halohalo Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Kjøpte en Iphone 4S hos Telenor for 3 uker siden. Etter 2 uker sluttet telefonen plutselig å lade, sendte den da inn på reparasjon. Der fant de ut at den var fuktskadet!! At noen av fuktighets sensorene hadde slått ut. Dette stemmer jo da altså ikke. Den har aldri vært i kontakt med fukt. Dette vill jeg heller ikke godta. De skal ha 2500kr for å fikse denne, dette krever jeg at de gjør gratis eller jeg vill ha en ny telefon pga den bare er 3 uker gammel. Har jo da selvfølgelig også en abonnement hos Telenor jeg er låst til i 12mnd. Hva kan jeg kreve? Dette kan ikke være mulig for en telefon som er så ny Og hvem kan jeg be om hjelp til denne saken? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 http://www.dinepenger.no/bruke/faar-ny-iphone-tross-fuktskade/10086948 Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Men hva skal jeg si til Telenor i dette tilfellet da? At de skal betale reparasjon på 2500kr? Eller kreven en ny telefon? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Men hva skal jeg si til Telenor i dette tilfellet da? At de skal betale reparasjon på 2500kr? Eller kreven en ny telefon? Du skal vise til saken som det er linket til, videre skal du kreve dokumentasjon på faktiske fuktskader på telefonen, ikke bare at fuktindikatorer har slått ut og du skal presisere at du reklamerer på telefonen( altså ikke garanti). Du bør kreve omlevering, altså ny telefon når den er så ny. Betaling av reparasjon skal du ikke godta. Du kan også kontakte forburukerombudet i ditt område. De vil kunne hjelpe deg videre. Dokumenter kontakten din med telenor. Ikke ring, skriv mailer og evt fotografer. Endret 5. september 2012 av Babelfisken Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Var å pratet med telekiosken (da åpningstiden for kundeservice Telenor var utgått) Dem sa jeg hadde en meget dårlig sak pga en fuktsensor var utslått. Jeg nekter fortsatt å godta dette. Noen tips på hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Hva de sier skal du ikke bry deg om. Gjør som sagt over og de må bevise at du har gjort noe feil. Ikke bare at sensor har slått ut. Det sier ingenting om at du har handlet uaktsomt - de må påvise/bevise at du har gjort det. Men f.eks å påvise fuktskade. Viktig at tingene skjer skriftlig, ikke bare muntlig. Ta i så fall opp samtalen(e) og si du gjør det - få med navn og plass/sted Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 "Væskeindikatoren inni telefonen er utslått. Skadeomfang er ukjent" er en helt håpløs dårlig tilbakemelding fra verkstedet og du vinner hos FTU lett hvis det står noe lignende i din sak. Hvis det derimot står "Væskeskadet. Eir på ladekontakt som følge av direkte kontakt med væske" så sliter du. Siden til og med FTU har konkludert med at telefoner ikke er væskeskadet i kjøpsøyeblikket. Dette til tross av at FTU elsker å bruke 6 mnd regelen. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 (endret) Ja det står faktisk "væskeindikatoren er utslått, og at skadeomfang ukjent" ! Jeg skal prøve å ringe telenor i dag, så får vi se hva de sier Endret 6. september 2012 av halohalo Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Å da tar du opp samtalen? Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Ja skal ta den opp:) Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Dette stemmer jo da altså ikke. Den har aldri vært i kontakt med fukt. Dette vill jeg heller ikke godta. Er du helt sikker på at den ikke har vært i kontakt med fukt? Aldri hatt den på badet? Aldri brukt den i regnvær? Aldri hatt den i lomma mens du har svettet veldig? Dette er ting som de fleste ikke tenker over, men slike ting er altså ting som telefoner ikke nødvendigvis tåler. Verkstedet tjener ingenting på å skulle fabrikere fuktskader. Det beste for verkstedet er hvis det er en reklamasjon, for det er dette de tjener penger på. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Den har ikke vært i kontakt med fukt. Og at fuktsensoren er slått ut holder. Det skal påvises at det er fuktskader på telefonen, og at fuktskaden har skylden for den feil som er på telefonen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Feil. De må påvise en fuktskade - de har bevisbyrden når det skjer før 6 mnd Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Ja de har jo ikke påvist noen fuktskade. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Hjelper ikke å snakke med Telenor kundeservice her. Du blir uansett henvist til Kjedehuset som driver nettbutikken og tar seg av alle returer og reklamasjoner. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Ja det er jeg klar over. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Dette stemmer jo da altså ikke. Den har aldri vært i kontakt med fukt. Dette vill jeg heller ikke godta. Er du helt sikker på at den ikke har vært i kontakt med fukt? Aldri hatt den på badet? Aldri brukt den i regnvær? Aldri hatt den i lomma mens du har svettet veldig? Dette er ting som de fleste ikke tenker over, men slike ting er altså ting som telefoner ikke nødvendigvis tåler. Verkstedet tjener ingenting på å skulle fabrikere fuktskader. Det beste for verkstedet er hvis det er en reklamasjon, for det er dette de tjener penger på. Det heter mobiltelefon. Den skal være mobil, og tåle å være mobil. Vi har reklamasjonsrett i Norge, som betyr at varer skal ved normal bruk skal ha en levetid på 2-4 år. Når varen ikke tåler normal bruk, er produsenten uansett ansvarlig for varen innen for reklamasjonstiden. Endret 2. oktober 2012 av OJ Doe Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Varer skal tåle det bruk man kan forvente av dem. Man kan ikke forvente at ømtålig finelektronikk skal tåle regn og fukt. At mange allikevel forventer det endrer ikke på noenting. Forbrukerne har valgt å betale for telefoner som er tynne, lette, avanserte og ser bra ut i stedet for telefoner som er robuste og "tåler en støyt". Jeg vil tro det er veldig langt i mellom hver sak hvor FTU har uttalt seg i forbrukers favør når det gjelder fuktskader. Hold telefonen unna fukt; den tåler det ikke. 3 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Man må forvente at en mobiltelefon tåler å ligge i en lomme, også om man blir litt klam på vei hjem fra jobb. Om telefonen ikke tåler dette, så bør den heller ikke selges som en mobiltelefon til vanlig bruk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå