Gå til innhold

[Løst] Overklokke en Intel Core i5 760


Gjest Slettet+412

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+412

Har kjørt på 4,0 GHz en stund men lurte på om en i5 760 kan klokkes høyere enn 4,4 GHz?

Har hørt fra ulike folk at det er max på en Lynnfield prossesor. Kunne gjerne tenkt meg 4,5 GHz om det var mulig og samtidig oppnå fullt stabilitet på samme tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt på 4,0 GHz en stund men lurte på om en i5 760 kan klokkes høyere enn 4,4 GHz?

Har hørt fra ulike folk at det er max på en Lynnfield prossesor. Kunne gjerne tenkt meg 4,5 GHz om det var mulig og samtidig oppnå fullt stabilitet på samme tid.

Bare fortsett å øke base clock inntil du når et platå der 4.4 GHz er mulig da?

i5-760 har jo maks multiplier 22x, så du trenger strengt tatt bare 200MHz base clock og 22x multiplier.

Spørsmålet ditt er kort oppsummert om du har en eksepsjonelt god brikke, dette må du finne ut selv.

 

EDIT:

Høyeste klokk oppnådd på en i5-760 er 5.3GHz: http://hwbot.org/submission/1075505_e_killer_superpi_core_i5_760_7sec_968ms

Dette var med flytende nitrogen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Bare fortsett å øke base clock inntil du når et platå der 4.4 GHz er mulig da?

i5-760 har jo maks multiplier 22x, så du trenger strengt tatt bare 200MHz base clock og 22x multiplier.

Spørsmålet ditt er kort oppsummert om du har en eksepsjonelt god brikke, dette må du finne ut selv.

 

EDIT:

Høyeste klokk oppnådd på en i5-760 er 5.3GHz: http://hwbot.org/sub..._760_7sec_968ms

Dette var med flytende nitrogen.

 

Base clocken er foreløpig på 200MHz og Multi på 20x. Regner med at jeg må øke base clocken opp til rundt 200+ for å komme meg på 4,5 GHz.

 

Tror at brikken min er ganske god ettersom at jeg hadde bare litt problemet som skyldtes lydkortet i etterkant. Har nå hatt den stabil over 4 uker uten at den har hengt seg. Hvorfor brukte dem nitrogen for å avkjøle den? Produserer den såpass mye varme på 4,8 GHz+?

Lenke til kommentar

Base clocken er foreløpig på 200MHz og Multi på 20x. Regner med at jeg må øke base clocken opp til rundt 200+ for å komme meg på 4,5 GHz.

 

Tror at brikken min er ganske god ettersom at jeg hadde bare litt problemet som skyldtes lydkortet i etterkant. Har nå hatt den stabil over 4 uker uten at den har hengt seg. Hvorfor brukte dem nitrogen for å avkjøle den? Produserer den såpass mye varme på 4,8 GHz+?

Se på det slik:

På et visst punkt vil 10% høyere klokkefrekvens kreve 10% høyere spenning, 10% høyere spenning gir 21% mer varme, med klokkefrekvensøkningen med i beregningen blir det en økning i varmeproduksjon på omtrent 33%, de fleste anser dette som en "spenningsmur."

Muren på Lynnfield-brikker ligger stort sett etter 3.8GHz, mens de virkelig gode ligger oppe på 4.0 GHz.

 

Lavere temperatur øker også klokkepotensialet, motstanden i en krets går ned og man klarer å pushe høyere spenning gjennom brikka uten at den skrur seg av på grunn av varme, det er grunnen til at man bruker flytende nitrogen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Det er bare å prøve, men jeg tviler sterkt på at du får en god i5-760 forbi 4.2GHz med akseptable temperaturer på en H100.

 

Du har nok rett der. 4,2 GHz går bare ikke på den for en eller annen grunn... Får bare 32 GFLOPs under stresstesting...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+412

Ettersom at jeg har fått alle svarene jeg trengte for å kunne oppnå 4,0 GHz så trenger ikke denne tråden å være oppe lenger. Takker så mye til alle som hjalp til, spesielt til Arni90 for hans kunnskaper.

 

i5'en min kjører som et vidunder på 4,0 GHz, har ikke fått BSOD på mange måneder etter at jeg fant ut hva som ødela for meg.

 

Igjen, takk for all hjelpen!

 

*STENGT*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...