Gå til innhold

Dark Souls kan bli lettare (PC, PS3, X360)

Anbefalte innlegg

Jeg er heldigvis ikke så gammeldags at jeg dømmer et spill ved å bryte det ned bit for bit, for så å ta for seg hvert enkelt aspekt. Man må dømme spillet som en helhet. Blir fysisk kvalm av anmeldere som bryter det ned i forskjellige kategorier og gir det delkarakterer, for så å gi en karakter til spillet. Blir for dumt.

Selvfølgelig må man bryte ned spillet i hver enkelt del? Så blir det opp til deg å vurdere hvilke deler som burde vektlegges, og i hvor stor grad svakhetene kan overses.

Men når du sier Ocarina of Time sliter med dårlig grafikk skjønner jeg at du må være født sent på nittitallet. Hvis du hadde innsett hva Ocarina of Time hadde gjort for industrien, ville du ikke sagt noe så idiotisk. Spillet ser jo faktisk godt ut i dag, selv om man spiller på en gammel N64, og dette sier litt om det kunstneriske uttrykket spillet har.

Sier arni90 deg noe? Jeg vokste opp med NES, SNES, N64, Gamecube og PC, Ocarina of Time var en videreutvikling av 3D-eventyr fra Mario 64 (som var en større milepæl strengt tatt) med Zelda-elementer lagt inn, det var på ingen måte det spillet som gjorde størst inntrykk på industrien.

Ocarina of Time ser ikke bra ut i dag: lav framerate, synlige polygoner, generelt få detaljer i hver scene for ikke å nevne svakt på musikk og lydeffekter.

Samme gjelder for så vidt Mass Effect 2. Man må ha en fascinasjon for de gamle sci-fi mesterverkene fra noen tiår siden for å virkelig sette pris på spillet.

Nå har jeg hørt det også...

Det er faktisk Mass Effect som var en Space Opera, ikke Mass Effect 2.

Mass Effect 2 handler om stupiditeten til en mann med mye penger, en mann som blir gjenopplivet fra de døde så han kan sendes på et selvmordsoppdrag (hvorfor kaste bort så store summer på en person for å sende ham i døden igjen når man kunne kjøpt en liten hær for samme pris?) og hvordan denne helten bygger et lite team for et oppdrag som muligens kan kreve armeer for å lykkes.

Citizen Kane er en av historiens beste filmer. Den ville ikke vært noe bedre om den hadde kommet i dag. Samme gjelder Ocarina of Time. Hvor tror du spillindustrien ville vært i dag uten Ocarina of Time? Den eneste riktige måten å dømme spillet er ved å se på hvilke etterdønninger det har etterlatt seg. Ocarina of Time er et av historiens viktigste spill.

Filmer kan ikke sammenlignes med spill! Filmer har ikke en like gradvis utvikling over tid som spill har, har det ikke slått deg hvordan man forventer at oppfølgere til spill skal forbedre på forgjengeren mens oppfølgere til filmer forventes å være dårligere?

Hvilken påvirkning OoT har hatt på spill frem til i dag har ingenting å gjøre med hvor bra spillet i seg selv er.

Og jo, alt det der er subjektivt. Hvis du ikke innser det har du enda mye å lære. For eksempel synes jeg høyrevridd politikk er noe av det mest hjernedøde og dødfødte som eksisterer, og jeg synes det er direkte feil. Jeg synes også at det er flaut at et parti som FrP kan eksistere i verdens beste land. Folk er så bortskjemte at det er kvalmt. For meg er det helt uforståelig at det finnes mennesker som tiltrekkes den typen politikk. Likevel innser jeg at det er subjektivt. Kommer med alderen.

Det finnes visse ting som man har funnet ut fungerer, og det finnes visse ting man har funnet ut ikke fungerer. Det er på ingen måte subjektivt å si at grafikken i OoT er mindre avansert enn grafikken i Twilight Princess. Det er ikke subjektivt å påpeke at ME2 sitt plot har flere logiske brister. Det er heller ikke subjektivt å påpeke at stemmeskuespillet i Skyrim er elendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

zip

Blir helt lamslått over hvor utrolig idiotiske, rare, dødfødte meninger du har. Hvordan i alle dager klarer noen å si noe på musikken i Ocarina of Time? Du må jo bare være et troll. Ocarina of Time har kanskje det aller beste lydsporet i noe spill gjennom tidene.

Og hvordan kan man ikke måle kvaliteten av et spill basert på etterdøningene det har? Alle spill som har et lock-on system er jo et resultat av Ocarina of Time. Det betyr at det gjorde noe rett. Og kvaliteten av spillet taler jo for seg selv når Nintendo mye godt har laget det samme spillet i snart 15 år, med bare minimale forskjeller.

Og så snakker du om grafikk. Ser ikke Ocarina of Time bra ut? Spillet er så stilsikkert og nydelig at det er helt utrolig. Antall polygoner og oppløsning er ikke alt. Artistisk stil er hundre ganger viktigere enn den rent tekniske grafikken. Men med samme tankegangen antar jeg at du mener Super Mario 3 heller ikke er et godt spill?

Sjokkerende. Blir provosert faktisk. Men jeg innser at du må være et troll. Kaster ikke bort mer tid på noe så hjernedødt som dette. Tenk å i det hele tatt diskutere kvaliteten på slike spill. Kvalmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...