Gå til innhold

ITavisens Skjitprattråd


Kiriev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har litt lyst til å overklokke CPUen min, er det noen som vet om noen gode tutorials på nettet som viser hvordan man gjør det med i5 3570k?

 

Har Asus P8z77-v LX2.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har litt lyst til å overklokke CPUen min, er det noen som vet om noen gode tutorials på nettet som viser hvordan man gjør det med i5 3570k?

 

Har Asus P8z77-v LX2.

 

Bare å stille på multiplieren opp. Skal du opp mer enn 0.2GHz må du begynne å stille CPU Core Voltage (vcore) også opp. Pleier å ha som regel for hver 0.2GHz så går jeg opp 2 hakk på vcoren.

Men dette må du prøve deg fram med. Min 3570K, på 4.7GHz måtte jeg ha mye mer vcore enn det jeg hadde når jeg kjørte 4.6GHz.

Lenke til kommentar

Har litt lyst til å overklokke CPUen min, er det noen som vet om noen gode tutorials på nettet som viser hvordan man gjør det med i5 3570k?

 

Har Asus P8z77-v LX2.

 

Det er hovedsaklig multipler og vCore (Spenning til prosessor) du skal bry deg om. Som Kabom sier, setter du multipler til 40.0 med BCLK på 100 som er stander så får du 4 GHz. På Ivy Bridge så bør BCLK helst stå urørt og ikke mye over eventuelt 105. Når det kommer til vCore så varier dette litt fra prosessor til prosessor, men det er alltid best å gjøre dette manuelt og ikke la hovedkorte velge selv pga hovedkorte gir ofte for lite eller for mye som gir veldig høy temperatur som ikke er ønsket. Selv har jeg 3770K på 4,5 GHz med vCore på 1.325 som er litt høyt tror jeg, men har ikke giddet å teste om jeg kan få den stabil på lavere spenning siden temperaturen er helt grei nå.

 

En annen ting som kan være greit å sjekke er hastigheten på minnebrikkene dine siden de fleste hovedkort klokker ned brikkene automatisk første gang du startet maskinen. F.eks minnebrikker på 1600 MHz blir som oftest klokket ned til 1300 MHz, så det kan være greit å klokke de opp til original hastighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Takk for hjelpen så langt, men har kommet et lite problem: Bios registrerer ikke musen min som er trådløs..

 

Edit: Nå virket det plutselig.. :huh:

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...