AReS_1 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hei folkens da trenger jeg litt hjelp da jeg har vært litt ute av pcbygging de siste 3 åra og skal nå mekke en ny pc, Det jeg har nå er CPU: intel i3 540 @ 3.07Ghz 3.07Ghz RAM: 8GB Kingston Grafikk: Gainward Geforce GTX 560 ti Hovedkort med PCI-E 2.0 HD: 1TB Litt oppgradert i fjor. går nogenlunde greit med BF3 på medium+ High, rent på D3 og andre spill Grunnen til at jeg skal skaffe meg ny er at den er veldig treig da jeg har fått stor interesse av å drive med Autodesk Maya, Cinema 4D, After effects CS5 og diverse. så vil gjerne ha noen anbefalinger til hva jeg burde gå for, helst i underkant av 10 000,- så det jeg trenger er egentlig alt utenom Kabinett og strømforsyning 550w?? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Trenger du mer lagringsplass? Trengs det økt grafikkytelse, eller er du fornøyd med det du har? Hvilken type kingston minne har du? Har du 2x4GB minne kan det jo brukes vidre (spørs litt ettersom alt endres en god del hvis du trenger dytt grafikkort). Hvilken type Windows har du? OEM/fullversjon? Home/Pro/Ultimate? Optisk drev er vel fortsatt fungerende? Endret 4. september 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Er overklokking aktuelt? Hvis du er heldig kanskje du finner i7-860 på bruktmarkedet. Samsung SSD 830 Series 256GB Seagate Barracuda 3TB 6Gb/s PHANTEKS PH-TC14PE (Til overklokking om du har plass). Burde gjøre maskinen litt raskere i så fall, det om du kun har OEM lisens. Skal du først kjøpe skjermkort HD7970 OC eller GTX 670 OC av gigabyte winforce x3 eller Asus DirectCU burde hjelpe litt i spill. Endret 4. september 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
AReS_1 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Nja trenger forsåvidt ikke noe mer lagrinsplass atm, men kunne tenkt meg ssd disk så ting går litt raskere. GTX 560-ti begynner å dra på "åra" og klarer ikke kjøre alt på ultra, men det kan vel ha litt å si på CPU også? husker ikke helt åssen kingston jeg har men den er blå hvertfall og ja det er 2x4 GB rambrikker, men kunne tenkt meg tilsammen 16/32 GB? akkurat nå har jeg Windows 7 Ultimate, full versjon. Hva er optisk drev? haha føler meg så noob, borte fra pc-verden i noen år så kan man jo INGENTING lenger Vil gjerne ha en grei pc uten å måtte overklokke, men må man så må man. jeg har veldig dårlig erfaring med å kjøpe brukt på nettet, har gjort bommert der 4 av 5 ganger jeg har kjøpt. så må enten kjøpes fra Komplett.no eller Datakjeden.no, noen flere billige steder? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Vel det ligger i valget av enten LGA 2011 eller LGA 1155. så det koker ned til hva du selv prioriterer mest. Hvis du går for LGA 2011 kan du få 6 kjerner og opptil 32 GB minne hvis du fortsatter å bruk de brikkene du har. Plusser du det sammen med et GTX 660 Ti får en god ytelsesboost i spill også. Hvis du går for LGA 1155 kan du få opptil 4 kjerner og 16GB minne hvis du fortsetter å bruke minenbrikkene du allerede har. Plusser du et LGA 1155 oppsett med 4 kjerner og et GTX 670 vil du få ca. 15% bedre ytelse i spill enn LGA 2011 oppsett med 6 kjerner og et GTX 660 Ti. Men Hvis du ikk tenker spill vil De 6 kjernene dytte ekstra i der programmet er kodet godt nok til å dra god nytte av det. Jeg tør ikke oppgi noe prosentvis på de ekstra kjernene ettersom det er så forskjellig fra applikasjon til applikasjon. Tar du et LGA 2011 oppsett kan du som sagt dra nytte av de gamle minnebrikkene dine og fortsatt ha hele 32GB. Men jeg har satt det opp til at du kan ta 16GB nå og 16GB ekstra senere hvis det trengs. Du kan finne et sett med 2x4Gb Kingston brikker i favorittbutikken din som tilsvarer omtrentlig de du har fra før, minnekontrollerene i dag er ganske flekible på hvilke brikker du kan bruke. Du kan også finne de produktene jeg skriver i uthevet skrift i favorittbutikken din. Jeg anbefaler at du bruker enten Dustin.no eller MPX.no Hvis du tar et Asus P9X79 Hovedkort skal du ende opp med gode funksjoner og inn/utganger. Andre ting er Asus sitt eget software for viftekontroll som heter FanXpert+, i programmet kan du sette opp forskjellige vifteprofiler basert på varmen i kabinettet, noe som hjelper veldig på støyen hvis det blir satt opp riktig. Intel sin i7 3930K prosessor er den første i linja med 6 kjerners prosessorer, men holder fortsatt veldig godt med i forhold til hva du betaler. Den er faktisk knapt tregere enn sine nesten dobbelt så dyre "storebror". Prosessoren skal holde ekstra godt med i forhold til prosessorer med færre kjerner der det er tilrettelagt for det, og det er det i flere av programmene du beskriver at du skal bruke. K'en i navnet betyr at Prosessoren kan overklokkes med multiplier. Som grafikkort for resten av dette passer GTX 660 Ti godt inn, og da fra enten Asus eller MSi ettersom de har noen av de beste kjølerene. Selv foretrekker jeg Asus ettersom de lager bittelitt mindre lyd og koster vanligvis en hundrelapp mindre. kortet skal være en relativt solid oppgradering fra et GTX 560 Ti, du skal nok forvente noe som 30% bedre ytelse av et GTX 660 Ti. En annen ting er at du faktisk akn forvente at det lager mindre lyd. Til slutt på LGA 2011 oppsettet kan du legge til en Samsung 830 128GB SSD. Denne SSDen er noe av det meste for penga på markedet i dag. den er driftsikker og rask i forhold til konkurrentene i sitt prissegement, den er faktisk blant toppen av alle SSDer. Ellers skal 128GB være nok for det meste, men det kan hende du må spare litt inn på plass hvis du vanligvis bruker mye. Det er også like greit å ta den billigste utgaven, forskjellen er ting som følger med, men egenltig ikke noe veldig viktige greier, det er ting som kloneprogram og ledninger. Dette LGA 2011 oppsettet vil komme litt i underkant av 10.000kr. Tenker du at du skal gå for et LGA 1155 oppsett kommer det her. Først er det hovedkortet, her har du mange valg, men det første som kommer inn er Asus P8Z77-V Pro og eventuelt Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt hvis du ønsker en Thunderbolt port. Disse kortene har mange fine funskjoner og porter, som for eksempel et innebygget WiFi kort og en enda bedre versjon av FanXpert. Hvis du ikke vet hva Thunderbolt er s er det en ekstern standard for overføring av data, som for eksempel til eksterne disker. Thunderbolt har muliget til å overføre 10Gbit/s hver vei i tillegg til et Diplayport signal. Prosessoren jeg ville valgt her er en Intel i7 3770K, den skal også klare alle programmene du beskriver veldig godt. Spill vil kjøre like godt på denne som på prosessoren i det andre oppsettet, her er det skjermkortet som utgjør forskjellen. K'en i prosessorens navn betyr det samme for denne som for den andre. Akkurat nå har jeg bare sjekket på Dustin, og der har de en pakke med i7 3770K og Asus P8Z77-V Pro som du sparer omtrent 400kr på å kjøpe i forhold til begge to separat. Skjermkortet til dette oppsettet burde i mine øyne være et Asus GTX 670, Asus av samme grunner som for det forrige kortet og GTX 670 fordi det yter veldig godt for penga og nesten helt identisk med det nesten 1000kr dyrere GTX 680. Som en bonus trekker GTX 670 mindre strøm enn GTX 680, noe som også gjør et utslag på hvor mye viftestøy kortet lager. SSD er den samme som i forrige oppsett, men resten av dette oppsettet koster noe mindre enn det forrige oppsettet, og derfor kan du gå for en SSD med mer plass hvis du ønsker det. Når det kommer til minne kan du enten fortsette med de brikkene du har nå og legge til en ekstra pakke med 2x4GB for å få 16GB. Eller så kan du kjøpe et sett eller to med 2x8GB brikker for å få enten 16 eller 32GB minne. Det er helt opp til deg selv. Håper jeg har kunnet hjelpe deg noe nå, og ikke bare forvirret deg - Ole Lenke til kommentar
AReS_1 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Tusen takk folks mye god informasjon her.. Ole: har du linken til dustin med tilbudet med P8Z77-V Pro og I7 prossesoren? Lenke til kommentar
AReS_1 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 men da må jeg vel ha en sterkere Strømforsyning også? ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ CL10... GIGABYTE GEFORCE GTX 670 OC 2GB PCI-E DVI/HDM... INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY PRIS: 8 902,00 kr Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Her har du linken: http://www.dustinhom...-core-i7-3770k/ Som sagt har je gikke rukket å sjekke det med andre butikker, kan godt være at du sparer så mye ettersom de har satt prisen mye opp på hovedkortet (som var 2-300kr billigere før). Edit: Nei, du trenger nok ikke ny strømforsyning med mindre det er en billig av laber kvalitet. Oppsettet klarer seg fint med langt mindre enn 550W. Har du noe info om hvilken strømforsyning det er? Pass også på å få med deg et hovedkort med Z77 i navnet for å kunne utnytte alle funksjonene prosessoren har, som for eksempel overklokking. Endret 5. september 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå