Gå til innhold

Hunden min har spist blykuler! hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en labrador på snart 5 år som har greid og spise i seg alt fra 6-15 luftgevær kuler.

Dette fant jeg ut først nå, jeg misstenker han spiste dem i seg i går på dagen.

Han gjorde fra seg inne i natt, da var det ingen spor av kuler i bæsjen, så har han spydd inne også gått og gjort fra seg i hele dag. Det var ikke bly i spyet og jeg har ikke sett han har fått dem ut. Han har sluttet og gjøre fra seg nå og han spiste litt på dagen men det kom opp igjen.

Har gått og misstenkt det var grisehalen han fikk i går men nå kom jeg på at kulene som lå her ute er borte fra boksen! og det er bare en som kan ha tatt dem i seg nemlig hunden.

Det er en liten sjanse for at det kan ha blitt tråkket ned eller ryddet opp i før han spiste men det er stor sjanse for han har spist bly.

Hva gjør jeg nå? Hunden virker pigg og rask, drikker vann og ser ikke noe syk ut. Annet en at det renner av han når han skal gå på do.

Kan det ha kommet opp igjen eller blir det igjen i magen? er sånne pellets på 4.5mm i størrelse. Eneste jeg fant i oppkastet i dagtidlig var harde små rester fra grisehalen, ville ikke små pellets også blitt med opp? Men han spydde ikke før ca kl 8 i dag tidlig og kulene spiste han noe rundt kl 18 i gårkveld.

Skal ringe dyrlegen i morgen og høre hva dem sier men jeg ble så stresset da jeg fant ut at han mest sannsynelig har spist bly. Nå er det vel ca 24 timer siden han har fått det i seg.

Takker for tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veterinær, så fort som mulig. Bly er ugne saker, ikke mye mer å si om det.

Får du ikke tak i vet ikveld, kan du evt gi bikkja fløte eller kokt ris, det er godt for såre mager.

EDIT

For å understreke: blyforgiftning er ikke noe man spøker med. MEN en tidlig diagnose er viktig!!

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Takk for svarene deres. Ja skjønner at dette kunne vært farlig for hunden.

Jeg glemte helt og fortelle hvordan det gikk.

Rett etter jeg postet ut her så gikk vi ut og dro opp gresset og gikk nøye igjennom der kuleboksen hadde ligget. Etter en stund fant vi heldigvis blyet tråkket ned i bakken. Det var max igjen ca 10-20 i boksen og vi plukket vel opp 22 stk, Da ble jeg veldig lettet :-)

Etter denne skremmende episoden så skal ikke slike ting være tilgjengelig. Og ved bruk skal lokket alltid skrus godt på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...