Skatteflyktning Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 http://www.aftenposten.no/okonomi/Venstre-vil-fjerne-taxfree-ordningen-6982530.html Tja, myten om at Venstre er ett liberalt parti får seg ett skudd for baugen. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hva er det som er så liberalt med taxfree, eller, hva er det som gjør dette utsagnet uforenlig med en liberal profil? Jeg er helt enig, taxfree er virkelig noe tøys. Vi trenger virkelig ikke å subsidiere luksus, verken for turister eller for jobbreisende. 8 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Vi trenger virkelig ikke å subsidiere luksus, .... Kilde for påstand om at Tax-Free er subsidiert? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Kanskje ikke på den måten at staten gir taxfree-butikkene penger, men jeg tror du forstår hva jeg mener. "Subsidiene" består i at folk i hvert fall mer eller mindre unngår å betale lokale avgifter ved at de dekker sitt forbruk med taxfree-varer. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Jeg kan da kun konkludere med at forslaget ikke er å fjerne subsidier, men rett og slett å øke skatten som Staten driver inn fra folket med det evige påskudd om at det er "synd" å drikke alkohol. Det som er uforenelig med den påståtte liberale profilen til Venstre er vel både det å øke beskattningen OG det å prøve å gi folk moralske lærepenger? 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det trenger ikke være moral innblandet når det er snakk om å begrense forbruket av alkohol og tobakk, jeg tror heller det rett og slett handler om samfunnsnytte. Ikke trenger målet være å øke skatter heller, men rett og slett å fjerne en unødvendig ordning som fører til at de som har, får mer, av ting de verken trenger eller har godt av. I de fleste andre sammenhenger kjempes det med nebb og klør mot alkohol- og tobakksskader, så hvorfor ikke her? Tror man på klimakrisen, som Venstre gjør, burde man også benytte muligheten til å fjerne et insentiv til unødig reising. Billige flyreiser kan godt tjenes inn på en runde på taxfree-en, men de forurenser like mye likevel. At man er liberal betyr ikke at man støtter grenseløs frihet. Man må gjøre seg opp en mening om hvor grensene går i alle fall, og det går fint an å mene at taxfree faller utenfor. Her er jeg helt enig med Venstre, men jeg er også enig i at dette ikke trenger å være det viktigste punktet på programmet. 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det er det "grønne" Venstre som ønsker dette, ikke det "liberale". (Dr. Jeckyll og Mr. Hyde, som noen vil kalle det. Eller omvendt.) Liberal er desverre ikke noen vinnersak i det sosialdemokratiske Norge, og Venstre drømmer våte drømmer om å havne over sperregrensen og få en regjering med Høyre uten FrP... Så kan man spørre om avskaffelse av tax free-ordningen er noe sjakktrekk i så måte. Flyktningen har rett. Venstre er ikke spesielt liberalt, i betydningen liberalistisk. De er et sentrumsparti. Jeg stemmer på dem, jeg er til og med medlem, men selv jeg er langt mer liberalistisk og føler at partiet er for sosialdemokratisk. On topic: Tax-free-ordningen har ikke noe med liberalisme å gjøre. Landegrenser burde ikke være en faktor i et liberalistisk regnestykke. Geir 5 Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Å være liberal presiserer frisinnet tankegang, toleranse og åpenhet, samt tro på politisk og økonomisk frihet. Dette betyr på ingen måte å støtte opp mot grenseløs og ubetinget frihet for hvert enkelt individ. Etter mitt omdømme er ønsket om å fjerne taxfree-ordningen verken direkte motstridende eller samsvarende med den liberale partipolitikken. Venstre har tatt stilling til en enkeltsak, enkelt og greit. Grunnen til at partiet kommer såpass dårlig ut i valgene er nok mye fordi det gjør seg opp for få klare meninger og standpunkter i forhold til aktuelle saker, og heller flyter på midtlinja og er relativt enig med det aller meste. Greit å se en klar holdning. Om vi trenger å diskutere moralsk aspekt i forbindelse med taxfree-ordningen? Tja. Nordmenn har mer enn nok penger, og derimot ingen absolutt nødvendighet for alkohol, tobakk og kosmetikk fritatt for avgift. Personlig mener jeg at billig sprit er umoralsk, men akkurat dette synspunktet er muligens veldig individuelt. Jeg hadde i alle fall ikke protestert mot å få fjernet taxfree, da jeg mener ordningen er overflødig. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Så mye hat det er imot taxfree ordningen. Taxfreordningen er noe du finner i alle land i verden. Det er tradisjon over hele verden. Det føles godt å kunne få kjøpt billig en gang på internasjonal jord før man vandrer inn i Norge. Vi subsidierer ingenting, vi tar bare ikke penger. Trolig vil de fleste velge å kjøpe fra utlandske flyplasser, eller kjøper ingenting i det hele tatt. Selv fra et økonomisk perspektiv så gir det ingen mening. Hvorfor ønsker Venstre å gjøre det? Fordi de mener er moralskt galt å betale lave skatter. Det er ikke liberalt. Men det er jo luksus. Vi trenger ikke luksus gjør vi? Skal vi fjerne alt som føles godt fordi det ikke er nødvending? Hva slags samfunn får vi da? Trenger vi parker, det er jo å subsidiere luksus, Hva med kulturinvesteringer som fiffen i Venstre er så glad i. Er ikke det å subsidierer luksus? Hva er egentlig galt med luksus i det hele tatt? Venstre er ikke et liberalt parti, og de har aldri vært det. Venstre har mye mer til felles med diverse grønne partier rundt om i verden. Endret 5. september 2012 av Camlon 3 Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Venstre er ikke et liberalt parti, og de har aldri vært det. Underbygg denne uttalelsen, er du snill. 1 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Flott forslag fra Venstre. Bilister blir skattet ihjel med pro forma "miljøavgifter", mens de som flyr mye blir belønnet med skatteletter gjennom tax free-ordningen. Hvis du flyr to ganger tur-retur Oslo/New York, slipper du ut like mye CO2 som en småbil gjør i løpet av et helt år. 1 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Blir det mer taxfree-salg ombord i fly, da? Eller? Da får vi større fly, ingen forandring i flyvningsfrekvensen, vanskelig for Norge å skulle kreve penger av varer kjøpt på utenlandske fly i lufta før de lander på Gardermoen eller hvorever. So much for miljøeffekt. Kun griskhet fra statlig side, et Venstre som horer seg til for potensielt å kunne fiske miljøstemmer og kose med maktpartiet Ap. Stem DLF. www.stemdlf.no 3 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 å subsidiere Her har du misforstått noe tror jeg. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 handler om samfunnsnytte. Er det Venstre som har regnet seg frem til denne samfunnsnytten? Hvordan ser et slikt regnestykke ut mon tro? Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Flott forslag fra Venstre. Bilister blir skattet ihjel med pro forma "miljøavgifter", mens de som flyr mye blir belønnet med skatteletter gjennom tax free-ordningen. Her ja. Istedenfor å gå til regjeringen å klage på høye avgifter på bil, så kan du heller rose et politisk parti for å angripe en annen samfunnsgruppe isteden... Veldig solidarisk. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Å være liberal presiserer frisinnet tankegang, toleranse og åpenhet, samt tro på politisk og økonomisk frihet. Dette betyr på ingen måte å støtte opp mot grenseløs og ubetinget frihet for hvert enkelt individ. Etter mitt omdømme er ønsket om å fjerne taxfree-ordningen verken direkte motstridende eller samsvarende med den liberale partipolitikken. Row, row, row your boat... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) å subsidiere Her har du misforstått noe tror jeg. Du er litt sent ute, min gode mann. Jeg har allereder forklart hva jeg mente. Ordbruken var kanskje ikke helt presis, men dette er verken en stortingshøring eller en doktorgradsdisputas. Om du er uenig i poenget mitt kan du heller motsi det i stedet for å "sanke poeng" ved å angripe bruddstykker av innlegget. Endret 6. september 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
felicity Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Å være liberal presiserer frisinnet tankegang, toleranse og åpenhet, samt tro på politisk og økonomisk frihet. Dette betyr på ingen måte å støtte opp mot grenseløs og ubetinget frihet for hvert enkelt individ. Etter mitt omdømme er ønsket om å fjerne taxfree-ordningen verken direkte motstridende eller samsvarende med den liberale partipolitikken. Row, row, row your boat... ? Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Tax-free er vel høydepunktet for mange på utenlandsturer, de vinner ihvertfall ikke stemmer på å gjøre alkohol, tobakk og godteri dyrere :-) Om folk vil ha et virkelig grønt parti på tinget bør de uansett stemme www.mdg.no ! 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Jeg har noen spørsmål: Hadde folk reist mindre dersom det ikke var tax free tilgjengelig? Jeg ser for meg at miljøgevnisten virkelig ikke er til stede. Så: vi ville fortsatt (antagelig) hatt importkvoter som ikke skattes. Vil ikke folk da bare kjøpe på tax free-shops i utlandet, eventuelt i andre land hvor avgiftene på nevnte varer er lavere. Ville dette faktisk hatt noen effekt utover å drepe litt arbeidsplasser på flyplassene? Endret 6. september 2012 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå