Gå til innhold

Luftforsvarets befalsskole, Hundetjenesten

kiriee

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lagde en tråd litt tilbake i tid hvor jeg spurte om info om hundetjenesten i fgtj, men fant ut at det var litt vanskelig å komme inn der.

Derfor sitter jeg nå å vurdere å søke meg inn på Luftforsvarets befalsskole og inn i Hundetjenesten der.

Informasjonen på Forsvaret sine sider er litt knapp.

Noen som har noe erfaring med den tjenesten eller vært der selv som kan fortelle litt om hvordan opplegget er? Lurer litt på hvor vanskelig det er å komme inn, hvordan arbeidsdagene er, hvordan kjevik/rygge er og tjenesten generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enda vanskeligere å komme inn på befalskolen for hund, enn hva det er i førstegangstjenesten. I førstegangstjenesten kan du konkurrere mot 60-100 person på alt fra 8-14 plasser (dette varierer fra opptak til opptak).

Mens på befalskolen konkurrere du mot 100+ personer på 1 plass (som jeg har skjønt tar forsvaret bare inn 1 pliktbefal til BS:hund fra FOS på sommeren). Det kan være mot personer som har vært hundeførere eller hunderøkter i førstegangstjenesten eller andre som kan stille med veldig bra tjenesteuttalelse. Du kan selvfølgelig utkonkurrere de. Men da må du virkelig vise deg frem og gi absolutt alt hele tiden.

Du starter med halvt år på Kjevik. Hvor du vil ha en rekrutt periode og soldat periode. Der lærer du alt grunnleggende om det som har med strid, lederskap, samarbeid. førstehjelp og masse annet å gjøre.

Etter et halvt år på Kjevik vil du ha et halvt år på Rygge (muligens det blir omgjort til Bodø). Hvor du lærer om det å drive med hund. Lærer alt grunnleggende om hund i forsvaret. Alt fra øvelsene hundene skal kunne, til treningsmetoder, stell av hund og mye mer. Etter totalt 1 år med utdanning vil du starte på pliktåret ditt. Du vil være avdelingsbefal for en av forsvaret sin hundeavdelinger. Arbeidsdagen består av å være befal for vernepliktige hundeførere og hunderøktere. Du er trener de både i soldattrening og trening med hund. Du kan bare være med å se på og gi tilbake meldinger, eller du kan lage caser som de må løse ved hjelp av bruk av hund. Hovedjobben din er å passe på at forsvaret sine hunde får den treningen de trenger for å kunne fortsette å være tjenestehunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ennå vanskeligere med befalsskolen ja, fader.

Hundetjenesten er virkelig noe jeg kunne tenkt meg en karriere innenfor, men føler det blir litt feil og kjedelig å prøve på befalsskolen hvis jeg ikke kommer inn i hundetjenesten.

Lenke til kommentar

Han som var korporal i laget mitt prøvde befalskolen og hadde bare de beste skusmål i fra befalet og godkjent 5.1 eksamen (siste eksamen for førstegangssoldater) men havnet som vakt og sikrings befal. Han var vel på befalskolen i nesten ett år før lobby virksomheten til befalet vi hadde i førstegangstjenesten gikk igjennom og han fikk jobb som hundefører, dette er btw noen av de befalene som er godt kjent i hundemiljøet i forsvaret og noen var med å starte hund i KjK og Mp f.eks pluss den relativt nye hundeskolen. Så ja befalskolen er ennå verre å komme inn i men det er vel 3 som får plass? Det var iallefall 3 befalskole soldater på rygge da jeg tjenestegjorde der.

Lenke til kommentar

Det er maks 1 plass for BS:hund i året. Det er bestemt at Bodø skal ha pliktsersjanter i hund. Ørland skal bare ha fast ansatte. Ørland får flere av hundene til Rygge (Ørland skal gå fra 13 til 30 - 40 hunder). Vet ikke helt hva planen er for Rygge. Men begynner å bli redd for at de faser ut hund på Rygge. Og all vernepliktig opplæring vil skje på FHSK. Bodø skal jo legges ned, vil jo selvfølgelig ta noen år.

Det blir tatt inn bare 1 pliktsersjant i året pga at det forsvaret har flere personer innenfor hundemiljøet. Og det er ofte veldig populære stillinger når en hund stilling blir utlyst. Men de kan ikke slutte å ta inn helt, derfor er det bestemt at de skal 1 person fra FOS sommer hvert år. Hvor lenge de vil fortsette med det er usikkert.

Lenke til kommentar

Hadde endelig funnet noe jeg kunne tenkt meg å drive på med, så får jeg vite dette, meh.

Var i kontakt med Forsvaret og i år hadde de ikke tatt inn noen til hundetjenesten, men tok kanskje inn 1 i året som er nevnt tidligere.

De sa det var større sjans for å komme i hundetjenesten via førstegangstjenesten enn befalsskolen.

Tilbake i tenkeboksen da...

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye å tenke over. Bare begynne å trene og gjøre så mye du kan for å stille best mulig forberedt til du skal inn.

Tren mye kondisjon, gjerne med sekk (11Kg)

Tren på øvelsene (hang ups, situps og push ups) -

Tren på intervju - gjør deg kjent med hundtjenesten i forsvaret, tenk over vanlige intervju spørsmål, tenk over hvordan du kan vise at du er motivert! osv

En ting er vel sikkert. Klarer du å bli hundefører så kommer du ikke til å angre!

Lenke til kommentar

Det er maks 1 plass for BS:hund i året. Det er bestemt at Bodø skal ha pliktsersjanter i hund. Ørland skal bare ha fast ansatte. Ørland får flere av hundene til Rygge (Ørland skal gå fra 13 til 30 - 40 hunder). Vet ikke helt hva planen er for Rygge. Men begynner å bli redd for at de faser ut hund på Rygge. Og all vernepliktig opplæring vil skje på FHSK. Bodø skal jo legges ned, vil jo selvfølgelig ta noen år.

Det blir tatt inn bare 1 pliktsersjant i året pga at det forsvaret har flere personer innenfor hundemiljøet. Og det er ofte veldig populære stillinger når en hund stilling blir utlyst. Men de kan ikke slutte å ta inn helt, derfor er det bestemt at de skal 1 person fra FOS sommer hvert år. Hvor lenge de vil fortsette med det er usikkert.

helt nytt altså har ikke fått med meg det synd at de legger ned på rygge var en hyggelig kennel, med de beste resultatene hvert år.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye å tenke over. Bare begynne å trene og gjøre så mye du kan for å stille best mulig forberedt til du skal inn.

Tren på intervju - gjør deg kjent med hundtjenesten i forsvaret, tenk over vanlige intervju spørsmål, tenk over hvordan du kan vise at du er motivert! osv

En ting er vel sikkert. Klarer du å bli hundefører så kommer du ikke til å angre!

Og tenk på ikke så vanlige intervjuspørsmål. På opptak får du flere rare og vanskelige spørsmål enn de enkle om å si tre negative ting om seg selv.

Lenke til kommentar

Og tenk på ikke så vanlige intervjuspørsmål. På opptak får du flere rare og vanskelige spørsmål enn de enkle om å si tre negative ting om seg selv.

Hvorfor ikke?

Eneste man kan forbedre seg på er faktisk vanlige intervju spørsmål. Rare og vanskelig spørsmål som de kan stille er helt umulig å stille forberedt på. Så for å stille best mulig bør du være reflektert over enkelte ting. Det viser at du er engasjert og motivert.

Hvis du får et vanlig intervju spørsmål som: "Hvorfor skal vi velge deg?", "si tre positive og tre negative ting om deg selv", "hvordan vil de som kjenner deg beskrive deg", "hvor motivert er du" og listen fortsetter.

Sitter du å nøler på de spørsmålene, så vil det ikke se bra ut hvis du nøler på de rare spørmålene. Det er gjør de fleste ettersom man gjerne nøler på spørsmål man blir overrasket over at blir spurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...