Gå til innhold

Venstre vil fjerne taxfree-ordningen

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål: Hadde folk reist mindre dersom det ikke var tax free tilgjengelig? Jeg ser for meg at miljøgevnisten virkelig ikke er til stede.

Så: vil ville fortsatt (antagelig) hatt importkvoter som ikke skattes. Vil ikke folk da bare kjøpe på tax free-shops i utlandet, eventuelt i andre land hvor avgiftene på nevnte varer er lavere. Ville dette faktisk hatt noen effekt utover å drepe litt arbeidsplasser på flyplassene?

Nei, det ville ikke hatt noen effekt. Å fjerne taxfreen vil ha null effekt på skattenivået eller miljøutslippene.

Dette handler om at Venstre ikke liker at folk kjøper billig sprit. De mener det er moralskt galt å bruke 150 kroner for en flaske sprit. Det er slike holdninger som får meg til å si at Venstre er ikke et liberalt parti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er litt sent ute, min gode mann. Jeg har allereder forklart hva jeg mente. Ordbruken var kanskje ikke helt presis, men dette er verken en stortingshøring eller en doktorgradsdisputas. Om du er uenig i poenget mitt kan du heller motsi det i stedet for å "sanke poeng" ved å angripe bruddstykker av innlegget.

Feil bruk av ord er minst like viktig å påpeke som feilaktige argumenter. Siden hele ditt innlegg var tuftet på feilaktig bruk av ordet så jeg ikke noen grunn til å bemerke noe annet.

Lenke til kommentar

Det ville kanskje vært riktig hvis diskusjoner var mer gameshow-aktige.

Siden hele ditt innlegg var tuftet på feilaktig bruk av ordet

Du mener, hele den delen av innlegget du gadd å lese før du fant noe å pirke på?

Når alle velger å henge seg opp i litt upresis ordbruk (selv etter at jeg har korrigert det og gitt en strengt tatt unødvendig forklaring av hva jeg mente), vil jeg anta at selve poenget står rimelig fjellstøtt.

Men, det er kanskje riktig å si at jeg burde ha hengt lenge nok på dette forumet til å ha lært at om folk finner noe annet å angripe enn argumentet, gjør de heller det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål: Hadde folk reist mindre dersom det ikke var tax free tilgjengelig? Jeg ser for meg at miljøgevnisten virkelig ikke er til stede.

Det hadde kanskje blitt mindre hurraturer med "danskebåtene", men når folk flyr utenlands er det enten i jobb eller for å være borte noen dager. Da er reisemålet viktigere enn reisen, og jeg kan ikke tenke meg at det påvirkes nevneverdig av tilgjerngeligheten av tax free-handel.

Når det er sagt: Avgiftsskruen er antagelig effektiv, men liberal er den ikke. Dette er et symbolforslag av det mer merksnodige slaget.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener, hele den delen av innlegget du gadd å lese før du fant noe å pirke på?

Det jeg pirket på var på slutten av ditt innlegg.

Når alle velger å henge seg opp i litt upresis ordbruk (selv etter at jeg har korrigert det og gitt en strengt tatt unødvendig forklaring av hva jeg mente), vil jeg anta at selve poenget står rimelig fjellstøtt.

Jeg så ikke at du hadde forklart deg før etter jeg hadde kommentert.

Men, det er kanskje riktig å si at jeg burde ha hengt lenge nok på dette forumet til å ha lært at om folk finner noe annet å angripe enn argumentet, gjør de heller det.

Så at skattefritt er en subsidiering(eller som du rettet deg selv, en unngåelse av å skattlegge), var ikke en del av din argumentasjon?

Vi trenger virkelig ikke "snip" luksus, verken for turister eller for jobbreisende.

Var det dette du mente?

Lenke til kommentar

http://www.aftenpost...en-6982530.html

Tja, myten om at Venstre er ett liberalt parti får seg ett skudd for baugen.

Kan du definere begrepet "Liberalt" ?

....

Ikke liberalt fordi det er kritisk/eller i mot taxfree.. Ja da har jeg hørt det også. Uansett er dette det minst viktige i Venstres program, og kommer sannsynligvis aldri til å bli vektlagt når man skal forhandle med andre partier.

Kunne ikke Aftenposten hatt noen litt mer positive nyheter om Venstre? Hvorfor trekker de frem det man kan anta blir minst likt av folk? :) Er jo svært mye Venstre står for som burde kommet mer frem i Aftenposten etc. som ville vært svært positivt for partiet.

Det jeg ser en tendens til er at dersom et annet parti, som regel Høyre har den samme politikken som Venstre, da er det Høyre som blir fremhevet, og som får all creds... Nøytralt media my ass..

Lenke til kommentar

Fant nesten ingen ting på søk angående dette på Venstres sider. Fant imidlertid dette:

http://www.venstre.no/artikkel/30553

Regjeringspartiene og Krf stemte fredag ned Venstres forslag om å liberalisere lovverket knyttet til lokal produksjon av alkoholholholdige produkt som bl.a. cider og vin. - Loven som forbyr bønder å selge egenprodusert øl, vin og brennevin direkte fra gården sin må fjernes, sier Borghild Tenden.

Hvorfor kommer for eksempel ikke dette opp i Aftenposten? :)

Er ikke negativt nok? =P

http://www.venstre.no/buskerud/drammen/artikkel/30270

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står ingen ting om denne saken på Venstres egne nettsteder. Søkte på Taxfree, og fant ingenting om dette.

http://www.venstre.n...?string=taxfree

Media kunne jo tatt opp Venstres storstilte satsning på fornybar energi, som vil skape mange tusen jobber over tid, og en gang i fremtiden overta inntektsgrunnlaget etter at olja tar slutt? =P Men nei, da...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det står ingen ting om denne saken på Venstres egne nettsteder.

Det er fordi det ikke er Venstres politikk ennå. Det er hentet fra førsteutkastet til stortingsvalgsprogram for 2013. Det er det foreløpig bare vi medlemmer som har fått. Ikke er det sikkert eller veldig sannsynlig at det blir Venstres politikk heller. Det skal gjennom noen runder i organisasjonen, og så skal det jo vedtas på landsmøtet.

Så enn så lenge sier det ingenting om Venstres liberale sinnelag, bare om hva slags ideer som rører seg i programkomiteen. Og der finnes det sikkert både liberale venstrefolk og miljøorienterte ditto.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....

Ikke liberalt fordi det er kritisk/eller i mot taxfree.. Ja da har jeg hørt det også. Uansett er dette det minst viktige i Venstres program, og kommer sannsynligvis aldri til å bli vektlagt når man skal forhandle med andre partier.

Kunne ikke Aftenposten hatt noen litt mer positive nyheter om Venstre? Hvorfor trekker de frem det man kan anta blir minst likt av folk? :) Er jo svært mye Venstre står for som burde kommet mer frem i Aftenposten etc. som ville vært svært positivt for partiet.

Det jeg ser en tendens til er at dersom et annet parti, som regel Høyre har den samme politikken som Venstre, da er det Høyre som blir fremhevet, og som får all creds... Nøytralt media my ass..

Slutt å syt, det er Venstres som insisterer på å leve i gamledager sammen med KRF, ved å "verne om" kjernefamilien, mens til og med Høyre har innsett at de gamle måtene å tenke på ang. familie, tilhører fortiden.

Venstre har og en sterk miljøpolitikk, men "grønn tenking" er litt sånn som religion i det at har man nok kunnskap om vitenskap så blir det litt tåpelig å skulle støtte.

Venstre er ikke annet enn en liten opmerksomhetssyk "unge" som forsøker å få oppmerksomheten til de voksne. Men AP og Høyre er ikke interessert i å la venstres på mange måter skadlige politikk få framtred. Men avisen trykker det folk vil høre og burde ikke brukes som kilde for politisk informasjon...

-frank

Lenke til kommentar

....

Slutt å syt, det er Venstres som insisterer på å leve i gamledager sammen med KRF, ved å "verne om" kjernefamilien, mens til og med Høyre har innsett at de gamle måtene å tenke på ang. familie, tilhører fortiden.

Det var ikke meg bekjent. Hva snakker du om her? Kan du utdype dette? Dette er jo reneste svada fra ende til annen? Har du noen eksempler på hvor Venstre ønsker å "verne om kjernefamilien"?

Venstre har og en sterk miljøpolitikk, men "grønn tenking" er litt sånn som religion i det at har man nok kunnskap om vitenskap så blir det litt tåpelig å skulle støtte.

På hvilken måte? Eksempler?

Venstre er ikke annet enn en liten opmerksomhetssyk "unge" som forsøker å få oppmerksomheten til de voksne.

Det er bare tull... Bare en påstand uten noen saklig argumentasjon.

Men AP og Høyre er ikke interessert i å la venstres på mange måter skadlige politikk få framtred.

Dummeste jeg har hørt...

Men avisen trykker det folk vil høre og burde ikke brukes som kilde for politisk informasjon...

-frank

Det er i alle fall bare sprøyt.

-anti-frank

Lenke til kommentar

Tax-free er vel høydepunktet for mange på utenlandsturer

Må si jeg synes synd på de der tax-free shoppingen er høydepunktet på utenlandsreisen.

Det må være nitriste reiser.

Enig!

For oss med mer enn 200 reisedøgn i året er høydepunktet når man har mikset diverse fludiumer slik at det medfører nesten umiddelbar koma for resten av flyturen, kanskje med en liten "mellomlanding" for å etterfylle.

Det må være nitriste reiser.

Lange flyturer er nitriste greier.

Lenke til kommentar

Jeg liker anti-kapitalister like lite som ABB liker kulturmarxister :D

Hva har egentlig dette med "anti-kapitalisme" å gjøre? Tax free-ordningen er en form for right-wing social engineering som subsidierer de absolutt verste forurenserne i samfunnet. Jeg hadde heller foretrukket at skattepengene mine bokstavelig talt ble skylt ned i en dass.

Og hva er argumentet for at det ikke skal være miljøavgift på flyreiser når dette er en av de største kildene til CO2-utslipp? Hvorfor skal vanlige bilister betale for forurensingen til forretningsfolk og politikere?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...