ignoreme Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hei Litt i samsvar med denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1448199 som enda ikke har løst seg + mye støy og shit her, så ønsker jeg å bryte leiekontrakten min. Jeg mener å ha lest ett sted på forumet her at det ikke er lov med tidsbestemte leiekontrakter på under 3 år. Ser det også herfra: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html Men, i punkt 12 så har vi skrevet ett særeget bestemmelse om at jeg ikke kan si opp før 12 mnd har gått. Vil dette gjelde over loven? Kontrakten er også motstridende på punkt 3 i forhold til dette med at kontrakten først er tidsbestemt, også står det at den ikke er det. Har jeg lov til å si opp kontrakten min? Håper i så fall at utleier går med på at jeg betaler en halv husleie/en hel husleie som kompensasjon for at han må leie ut på nytt, og at jeg kan bryte kontrakten. Hele kontrakten ligger med som vedlegg. Takker for alle svar! Mvh Mreinha Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Nei. Man kan lage en tidsbestemt leieavtale som kan sies opp før tiden, men man har ikke adgang til å sette opp en tidsubestemt leieavtale som ikke kan sies opp i løpet av en frist. Følgelig så vil klausulen, slik jeg ser det, være ugyldig og dette er en normal tidsubestemt leieavtale som kan sies opp etter de gjeldende oppsigelsesfristene. ...se forøvrig signaturen. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Se også denne fine brosjyren. Her står det at minstetid kan settes for en tidsbestemt (men ikke en tidsubestemt) leieavtale. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Den siste brosjyren der var egentlig ganske så fin! Takk:) Men, jeg står fremdeles å lurer på det samme, kan jeg si opp før det har gått tolv måneder? Så vidt jeg forstår, så har jeg en tids-ubestemt avtale, da det ikke er avtalt når avtalen går ut. Så, selv om det står under punkt 12 at avtalen ikke kan sies opp før etter 12 måneder, så gjelder faktisk ikke dette, da det er en tids-ubestemt avtale? Korrekt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Helt riktig. Det følger av husleieloven § 1-2 at den ikke kan fravikes til ugunst for leietaker. Å nekte leietaker oppsigelse vil være til hans ugunst, så med mindre det gjøres i de former som husleieloven åpner for, vil det ikke være tillatt, og avtalen er på det punkt ikke gjeldende. (Det kan nevnes at man helt fint kan avtale at utleier ikke skal ha oppsigelsesrett før det er gått 12 måneder, men altså ikke uten videre andre veien). Jeg blir ikke helt klok på den avtalen dere har laget. Slik jeg ser er en standardkontrakt fylt ut både i området for tidsbestemt avtale og området for tidsubestemt avtale. Uklarhet i en kontrakt skal tolkes til ugunst for den "sterke part" og/eller den som har skrevet avtalen. Uklarhet vil dermed tolkes til din fordel og utleiers ugunst. Det vil si at denne delen av avtalen isolert sett taler for en tidsubestemt avtale med 1 måned oppsigelsesfrist. At det i punkt 12 er skrevet en "minimum leietid" taler dog i motsatt retning, og dersom lovens vilkår for tidsbestemt husleieavtale er oppfylt vil du altså være bundet til 1 års leietid uten oppsigelsesrett. Men lovens vilkår er ikke oppfylt, så det er egentlig ikke så relevant hva som står i kontrakten. For at 1 års tidsubestemt kontrakt skal være lovlig, må "avtalen gjelde lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus." Slik jeg forstår deg er dette ikke tilfelle, og man kan ikke avtale 1 års tidsubestemt kontrakt på det grunnlaget. Siden det ikke er opplyst om noen annen saklig grunn (herunder planer om å bruke boligen selv) er altså avtalen tidsubestemt. Kontrakten sier oppsigelsestid på 1 måned, og det trumfer § 9-6 som sier at det skal være 3 måneder som standard (det følger av siste ledd at paragrafen kan fravikes). Du har dermed 1 måneds løpende oppsigelsestid på husleieforholdet. Jeg nevner til slutt at forholdene du beskriver i den andre tråden kan være hevingsgrunnlag, jf. lovens kapittel 2, spesielt § 2-2 og § 2-12. Det kan være verdt å ta en titt på, da det kan gjøre at du har rett til å flytte ut på dagen uten å betale en krone (og muligens til og med ha et erstatningskrav mot utleier). 2 Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Takk for meget godt svar herr brun! Da skal jeg få sagt opp leiligheten så snart mulig, får jo ikke flyttet ut før neste mnd uansett, men det er nå greit. Skal bli spennende å høre hva utleier har å si, han virker nå som en redelig kar, så skal bli spennende å høre. Litt redd for at han skal slå seg vrang, men ser jo ut som om det skal være relativt greit å henvise han til de riktige paragrafene. Igjen, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå