Gå til innhold

Mobil: Iphone, krav om ny tlf?

halohalo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker du en laptop ute i duskregn og forventer at den skal tåle det? Er samme elektronik som sitter inne i en laptop som det er i en mobiltelefon.

Ja, jeg gjør faktisk det. Nå har jeg en ThinkPad, så det hjelper jo.

Vi ser på dette fra to forskjellige sider.

Du ser på grunnene til at den ikke tåler det, som er helt fornuftige.

Jeg vurderer det dithen at produsentene er klar over hva en mobiltelefon brukes til i dag, og bør så langt det er mulig, faktisk lage telefoner som tåler dette. Nei, jeg trenger ikke en skuddsikker telefon jeg kan bruke når jeg dykker teknisk, men jeg vil ha muligheten til å gå hjem, med mobilen, selv om det regner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mobilprodusentene er klar over hva forbrukerne forlanger at en mobil skal gjøre. Dem tar utallige markedsundersøkelser for å finne ut hva kundene etterspør.

Det finnes slike telefoner som spesifikt tåler røffere bruk. Kjøp dem og bruk din forbrukermakt. Hvis flere gjør det vil mobilprodusentene ta signalene og produsere flere slike mobiler og kanskje bruke mer penger på utvikling av slik teknologi. Men slik markedet er nå så etterspør forbruker mer design og teknologi på mindre plass,

Lenke til kommentar

Helt riktig.

Vi vil ha mindre og mindre mobiltelefoner, de skal inneholder mer og mer teknologi og ikke bare det... de skal være så billig som overhodet mulig også.

Man får det man ber om. Vil du ha en robust mobiltelefon, som tåler regn og fukt, så kjøper du en robust mobiltelefon. Vil du ha en bitteliten datamaskin i lommen så må man akseptere kompromissene det medfører.

Med andre ord; forbrukerstanden i dag godtar at mobiltelefonene ikke vil tåle fukt og støt ved at de faktisk kjøper mobiltelefoner med det opplagte kompromisset at de tåler mindre.

Lenke til kommentar

Såkalt "støtsikre" mobiler har som regel et design som går deretter. De fleste menn har mobilen i lomma, og da må også mobilene normalt tåle å ligge i en bukselomme. Om en mobil streiker etter 3-4 uker, ville jeg krevd ytterligere bevis på at det var fukt som tok knekken på telefonen. Sensoren kan slå ut under bruk som telefonene bør tåle.

Relevant artikkel:

http://www.dinside.no/898478/reklamasjon-paa-fall-klem-og-fuktskadet-mobil-er-mulig

Lenke til kommentar

Joda, at fuktindikatoren er slått ut virker også som meg som et for tynt argument for å nekte reklamasjon. Hvis man derimot finner irr eller andre indikatorer på fukt inne i telefonen mener jeg man kan avvise reklamasjon på grunnlag av selvforskyldt skade.

Jeg har hatt 5 mobiler siden min første i 1997 (inkludert min nåværende) og har ikke akkurat behandlet de som egg. De ligger alltid i bukselommen min, i regn som i sol. Men til nå har jeg til gode å ødelegge en mobil... og alle mobiltelefonene har blitt byttet ut mens de fortsatt var fullt fungerende. Så at noen får fuktskadet telefonen sin bare ved å la den ligge i bukselommen har jeg vanskelig for å tro... jeg tror de fleste underdriver litt, eller glemmer en eller flere situasjoner der telefonen har vært utsatt for fukt, uten at man nødvendigvis selv er klar over det. Noe så enkelt som kondens fra et kaldt glass en varm sommerdag, også legger man mobilen rett oppi kondenspytten. Det er ikke noe man nødvendigvis tenker over hverken da eller senere.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer det dithen at produsentene er klar over hva en mobiltelefon brukes til i dag, og bør så langt det er mulig, faktisk lage telefoner som tåler dette.

Hva de bør gjøre og hva de faktisk gjør er to forskjellige ting. Det hjelper ikke at du mener mobilen bør tåle fukt; hvis mobilen ikke gjør det og produsenten har opplyst om det så er det du som sitter der med svarteper.

Som andre har nevnt: bruk forbrukermakta og kjøp telefoner som er oppgitt å tåle den bruken du har til hensikt å utsette dem for.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer det dithen at produsentene er klar over hva en mobiltelefon brukes til i dag, og bør så langt det er mulig, faktisk lage telefoner som tåler dette.

Hva de bør gjøre og hva de faktisk gjør er to forskjellige ting. Det hjelper ikke at du mener mobilen bør tåle fukt; hvis mobilen ikke gjør det og produsenten har opplyst om det så er det du som sitter der med svarteper.

Som andre har nevnt: bruk forbrukermakta og kjøp telefoner som er oppgitt å tåle den bruken du har til hensikt å utsette dem for.

Det er jo akkurat det man _ikke_ ønsker. Hvis alle kjøper støtsikre mobiler, vil markedet for avanserte telefoner bare bli mindre, mens de støtsikre telefonene tåler enda mer. Jeg trenger ikke en telefon jeg kan kjøre over med lastebil. Jeg trenger en telefon som ikke dør fordi den ikke ligger hermetisk forseglet i fuktfritt miljø som holder 21 grader.

Jeg ville kanskje helst ønsket at det kom ut "Nordic" versjoner av telefoner. Altså versjoner av en telefon som var tilpasset bruk i de Nordiske strøkene. Nei, ikke Samsung Galaxy X vs SIII. Jeg vil ha S III Nordic.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det man _ikke_ ønsker. Hvis alle kjøper støtsikre mobiler, vil markedet for avanserte telefoner bare bli mindre, mens de støtsikre telefonene tåler enda mer. Jeg trenger ikke en telefon jeg kan kjøre over med lastebil. Jeg trenger en telefon som ikke dør fordi den ikke ligger hermetisk forseglet i fuktfritt miljø som holder 21 grader.

Jeg ville kanskje helst ønsket at det kom ut "Nordic" versjoner av telefoner. Altså versjoner av en telefon som var tilpasset bruk i de Nordiske strøkene. Nei, ikke Samsung Galaxy X vs SIII. Jeg vil ha S III Nordic.

Er du villig til å betale 2-3000 kr ekstra for denne utgaven?

Lenke til kommentar

Er du villig til å betale 2-3000 kr ekstra for denne utgaven?

Nei, men så mye mer vil det ikke koste heller. Man vil komme langt med silikontetninger mellom skjerm og karosseri, og de andre stede fukt gjerne slipper til, samt gummidekslet over innganger. Dette vil ikke føre til en spesielt høyere produksjonskostnad såfremt det produseres et rimelig stort volum. Når man da tenker på markedet, som er nord-europa,de nordligste statene i USA, Canada og sikkert noen flere, bør det være mulig å få til. Jeg kunne godt betalt 500,- ekstra for en slik versjon.

Lenke til kommentar

Står vel ingenting i manualene at du ikke kan ha den i lomma når det regner. Hvis ikke så har du godt bevis der å.

Lenke til kommentar

Står vel ingenting i manualene at du ikke kan ha den i lomma når det regner. Hvis ikke så har du godt bevis der å.

Det står vel strengt tatt ikke at du ikke kan dykke med den heller. :roll: Det står at den ikke tåler fukt, og de aller fleste vet selv hvorvidt lommene ens blir klamme og fuktige eller ikke - og gjør de det skal ikke telefonen ligge der. Så enkelt er det.

Det er helt normalt at det blir fuktig på badet etter man har dusjet. Det er helt normalt at ting blir våte og fuktige når det regner. Mobilen tåler ikke fukt, altså skal den ikke brukes på badet mens man dusjer eller utsettes for regnvær. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå. Vi kan diskutere i det uendelige hva produsentene burde gjøre, men det de faktisk gjør er å lage telefoner som ikke tåler fukt og opplyser om dette, og da må vi forholde oss til det. Alternativt kjøpe andre typer telefoner.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri hørt noen selgere si at den ikke tåler å være i en lomme når det regner eller når du svetter. Da får de si det eller kjøper jeg et produkt jeg kan gjøre det med. Har flere eldre telefoner som tåler vann og fukt men de er enda ikke laget for å tåle fukt.

Lenke til kommentar

Aldri hørt noen selgere si at den ikke tåler å være i en lomme når det regner eller når du svetter. Da får de si det eller kjøper jeg et produkt jeg kan gjøre det med. Har flere eldre telefoner som tåler vann og fukt men de er enda ikke laget for å tåle fukt.

Mener du seriøst at selger skal opplyse om alt du ikke må gjøre med telefonen? Hvor lenge er du interessert i å stå og høre på en selger liste opp alt mulig som du ærlig talt klarer å tenke deg til selv? Nå fremstår du som ikke annet enn en vanskelig kunde som er vanskelig kun for å være vanskelig.

Du må ikke ha den i lommen når det regner eller du kan bli svett, ikke la den ligge på badet når du dusjer, ikke ha den på bordet i nærheten av glass med kondens, ikke holde den med fuktige hender, ikke la den ligge i sofaen når du skal sitte deg ned der, ikke la den ligge på kanten av bordet for da kan den falle ned, ikke holde den når du er beruset i tilfelle du mister den...................

At telefonen ikke tåler fukt, støt og klemskader burde være nok. De fleste klarer å skjønne i hvilke situasjoner en telefon kan bli utsatt for dette.

Lenke til kommentar

Husk at forbrukerrådet har alt hatt en spørreundersøkelse om hva vi personer mener hva en mobil skal tåle. Dermed gir telefonmerker feil informasjon osv, de virker at de skal være bedre enn hva de er.

Som sagt, så sagt jeg sier til selgeren angående å ha den i lomma når det regner osv han sier det er greit så forventer jeg det. Er ikke vanskelig kunde for det, hvem har ikke telefonen i lomma når det regner også videre?

Alle mine år jeg har levd har jeg hatt det, aldri blitt fukt skade osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...