Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

ITavisens Skjitprattråd

Kiriev

Anbefalte innlegg

Maskina mi har blitt restartet 500 ganger på et år, da inkludert formateringer, BSOD, OC etc etc. (Og da blir det gjerne 50 restarter på en dag)

Er det en plass man kan se hvor mange ganger PC'en har blitt restartet eller bare regner du med at PC'en har blitt restartet 500 gagner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så har jo windows bare godt av å restartes en gang i døgnet, men det er ikker farlig å la den stå på 24/7 og det er heller ingen stor ulempe for maskina sin del, den vil vare like lenge eller like kort.

Før maskina får "skader" av å stå på har du sikkert bytta maskin 1 kanskje 2 ganger også.

Jeg tror windows teller hvor mange ganger den slås av og på også hvor mange ganger den har fått bsod og når den først blei starta opp osv.

Tror lavalys kunne vise deg det når jeg prøvde det en gang i tiden, mener det het noe med lavalys, var jo ett program som viste deg mye rart.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Synes dere at 15 til 30 kr ekstra i måneden er mye så er jo det bare å slå den av og problemet er løst. :)

Hvis vi snakker om 15-30,- kr ekstra i strømregningen så skal det nok gå. Hadde regnet med noenlunde mer men når vi snakker om såpass lite så kan jeg si meg enig.

Det er strengt tatt mere usunt med restarter og av/på kjøring en 24/7 kjøring. (Det forutsetter at du har kjøling til konstant oppetid. .

Men det er snakk om så små marginer at vi neppe merker det. :)

Maskina mi har blitt restartet 500 ganger på et år, da inkludert formateringer, BSOD, OC etc etc. (Og da blir det gjerne 50 restarter på en dag)

Informativt svar. :)

Lenke til kommentar

Ny tlf... HTC One :love:

Gratulere med ny mobil da :w00t:

Vil du bytte? Har en Note 2

Er du lei note2 allt nå da?? ikke jeg er lei note2 min :w00t: :w00t:

Nah, har hatt en Samsung (GS3) og aldri igjen.. :p

Har note2 selv, den er veldig bra mobil da. Testet den i noen android spill exe et gammelt pc spill :green: :green: :green: Duke Nukem 3D :green: :green: :green: virkelig bra da :w00t: :w00t: GOOGLE PLAY :green: :green: :green:
Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om 15-30,- kr ekstra i strømregningen så skal det nok gå. Hadde regnet med noenlunde mer men når vi snakker om såpass lite så kan jeg si meg enig.

Nei, det er ikke snakk om mer. :) Du kan lese hvordan jeg kom fram til den prisen her. Men selvfølgelig så vil jo prisen variere litt etter hva kWh prisen er på, men det er ikke snakk om store forskjeller nå som jeg tok i utgangspunktet dyr kWh pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Nei, det er ikke snakk om mer. :) Du kan lese hvordan jeg kom fram til den prisen her. Men selvfølgelig så vil jo prisen variere litt etter hva kWh prisen er på, men det er ikke snakk om store forskjeller nå som jeg tok i utgangspunktet dyr kWh pris.

Da blir det 24/7 server her værtfall. Takk så mye for tipset! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi kan ta et kjapt regnestykke for å finne ut hvor mye ekstra til vil koste å ha PC'en på 24/7. Altså tar jeg et regnestykke på 12 timer døgnet siden PC'en står vel normalt på de andre 12 timene. En PC bruker normalt 100 Watt idle eller med enkle oppgaver, noe som vil si 0,1 kWh. Tar vi det og ganger med 12 så får vi 1,2 kW og med en kWh pris på 40 øre som jeg tror er en normal pris nå så blir det 0,48 øre ekstra dagen. 31 x 0,48 blir 14,88 kr ekstra i måneden med 100 Watt forbruk. Jobber PC'en med tyngre oppgaver og den bruker 200 Watt så blir det 29,76 kr ekstra i måneden, altså er det ikke mange kronene det koster ekstra. Men selvfølgelig, er man student så teller jo hver krone.

Vel, jeg tror ikke mine foreldre kommer til å bli noe særlig fornøyd med at jeg lar den stå på 24/7.

Å la PC'en stå på 24/7 er ikke noe jeg personlig ville gjort. Ville heller betalt 100,- kr (eller mer) i mnd for en 24/7 server slik at jeg slapp å ha PC'en på konstant. Avbrekk trenger den.

Kan jeg spørre hvor pengene kommer fra i et perspektiv der man enda er student, og snart går over på nav støtte? 100 kr i månen tilsvarer 1200 kr i året, hva vis jeg f.eks har store utgifter? Penger vokser ikke på trær.'

Nå som jeg er 18, må jeg selvfølgelig betale skatt, noe som også blir en del av den regningen pluss mat, og regninger på boligen, da jeg må betale en del nå som jeg er 18.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så ikke si noe da :ph34r:

Mener du at jeg ikke skal si det til mine foreldre? Selvfølgelig ville jeg sagt ifra til mine foreldre dersom jeg skulle ha en PC på 24/7. De ville merket det ellers, og da hadde de ikke blitt så glade.

Begynner selv å betale strømregningen selv, men det er irrelevant når regningen kommer uansett. 30-40 kr pr måned er mye uansett når man ser på det lange perspektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Mener du at jeg ikke skal si det til mine foreldre? Selvfølgelig ville jeg sagt ifra til mine foreldre dersom jeg skulle ha en PC på 24/7. De ville merket det ellers, og da hadde de ikke blitt så glade.

Spøk, lol.

30-40 kroner pr måned er mye? Hvilken verden er det du lever i? :p

Lål. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

30-40 kroner pr måned er mye? Hvilken verden er det du lever i? :p

Jeg lever i den virkelige verden. Jeg kommer ikke til å betale 30+ kr i månen for å drive et spill 24/7. Jeg mener det er mye penger på langsikt.

Lål. :p

Ser egentlig ikke det morsomme her.

Men går utifra dere da er like påpasselig på andre ting som bruker strøm?

For å snakke for meg selv, så tar jeg alltid av lys/TV når jeg går ut av et rom, som ikke brukes. Det handler på sett og vis ikke bare om å la det være av, men spare de små kronene som er ekstra når du har lyset på.

Lenke til kommentar

30kr*12 måneder=360kr, på ett år så er det ikke mye, men sånn i det lange løp så kan det jo bli en del, men hvor lenge håper du på å ha servern oppe?

Hvor stor er sjansen for at den kommer til å være oppe mer enn 1år f.eks?

Altså, ingen nekter deg å slå den av sånn sett, du gjør jo absolutt som du vil, men tenk på hvor mye en PC står ubrukt igjennom en dag, når du sitter på fb og hw.no så "bruker" du den ikke akkurat sånn sett, men en maskin står nesten mer på tomgang enn den blir brukt.

Jeg kan slå på PCen også spise middag og se tv i 2-3 timer før jeg i det hele tatt bruker den, i det lange løp kan jeg jo spare betydelig summer, men ja, hva skal en si, det blir ikke gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Så la vær da. Jeg ser 30-40,- kr som noe jeg kunne vært villig til å spandere på meg for å kunne få en populær server. Om du bare vil kjøre den på dagtid eller evt. mens du er hjemme så greit, ingen som tvinger deg til å bruke 30-40,- kr i mnd på et spill.

En femti-lapp, småtteri i forhold til hva jeg bruker ellers. :p

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så la vær da. Jeg ser 30-40,- kr som noe jeg kunne vært villig til å spandere på meg for å kunne få en populær server. Om du bare vil kjøre den på dagtid eller evt. mens du er hjemme så greit, ingen som tvinger deg til å bruke 30-40,- kr på et spill i mnd.

En femti-lapp, småtteri i forhold til hva jeg bruker ellers. :p

Så må en tenke på hvordan en vil bruke penger på. Jeg er ikke den personen som liker å bruke penger, og spesielt ikke når jeg kan unnlate å bruke de pengene. Men jeg vil gjerne ha en god argument for/mot å la serveren så oppe 24/7. Er det noen reelle grunner til å la PCen stå på så lenge? Er det noe gode grunner for det?

30kr*12 måneder=360kr, på ett år så er det ikke mye, men sånn i det lange løp så kan det jo bli en del, men hvor lenge håper du på å ha servern oppe?

Hvor stor er sjansen for at den kommer til å være oppe mer enn 1år f.eks?

Altså, ingen nekter deg å slå den av sånn sett, du gjør jo absolutt som du vil, men tenk på hvor mye en PC står ubrukt igjennom en dag, når du sitter på fb og hw.no så "bruker" du den ikke akkurat sånn sett, men en maskin står nesten mer på tomgang enn den blir brukt.

Jeg kan slå på PCen også spise middag og se tv i 2-3 timer før jeg i det hele tatt bruker den, i det lange løp kan jeg jo spare betydelig summer, men ja, hva skal en si, det blir ikke gjort.

Tar poenget.

Edit: Er det forresten en måte å tjene penger på å ha en server gående? Noen som vet om en faktisk kan skape noen verdier ut av en spill server?

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo gjøre sånn der bitcoin greie, gjør som de der esea gutta, hahaha.

Men da vil jo også maskina bruke mer watt så vinninga går opp i spinninga, hvis du i det hele tatt vinner noe.

Men i ditt tilfelle så fins det vel ingen god grunn for at den skal stå på 24/7, hadde du hostet for eksempel facebook på den servern så ja, da hadde det vært en GOD grunn.

Du skjønner hvor jeg vil antar jeg.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Hvis du vil tjene penger på ha server oppegående så må den først og fremst bli populær også kan du etterhvert begynne å ta i mot donasjoner. Aner ikke hvordan man får til noe slikt på en CSS-server men Garry's Mod eller Minecraft er noen gode spill å kjøre noe slikt på. Folk vil bli aktive, deretter donere om dem er fornøyde og da kan man igjengjeld f.eks lage VIP, Donater-ranker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tenker ikke på donasjoner, men heller annonser. Lurer på om jeg kan ligge til Google Ads i MOTD. Skal se etter løsninger for å implantere det, må først kontakte Google..

Dersom en skal bruke 30 kr mer i månen bør man kunne tjene noe på det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...