Gå til innhold

Mobil: Iphone, krav om ny tlf?

halohalo

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Iphone 4S hos Telenor for 3 uker siden.

Etter 2 uker sluttet telefonen plutselig å lade, sendte den da inn på reparasjon.

Der fant de ut at den var fuktskadet!! At noen av fuktighets sensorene hadde slått ut.

Dette stemmer jo da altså ikke. Den har aldri vært i kontakt med fukt. Dette vill jeg heller ikke godta.

De skal ha 2500kr for å fikse denne, dette krever jeg at de gjør gratis eller jeg vill ha en ny telefon pga den bare er 3 uker gammel.

Har jo da selvfølgelig også en abonnement hos Telenor jeg er låst til i 12mnd.

Hva kan jeg kreve? Dette kan ikke være mulig for en telefon som er så ny

Og hvem kan jeg be om hjelp til denne saken? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva skal jeg si til Telenor i dette tilfellet da?

At de skal betale reparasjon på 2500kr? Eller kreven en ny telefon? :)

Du skal vise til saken som det er linket til, videre skal du kreve dokumentasjon på faktiske fuktskader på telefonen, ikke bare at fuktindikatorer har slått ut og du skal presisere at du reklamerer på telefonen( altså ikke garanti). Du bør kreve omlevering, altså ny telefon når den er så ny. Betaling av reparasjon skal du ikke godta.

Du kan også kontakte forburukerombudet i ditt område. De vil kunne hjelpe deg videre.

Dokumenter kontakten din med telenor. Ikke ring, skriv mailer og evt fotografer.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Hva de sier skal du ikke bry deg om. Gjør som sagt over og de må bevise at du har gjort noe feil. Ikke bare at sensor har slått ut. Det sier ingenting om at du har handlet uaktsomt - de må påvise/bevise at du har gjort det. Men f.eks å påvise fuktskade.

Viktig at tingene skjer skriftlig, ikke bare muntlig. Ta i så fall opp samtalen(e) og si du gjør det - få med navn og plass/sted

Lenke til kommentar

"Væskeindikatoren inni telefonen er utslått. Skadeomfang er ukjent" er en helt håpløs dårlig tilbakemelding fra verkstedet og du vinner hos FTU lett hvis det står noe lignende i din sak. Hvis det derimot står "Væskeskadet. Eir på ladekontakt som følge av direkte kontakt med væske" så sliter du. Siden til og med FTU har konkludert med at telefoner ikke er væskeskadet i kjøpsøyeblikket. Dette til tross av at FTU elsker å bruke 6 mnd regelen.

Lenke til kommentar

Dette stemmer jo da altså ikke. Den har aldri vært i kontakt med fukt. Dette vill jeg heller ikke godta.

Er du helt sikker på at den ikke har vært i kontakt med fukt? Aldri hatt den på badet? Aldri brukt den i regnvær? Aldri hatt den i lomma mens du har svettet veldig? Dette er ting som de fleste ikke tenker over, men slike ting er altså ting som telefoner ikke nødvendigvis tåler.

Verkstedet tjener ingenting på å skulle fabrikere fuktskader. Det beste for verkstedet er hvis det er en reklamasjon, for det er dette de tjener penger på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er du helt sikker på at den ikke har vært i kontakt med fukt? Aldri hatt den på badet? Aldri brukt den i regnvær? Aldri hatt den i lomma mens du har svettet veldig? Dette er ting som de fleste ikke tenker over, men slike ting er altså ting som telefoner ikke nødvendigvis tåler.

Verkstedet tjener ingenting på å skulle fabrikere fuktskader. Det beste for verkstedet er hvis det er en reklamasjon, for det er dette de tjener penger på.

Det heter mobiltelefon. Den skal være mobil, og tåle å være mobil. Vi har reklamasjonsrett i Norge, som betyr at varer skal ved normal bruk skal ha en levetid på 2-4 år. Når varen ikke tåler normal bruk, er produsenten uansett ansvarlig for varen innen for reklamasjonstiden.

Endret av OJ Doe
Lenke til kommentar

Varer skal tåle det bruk man kan forvente av dem. Man kan ikke forvente at ømtålig finelektronikk skal tåle regn og fukt. At mange allikevel forventer det endrer ikke på noenting.

Forbrukerne har valgt å betale for telefoner som er tynne, lette, avanserte og ser bra ut i stedet for telefoner som er robuste og "tåler en støyt". Jeg vil tro det er veldig langt i mellom hver sak hvor FTU har uttalt seg i forbrukers favør når det gjelder fuktskader. Hold telefonen unna fukt; den tåler det ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...