ainstainy Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hei Skal kjøpe meg en gaming pc. Har mus, musematte, skjerm, headset osv. Eneste tastatur eg trenger utenom selve pcen. Trenger kabinett og alle komponentene. Skal brukes til gaming som bf3, cod, max payne, diablo, ghost recon osv. Nye spill. Har satt opp et oppsett, men lurte på om dere kunne ta en titt om det så greit ut. Tenkte å bruke ssd disken kun til windows. SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK 139,61 kr 139,61 kr Kjøp CORSAIR AIR SERIES AF140 QUIET EDITION 140MM FAN 146,00 kr 292,00 kr Kjøp CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) Kampanje! 359,00 kr 359,00 kr Kjøp LOGITECH G110 GAMING KEYBOARD 512,30 kr 512,30 kr Kjøp OCZ ZS SERIES 750 WATT POWER SUPPLY 658,71 kr 658,71 kr Kjøp FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 USB3 BLACK 754,24 kr 754,24 kr Kjøp GIGABYTE GA-Z77-D3H Z77 S-1155 ATX IVY Kampanje! 769,00 kr 769,00 kr Kjøp INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER 790,00 kr 790,00 kr Kjøp SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB 792,99 kr 792,99 kr Kjøp SAPPHIRE RADEON HD7850 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP 1 589,00 kr 1 589,00 kr Kjøp INTEL CORE I7 3770 3.4GHZ 8MB S-1155 IVY 2 199,00 kr 2 199,00 kr Kjøp Delene er med studentpris fra dustin home. Viss det er noe dere trenger å vite er det bare å spørre. Ainstainy Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Som mange andre vil spørre, trenger du i7? Bruker du programmer som er kodet til å ta i bruk hyperthreading? Om gaming er første prioritet, så er det like greit å gå for i5 3570k. Kjøpe k versjoner gjør at du kan overklokke. Den 3770 vil ikke gi deg noe mer spillglede, tvert imot mer varme på grunn av HT. Om du kan legge i litt mer i skjermkort, vil nok et gtx 670 være midt i blinken. Yter ikke langt fra et gtx 680, slik at du kan spille de fleste spillene på maks. Ocz sine psu'er er greie, men om du vil ha kvalitet, kan du ta en titt på corsair sine ax serie, eller seasonic sine. De er noe av de beste. Edit: Hvordan er budsjettet ditt? Veldig stramt eller har rom for litt utvidelse? Jeg kunne ikke se noe cpu kjøler, om du vil ha et stillere system, så bør du kjøpe en, ikke bruke vifta som følger med cpu'en. Endret 4. september 2012 av samye83 2 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) For å få med litt ekstra pirking; Minnebrikkene du har lagt til er av den høye sorten, det vil nety at du ikke kan plassere en annen kjøler på prosessoren med mindre du tar frem vinkelsliperen. Går for de 21kr dyrere Vengeance LP brikkene. Nå vet jeg ikke studentprisene, men for omtrent 100kr ekstra får du et mekanisk tastatur (Qpad MK-50), disse ervesentlig bedre å skrive på enn vanlige tastaturer og burde virkelig vurderes (med mindre du ikke liker ekstra lyd fra tastaturet). Ellers er rettelsene gjort i posten over noe jeg også ville vurdert sterkt. Endret 4. september 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Olestokk: Når jeg sjekket hos dustinhome, så virket de minnebrikkene ganske lave. Så vi på de samme brikkene? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Olestokk: Når jeg sjekket hos dustinhome, så virket de minnebrikkene ganske lave. Så vi på de samme brikkene? Nei, vi så ikke samme, jeg så feil. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Som mange andre vil spørre, trenger du i7? Bruker du programmer som er kodet til å ta i bruk hyperthreading? Om gaming er første prioritet, så er det like greit å gå for i7 3570k. Kjøpe k versjoner gjør at du kan overklokke. Den 3770 vil ikke gi deg noe mer spillglede, tvert imot mer varme på grunn av HT. i5-3570k* Minnebrikkene du har lagt til er av den høye sorten, det vil nety at du ikke kan plassere en annen kjøler på prosessoren med mindre du tar frem vinkelsliperen. Går for de 21kr dyrere Vengeance LP brikkene. De er LP brikker Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Blinsa litt, hehe, skulle selvfølgelig ha vært i5. Lenke til kommentar
ainstainy Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Hei Takk for så mange raske svar. Trenger nok ikke i7. Har ikke så super peiling så trodde bare det var bedre. Går nok fint med i5. Den i5 prosesseren du foreslo, hva er egentlig fordelen med den? Er den billigere, bedre til gaming eller kun mindre varme? Tastaturet eg har lagt til var bare et random eg fant, men viss du vil anbefale mekanisk tastatur så prøver eg gjerne det Budsjettet bør helst ligge rundt den prisen det ligger på nå. Blir rundt 8,5k-9k med studentpris, men om det er snakk om å legg i noen hundre kroner mer for å få noe som eg burde hatt, så ja, går an med litt utvidelse om nødvendig. Sparer vil litt på å gå ned til i5 så kan bruke enda litt mer. Kan du anbefale en corsair psu i samme ytelse? Er det behov å bruke mye penger på psu? Kan du også anbefale en cpu kjøler? EDIT: Hadde tenkt å kjøpe på dustinhome.no så viss dere skal anbefale deler hadde det vært fint om dere fant de der. Skulle søke etter gtx 670, men det var så mange forskjellige typer. Hva for en skal eg velge? Endret 4. september 2012 av ainstainy Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Hei Takk for så mange raske svar. Trenger nok ikke i7. Har ikke så super peiling så trodde bare det var bedre. Går nok fint med i5. Den i5 prosesseren du foreslo, hva er egentlig fordelen med den? Er den billigere, bedre til gaming eller kun mindre varme? Tastaturet eg har lagt til var bare et random eg fant, men viss du vil anbefale mekanisk tastatur så prøver eg gjerne det Budsjettet bør helst ligge rundt den prisen det ligger på nå. Blir rundt 8,5k-9k med studentpris, men om det er snakk om å legg i noen hundre kroner mer for å få noe som eg burde hatt, så ja, går an med litt utvidelse om nødvendig. Kan du anbefale en corsair psu i samme ytelse/prisklasse? Hadde tenkt å kjøpe på dustinhome.no så viss dere skal anbefale deler hadde det vært fint om dere fant de der. CPU-en er godt egnet til gaming og produserer mindre varme. Den er også i K-serien, som betyr at den er laget for å kunne overklokkes. Skal du ha en Corsair-PSU i den prisklassen, så må det vel bli noe sånt: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa eller denne: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa OBS! Den siste er ikke modulær. Kan fort bli mye kabelrot i kabinettet. EDIT: Faktisk så er ingen av dem er modulære Ville nok heller ha gått for den OCZ du fant. Endret 4. september 2012 av moby_duck Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Corsair ax 650 holder selv til sli/crossfire hvis du ik overklokker kjempe mye. D er en kvalitets psu. Psu er den komponenten du har lengt i en pc, så j råder ikke å spare penger der. Kjøp dg en skikkelig psu så du slipper å angre på det. Ax serien fins i 650, 750, 850 og 1200w. Du får velge en av dem. Til ditt bruk, vil jeg tippe at d holder mer enn nok med 650w kvalitets psu Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 En moderne i5 og GTX670 krever svært lite strøm, man trenger nok ikke 650w en gang. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Må ta høyde for fremtidlige oppgraderinger. Bedre å ha mer enn for lite. Syns man ikke bør gå under 650w når man først bygger en gaming maskin, det er ikke en htpc. Lenke til kommentar
otl Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Men heller ingen high end gaming maskin. Både enig og uenig her. Men må ha maskinvare som har mulighet å trekke over 400w først Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Hvorfor må det trekke over 400w? Du tenker på sweetspot? Alt fra 200w til 400w vil psu'en kose seg. Når ble 650w highend? Dessuten finner man ikke mindre enn 650w her i Norge hvis jeg er på børtur nå. Endret 5. september 2012 av samye83 Lenke til kommentar
otl Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Selv mener jeg ax serien til corsair er highend. Vet også den kan kjøre 670 sli, men hva er egentlig poenget med det? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Å ha nok kraft, trådstarter valgte først en 800w. Jeg nedgraderte den til 650w. Det er tydelig på at han vil ta høyde for fremtidlige komponent kjøp. Trådstarter ba om en bedre psu med samme ytelse som den 800w han først valgte. Smaken er som baken, du synes kanskje det holder med 400w, men ikke alle gjør det. Det er opptil trådstarter hva han selv vil ha. Lenke til kommentar
otl Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Å ha nok kraft, trådstarter valgte først en 800w. Jeg nedgraderte den til 650w. Det er tydelig på at han vil ta høyde for fremtidlige komponent kjøp. Trådstarter ba om en bedre psu med samme ytelse som den 800w han først valgte. Smaken er som baken, du synes kanskje det holder med 400w, men ikke alle gjør det. Det er opptil trådstarter hva han selv vil ha. Joda, strømforsyningen hans var i utgangspunktet på 750w og kostet under 700kr. Mener ikke det holder med 400w. Hadde du f.eks kjøpt 7850 istedet for 670 og vært fornøyd så lenge du hadde den ax'n? Selvfølgelig opp til TS hva han selv vil ha, men syns det er helt bak mål å kjøpe så kostbar psu når en har ett budsjett å holde seg innenfor. Og han kan heller ikke kjøre sli på det oppsettet. Men selvfølgelig, har han penger til det er det jo bare å handle i vei Endret 5. september 2012 av otl Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Som jeg sier, psu er ikke den komponenten hvor man skal spare penger på. Ax serien er gold sertifisert og er meget effektiv, som igjen er lydløs under lett operasjon. Ikke se blindt på watt, men heller se gjenerelt på en god psu vs en grei psu. Vi blir nok aldri enige her, så jeg velger å sette punktum. Vi får vente å se hva trådstarter mener. Det er til syvende og sist han som skal bruke pengene. Endret 5. september 2012 av samye83 1 Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Hei. Kjøpte akkurat ett lignende oppsett til det du planlegger. Bare med Core i7-3770. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752303 På dette oppsettet har jeg 1 stk Intel 330 SSD. 2 stk Seagate ES 1Tb disker. 1 stk Seagate 400Gb disk. Corsair H40 Hydro Series CPU Kjøler. 2 stk 12cm Corsair vifter. 1 stk Zalman 8cm vifte. Prøvde først å kjøre dette oppsettet på en Seasonic S12II-430W strømforsyning. (430 Watt psu) Men det ble faktisk ustabilt. (PSU er ca 2 år gammel.) Pc`n restartet under hard gaming. Satte inn en 600 Watt ACE psu jeg hadde liggende å slenge og vips så var problemet borte. Om du vurderer SLi etterhvert bør du ha minimum 700 Watt PSU. I SLi drar dette oppsettet ca 660 Watt. Corsair AX serien er av de absolutt bedre strømforsyningene du kan få til dette oppsettet. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en selv. Enten 750 eller 850 Watt. Bedre å være på den sikre siden enn irritasjons momentet når pc`n rebooter under spilling. Er også lurt å tenke litt fremover med tanke på senere oppgradering. Ambefaler deg også å vurdere vannkjøling. Lykke til! Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Hei. Kjøpte akkurat ett lignende oppsett til det du planlegger. Bare med Core i7-3770. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752303 På dette oppsettet har jeg 1 stk Intel 330 SSD. 2 stk Seagate ES 1Tb disker. 1 stk Seagate 400Gb disk. Corsair H40 Hydro Series CPU Kjøler. 2 stk 12cm Corsair vifter. 1 stk Zalman 8cm vifte. Prøvde først å kjøre dette oppsettet på en Seasonic S12II-430W strømforsyning. (430 Watt psu) Men det ble faktisk ustabilt. (PSU er ca 2 år gammel.) Pc`n restartet under hard gaming. Satte inn en 600 Watt ACE psu jeg hadde liggende å slenge og vips så var problemet borte. Om du vurderer SLi etterhvert bør du ha minimum 700 Watt PSU. I SLi drar dette oppsettet ca 660 Watt. Corsair AX serien er av de absolutt bedre strømforsyningene du kan få til dette oppsettet. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en selv. Enten 750 eller 850 Watt. Bedre å være på den sikre siden enn irritasjons momentet når pc`n rebooter under spilling. Er også lurt å tenke litt fremover med tanke på senere oppgradering. Ambefaler deg også å vurdere vannkjøling. Lykke til! Dette systemet med CFX vil ikke dra mye mer enn 400W fra veggen (Les tester fra for eksempel Anandtech) Systemet med CFX kan da godt kjøres på en 550W hvis man teller med at man skal ha litt mellomrom mellom effektforbruk og oppgitt effekt på +12V railen på strømforsyninga. Din Seasonic PSU har 360W på +12V, og systemet du har kjøpt vil dra noe over 300W. Legg til at strømforsyninga degraderes over tid vil det ikke være rart at det var for lite effekt for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå