øvrig NRK m.fl. har et glimrende eksempel på wannabe-BAU: http://www.nrk.no/ny...norge/1.8314831

Dette er faen ikke relevant, det er morbid humor tatt ut av kontekst.

Pluss alle de patetiske utbruddene om gode torturmetoder og hvordan de må stilles på Slottsplassen og males med kokende olje osv. osv. bla bla bla.

Som sagt, å få vite navn på mistenkte har INGEN faktisk nytteverdi bortsett fra egen nysgjerrighet og primitive hevnlyst.

Edit: OG, en slik navngivning har så alvorlige konsekvenser for de det gjelder at jeg er forundret over at noen aviser eller politi i det hele tatt tør å tenke på å gjøre det. Det kan faktisk rasere et liv fullstendig, og jeg stiller store spørsmål ved rettssikkerheten i landet her hvis disse to ikke kunne omtrent grusa VG e.l. med ærekrenkelse-søksmål e.l., dersom de skulle bli funnet uskyldige.

Politiet i Norge har også etter mine kjennskaper til diverse saker en tendens til å peke ut mulige mistenkte svært fort, og pågripe e.l., uten at det egentlig burde være grunn nok til det. Jeg blir egentlig ikke overrasket om det eneste som "knytter dem til drapet" er at de var på parkeringsplassen når de fant liket.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...