Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte akkurat ett lignende oppsett til det du planlegger. Bare med Core i7-3770. http://www.komplett....aspx?sku=752303 På dette oppsettet har jeg 1 stk Intel 330 SSD. 2 stk Seagate ES 1Tb disker. 1 stk Seagate 400Gb disk. Corsair H40 Hydro Series CPU Kjøler. 2 stk 12cm Corsair vifter. 1 stk Zalman 8cm vifte. Prøvde først å kjøre dette oppsettet på en Seasonic S12II-430W strømforsyning. (430 Watt psu) Men det ble faktisk ustabilt. (PSU er ca 2 år gammel.) Pc`n restartet under hard gaming. Satte inn en 600 Watt ACE psu jeg hadde liggende å slenge og vips så var problemet borte. Om du vurderer SLi etterhvert bør du ha minimum 700 Watt PSU. I SLi drar dette oppsettet ca 660 Watt. Corsair AX serien er av de absolutt bedre strømforsyningene du kan få til dette oppsettet. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en selv. Enten 750 eller 850 Watt. Bedre å være på den sikre siden enn irritasjons momentet når pc`n rebooter under spilling. Er også lurt å tenke litt fremover med tanke på senere oppgradering. Ambefaler deg også å vurdere vannkjøling. Lykke til! :innocent:

Dette systemet med CFX vil ikke dra mye mer enn 400W fra veggen (Les tester fra for eksempel Anandtech) Systemet med CFX kan da godt kjøres på en 550W hvis man teller med at man skal ha litt mellomrom mellom effektforbruk og oppgitt effekt på +12V railen på strømforsyninga. Din Seasonic PSU har 360W på +12V, og systemet du har kjøpt vil dra noe over 300W. Legg til at strømforsyninga degraderes over tid vil det ikke være rart at det var for lite effekt for deg.

I henhold til eXtreme Power Supply Calculato, http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp så må mitt system ha minimum 364 Watt. 414 Watt anbefalt. Mitt oppsett med 670 SLi = 475 Watt minimum. 525 Watt ambefales. Så om man da tar med aldring av PSU i regnestykket + att bare en del av effekten er på 12v railen så er man vel fort oppe i 700+ Watt for å være sikker? Rett meg om jeg tar feil. (Er bedre på mekanikk enn elektro.)

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I henhold til eXtreme Power Supply Calculato, http://extreme.outer...culatorlite.jsp så må mitt system ha minimum 364 Watt. 414 Watt anbefalt. Mitt oppsett med 670 SLi = 475 Watt minimum. 525 Watt ambefales. Så om man da tar med aldring av PSU i regnestykket + att bare en del av effekten er på 12v railen så er man vel fort oppe i 700+ Watt for å være sikker? Rett meg om jeg tar feil. (Er bedre på mekanikk enn elektro.)

Dagens strømforsyninger blir laget for å kunne levere 90-95% av maks effekt på 12V-linja ;)

Lenke til kommentar

I henhold til eXtreme Power Supply Calculato, http://extreme.outer...culatorlite.jsp så må mitt system ha minimum 364 Watt. 414 Watt anbefalt. Mitt oppsett med 670 SLi = 475 Watt minimum. 525 Watt ambefales. Så om man da tar med aldring av PSU i regnestykket + att bare en del av effekten er på 12v railen så er man vel fort oppe i 700+ Watt for å være sikker? Rett meg om jeg tar feil. (Er bedre på mekanikk enn elektro.)

Dagens strømforsyninger blir laget for å kunne levere 90-95% av maks effekt på 12V-linja ;)

Der lærte jeg akkurat noe nytt. :w00t:

Takker ta deg gjerne en titt på min post:

Oppgradering av pc. Hjelp til valg av komponenter. også om du har tid. :innocent:

Lenke til kommentar

Hei

Tror eg går for denne strømforsyningen.

http://www.dustinhome.no/product/5010330697/corsair-hx-650w-atx12v-2-2-eps12v/#intcmp=searchProvider_dacsa

Ser den greit ut? Vil ikke bruke så mye på psu som du må for å få ax serien.

Er det samme hvilken merke av gtx 670 eg velger? De hadde PNY GEFORCE GTX 670 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP til 2700kr. Går det greit å velge den billigste?

Viss eg skulle hatt en kjøler til cpuen, hva for en skulle eg gått for? helst så rimelig så mulig til overklokking

Lenke til kommentar

cpu kjøler er 212 evo et forslag. strømforsyningen er helt grei.

Angående skjermkortet kommer vel egentlig ut på det samme, noen har litt høyere støynivå enn andre, andre er litt høyere klokket.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Den strømforsyningen holder i hvertfall nå.

Som otl sier så kommer det vel ut på det samme. Forskjellen ligger som regel i kjølingen av skjermkortet - støy. + at noen er litt høyere klokket. Selv så har jeg Gainward sitt gtx 670 med referanse design. Synes det yter helt greit og bråker heller ikke spessielt mye. Kan jo overklokke det selv istede for å betale ekstra for ett med fabrikk overklokking.

Til overklokking av cpu så ville jeg gått for noe sånt som dette: http://www.dustinhome.no/product/5010552491/antec-kuhler-h2o-620-liquid-cooling-s-1156-2011-1366-1155-am2-am2-am3/#intcmp=searchProvider_dacsa

Kan fort bli varmt om sommerene med luft kjøling. :innocent:

Lenke til kommentar

Nå begynner det å nærme seg bestilling. Her er handlekurven nå. Budsjettet sprakk litt, men det får heller gå. Nå er det ikke mulighet til å legge mer i. Men sånn ellers, ser det greit ut? Noen tanker?

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK

138,96 kr 138,96 kr Kjøp

CORSAIR AIR SERIES AF140 QUIET EDITION 140MM FAN

145,34 kr 145,34 kr Kjøp

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) Kampanje!

359,00 kr 359,00 kr Kjøp

ANTEC KÜHLER H2O 620 LIQUID COOLING S-1156/2011/1366/1155/AM2/AM2+/AM3

429,00 kr 429,00 kr Kjøp

QPAD MK-50 PRO GAMING MECHANICAL KEYBOARD USB

559,60 kr 559,60 kr Kjøp

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 USB3 BLACK

750,75 kr 750,75 kr Kjøp

GIGABYTE GA-Z77-D3H Z77 S-1155 ATX IVY Kampanje!

769,00 kr 769,00 kr Kjøp

SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB

789,31 kr 789,31 kr Kjøp

INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER Kampanje!

790,00 kr 790,00 kr Kjøp

CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

873,99 kr 873,99 kr Kjøp

INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

1 830,38 kr 1 830,38 kr Kjøp

PNY GEFORCE GTX 670 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP + 32 GB USB FLASH DRIVE Kampanje!

2 699,00 kr 2 699,00 kr Kjøp

Lenke til kommentar

Alt ser ut til at det skal gå helt fint der, alle komponenter passer sammen.

Det eneste jeg ser at mangler er Windows, er dette noe du har fra før? Eller har du som student tilgang til Dreamspark? Hvis ikke kan du prøve ut Windows 8 i 90 dager hvis du ønsker. Men husk det at etter evalueringstiden er over må du gjøre en komplett reinstallasjon av en ekte versjon av et operativsystem. Hvis du skulle være en av de som ikke liker den nye delen av Windows som nå kalles "modern UI" kan du enkelt komme deg forbi dette via programmer som Start8. Start8 er min favoritt av programmene som endrer på Windows 8 til noe mere kjent, programmet tar tilbake den gamle start menyen, men kommer også med funksjoner som å ha en liten versjon av Modern UI som start meny og det å endre ikonet for startmenyen til noe du liker bedre.

Her kan du laste ned Windows 8 Enterprise 90 dagers prøveversjon: http://msdn.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj554510.aspx

Merk at det krever en (gratis) Microsoft konto for å få tak i.

Her kan du få tak i Start8 fra Stardock hvis du ønsker det:

http://www.stardock.com/products/start8/

Merk at det krever at du mottar en mail for å få link til nedlastning.

Lenke til kommentar

Den pakka der ser bra ut.

Ser du har gått for vannkjøling av cpu. Det var ikke dumt. Intel SSD`n du har valgt er også bra. Har selv en slik bare 180Gb. Disse diskene er ett av de beste kjøpene når det gjelder verdi for pengene etter min mening. De har samme komponenter som Intels 520 Serie. Bare med annenhånds sortering av minne.PNY GEFORCE GTX 670 kortet var det virkelig god pris på! Med minne penn på kjøpet i tillegg. WOW! Vurderer sterkt å kjøpe meg ett til nå jeg. :dribble: Tror du har gjort gode valg av komponenter. :innocent:

Lenke til kommentar

Takk. Gleder meg skikkelig nå.

Det skjermkortet med minnepenn var på kampanje nå. Kostet en del mindre en de andre + at du fekk 32gb minnepenn (som eg faktisk trenger) med på kjøpet :)

Alt ser ut til at det skal gå helt fint der, alle komponenter passer sammen.

Det eneste jeg ser at mangler er Windows, er dette noe du har fra før? Eller har du som student tilgang til Dreamspark? Hvis ikke kan du prøve ut Windows 8 i 90 dager hvis du ønsker. Men husk det at etter evalueringstiden er over må du gjøre en komplett reinstallasjon av en ekte versjon av et operativsystem. Hvis du skulle være en av de som ikke liker den nye delen av Windows som nå kalles "modern UI" kan du enkelt komme deg forbi dette via programmer som Start8. Start8 er min favoritt av programmene som endrer på Windows 8 til noe mere kjent, programmet tar tilbake den gamle start menyen, men kommer også med funksjoner som å ha en liten versjon av Modern UI som start meny og det å endre ikonet for startmenyen til noe du liker bedre.

Her kan du laste ned Windows 8 Enterprise 90 dagers prøveversjon: http://msdn.microsof...r/jj554510.aspx

Merk at det krever en (gratis) Microsoft konto for å få tak i.

Her kan du få tak i Start8 fra Stardock hvis du ønsker det:

http://www.stardock....roducts/start8/

Merk at det krever at du mottar en mail for å få link til nedlastning.

Hva vil dere anbefale? Skal brukes mest til gaming så sitter å vurdere windows 7 eller windows 8?

Har ganske lyst på windows 8, men er litt redd for at spill og programmer ikke skal være kompatible til windows 8. Har dere noen tanker om det?

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg selv Windows 8 og har ikke merket noen inkompatabilitetsproblemer, men nå har je ginstallert så mye annet enn Rockmelt, Winrar, CPU-Z og Skype. Resten er vel Modern UI "apps". Windows 8 skal klare 99.8% av programmene du har fra Windows 7, klarer den ikke kjøre det må det nok være mer enn 10 år gammelt.

Kan også vise deg til myhken sin tråd om Windows 8, i første post får du masse fint om for eksempel å få norsk versjon: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1420748

Lenke til kommentar

Tenkte litt på om eg kanskje skulle kjøpe meg en ny skjerm og. Mellom 23 og 27 tommer. Har en 50 tommer som eg kommer til å bruke en del, men hadde vært greit å ha en skjerm som er bedre til fps gaming som bf3, cod, cs osv. Har dere noen anbefalinger?

Trenger ikke å være skjermer fra dustinhome

Lenke til kommentar

Tenkte litt på om eg kanskje skulle kjøpe meg en ny skjerm og. Mellom 23 og 27 tommer. Har en 50 tommer som eg kommer til å bruke en del, men hadde vært greit å ha en skjerm som er bedre til fps gaming som bf3, cod, cs osv. Har dere noen anbefalinger?

Trenger ikke å være skjermer fra dustinhome

Hvilken pris klasse hadde du tenkt deg? Med eller uten støtte for 3D?

Lenke til kommentar

Vel det er jo smak og behag. Noen synes det er grise fett. Mens andre blir slitne i hodet av det... Selv så foretrekker jeg 24" skjerm med matt skjerm. (Har lite skrivebord i stua) Har du god plass så er det jo fint med 27" skjerm. Driver du med bilde behandling så er IPS skjermer det beste. Til spill så er respons tid viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...