Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Alt klart for 2 dagers overlevelse i Norsk natur med 2 mindre erfarne. Kaldt om natta so dette kan jo bli artig. Går med M/75 og gru . Har aldri pakka en pakning så lett som jeg har klart det nå og har enda utrolig bra med plass i sekken. Når danskene klager sitter nordmannen og slapper av . Sist gang jeg var i det terrenget i sommer slet jeg med dekning, men med Telenor som One Call bruker så skal jeg vistnok ha dekning Endret 11. oktober 2012 av Rolf_X Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Rolf: Du burde lage deg hobo stove eller rocket stove Satt og så klipp på hvordan du lager det. På tube'en i går. Ganske så tøft, skal lite ved til, før du kan lage deg mat. Lurer på, å mekke til noe sånt, neste gang jeg skal i skauen (blir nok ikke før neste år da). Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) har med primus og 4l med drivstoff... litt overkill med den mengden drivstoff, men kan bruke det til å få fyr på veden vis den er råd . Har en gassbrenner som brenner på 2k grader celsius med i sekken. Dette er hva jeg har med for en 2 dagers som også holder til en uke ved uforutsette hendelser: i pakning: Feltrasjoner Hengekøye Tarp Sovepose Natogenser Nettingtøy Primus m/drivstoff Øks Machete Bågasag Lett fiskeutstyr kaffe (må ha noe luksus) Salt skinke på kropp: Feltuniform M/75 M77 Ullsokker Lue Hansker Samekniv Multitang førstehjelpsutstyr tror det er alt og noe kan kuttes vis man ser at man ikke har behovet. Endret 11. oktober 2012 av Rolf_X Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Har man primus, så er det dumt å ikke bruke den Må innrømme, at jeg er veldig fasinert over hobo og rocket stove Syns det er genialt prinsipp og kult hva du kan gjøre. Har sett, at mange faktisk har lange rør (pipe), som går gjennom hele huset. Som varmer opp benk, seng eller hva du enn måtte øsnke. Du bare pakker det inn i gjørme, som du lar stivne. Det var litt av Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Nei... og min er en superlett Nova+ som er kompakt og tar meget liten plass i sekken. Imponerte han første dansken på den første turen han var med på. Han bli litt sjokka over hvor lite jeg hadde med meg i forhold til han, men samtidig så var det bra utstyr som fungerte som bare rakkern. Nå har jeg en enda mer kompakt pakning og kjøpte også noe millitærutstyr jeg brukte i vorsen . Jeg har med meg en liten feltspade så blir å grave en grop der vi skal sove å putte glør og slikt oppi den før vi skal sove. Blir å kjøre en polo i morgen. Bedre enn å sitte 3 mann trøkt inn i en Aygo som han ene kompisen min kunne få leid. Under 600kr for en bil hele helgen så klager ikke jeg. Må bare hente danskene før vi drar til skogs Endret 11. oktober 2012 av Rolf_X Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Tøffe de små spadene, som du kan bruke til så masse annet Mye man kan lage, hvis man har kunnskapen og bruker hodet. Må bare tenke ute av boksen noen ganger. Du er nesten en liten prepper du snart Ikke at det er noe negativt Syns at alle burde ha basis kunnskap for å kunne overleve 1-2 netter i skauen. Er mange som hadde død, hadde f.eks strømmen forsvunnet i noen uker. Som jeg leste på et forum: Forsvinner strømmen nå, så vil 95% av 7 miliærder mennesker stryke med. For de kan nesten bare om data og mobil. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Jeg har utrolig mye friluftsutstyr og også en del feltrasjoner. Jeg vil nok kalle meg erfarent friluftsmenneske og har ingen problemer med å være ut. Jeg har telt, men begynte å eksperimentere med hengekøye i år. Kjøpte en fra England som veier knappe 600gr. Utrolig bra og kosta bare litt over 200kr med frakt. Slutta så og si med telt siden jeg får mindre pakkevekt med tarp og hengekøye Hadde verden kollapsa i dag så hadde jeg fint overlevd uten noe problem. Hadde raida en friluftsbutikk først og fremst og butikker som har mat som holder. Men som du sier så mangler mange grunnleggende overlevelsesferdigheter. Bare se på mange av redningsaksjonene som skjer grunnet folk som ikke bruker rett utstyr. Jeg er medlem i RK og skal ettervært få videre opplæring i slikt. Men har jeg en stridssekk fra vorsen som jeg kommer til å bruke som en sekk under søk. Putt meg midt på hardangervidda og be meg gå ut med det jeg har av utstyr her nedpakka så greier jeg det uten noe problem. Endret 11. oktober 2012 av Rolf_X Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Batteriene på tastaturet tok kveld, har let høyt og lavt, etter 2 nye Man kommer langt uten telt. Du kan lage Gapahauk (du skjønner hva jeg mener), under en fjell hylle. Og har man hengekøy, som du har så er det enda enklere. Ja hadde og gjort noe sånt, pakket varme klær, som tåler en trøkk og to. Verktøy, tau, kniv, avbiter tang, teip, strips. Og gjort alt lett som mulig. Heldigvis, så er vi 2 stk, så kan fordele arbeid, vekt og masse annet. Lurer på å gjøre som mange folk begynner å gjøre. Ha en medium sekk, med det høyst nødvendige tingene i. Litt klær, verkøyt etc etc. Er ikke blitt tullete, og tror at verden går under når som helst. Men det er bedre å være litt forberett, enn å bli tatt på sengen. Fant en som laget en liten vindmølle, som lader opp 2 batterier, og den gjør såpass god jobb. At de batteriene kan stå og gi strøm til 2 ledd lamper, hele natten. Har du litt kunnskap, og litt snøring. Så kan du komme langt, hvis krisen skulle være ute. Det som er tragisk, er at de fleste hadde brukt den vindmøllen, til å lade opp laptop'en eller noe. Enn å sjekke radio'en, om det er noen informasjon. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Jeg har en batteripakke som jeg lader opp med ett solcellepanel med innebygd batteri... Bruker den til å lade opp mobil og teknisk nødvendig utstyr... Radio har jeg også, men ikke meg nå. Greit å få være litt i fred. Har i det minste med meg en hodelykt og 24 ekstra batteriet pluss en campinglykt som går på sollys og som også har batteri Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Geniale de solcellepanelene du kan få nå. De kommer i stiv ramme og myke, slik at du kan rulle de sammen, og legge det oppi sekken. Eller, la den henge ut av sekken, slik at du kan lade opp batteriene, mens du går Ja ser den, ang radio nå. Jeg tenkte hvis det hadde skjedd en verdens krise Hadde rigget meg til langt oppi fjellene, der det var tilgang til vann og fisk. Har du sett de radio'ene og lommelyktene, som du kan sveive i gang, så holder den i så og så lenge minutter? Litt tøffe de, trenger du ikke være avhenige av nye batterier, eller andre ting som gir deg strøm. Men ser mer fordel, med å solcellepanel, som kan lade opp batterier, og masse annet som man kan måtte trenge Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Jepp... jeg sitter å ser på litt forskjellig utstyr.. Men vis verden hadde brudt sammen hadde jeg kommet meg til skogs. Å være i byområder er en risiko med tanke på hva folk kan finne på Men jeg liker å være ute i skauen og er vant med å overleve på det jeg finner uansett. Har allitd med meg en fiskestang og får da tak i mat på den måten. Satser på litt fisk i helga siden jeg ikke kommer til å orke fr en hel helg, men funker det gjør det Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 I fanken om jeg hadde oppholdt meg i by området, hvis verden hadde opplevd en kjempe krise nå. Folker blir helt idioter. Bra eksempel, er bare til å se hvordan de er oppføre seg, rundt påske og jule tider. Så da kan vi ta og gange det med 10 Ja jeg og liker meg i skauen, er ikke så flink å stikke i skauen og slappe av lenger. Var det før, nå har man ikke "tid" lenger. Blir slutt på det, når ryggen er på plass igjen. Savner å bare være i skauen og slappe av. Fiskestang er ikke dumt, trenger ikke det engang nesten. Bare snøre og krok, så er du i mål. Åte finner man jo over alt. Reker er ikke dumt å bruke (har jeg hørt). Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Jeg har en fiskestang som er så liten nedpakka at man kan ha den i en liten sekk uten at det synes. En som var med en gang lurte på om hvorfor jeg ikke hadde med meg fiskestang. Det var jeg tok den ut av sekken og satte den sammen . Utfordringen er som regel å få med andre. Danskene derimot er helt ville og han ene har måttet investere i nytt utstyr. Lurer på hva han som er med nå har på seg og med i pakning. Jeg tar ikke ansvar vis han fryser. Endret 11. oktober 2012 av Rolf_X Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ahh, sånn teleskop stang? Geniale de Hehe, ja det er rart. Vi nordmenn, kan ikke slappe av lenger føler jeg. Vi begynner å bli stressende folkeslag. Nei, han for ta ansvar selv, hvis han fryser Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Jepp... jeg fryser ikke så lett siden jeg vet hva jeg må bruke... Er herda uansett. Jepp.. er en Shimano Teleskop stang som koster litt, men utrolig bra stang og fått ørret og annen god fisk på den flere ganger . Er uansett deilig å bare slå av mobilen. Gå langt inn i skauen og bare ta det helt med ro. Har en 2l cambelback inne i sekken. Var innfestning for den inne i sekken samt hull for slangen. Deilig å kunne ta seg noe å drikke mens man vandrer Endret 11. oktober 2012 av Rolf_X Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det komme an på, jeg koke som regel om natten, men kan fryse om kvelden Sikkert noe galt med termostaten i kroppen min Ørret er godt Ja det er det, merker at de fleste er blitt avhenige av å være tilgjenlige hele tiden. Merker det jo selv og det. Skal du i postkassen, så det nesten slik at du surfer facebook, mens heisen går ned. Er heldigvis ikke der enda, men jeg har en CB radio som står og suer med vinduet, og mobil på bodet (det har de fleste vel?). Tror jeg skal begynne å gå bak over hele, ha mobilen mer av, og heller kose meg med enklere former, slik man hadde det før. Lett å si det, men skjeldent at det blir slik. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Man blir helt avhengig av all elektronikken. Enkelte ganger det greit å bare slå av alt og bare slappe av i moder natur. Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ja det er det. Hsuker i fjor sommer, så gikk vi tur i en av de fjellene som er her i Bergen. Og det første som slo meg,var at det var så stille og behagelig der oppe. Ingen som stresset, ikke noe snakk om Facebook eller noe slikt. De som hadde mobilen fremme, var folk som skulle ta bilder. Ellers så var mobilen vekke Og det er deilig, skulle bare øsnke at jeg selv var flinkere til å gjøre det samme. Må skjerpe meg på det området der. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Er mange som burde skjerpe seg på det området. Blir deilig å komme seg ut i marka i morgen i allefall. Ingen telefoner og ikke noe mas generelt. Bare i verste tilfellet "rastløse" dansker . Må jo bare få henta leiebilen og få mitt pakk i bilen og få henta de. Tar noen timer bare det. Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ja kan tenke meg at du ser frem til å stikke i morgen Har du funnet en fast plass? Eller tar du bare og finner en plass underveis? Husker at jeg så noen bilder på facebook, der noen kompiser hadde funnet seg en stor berg hyllde du campet under. De har fikset det slik, at den er tett i en ende, og de kan sove der tørt og varmt, selv om det er full storm. Eneste de har brukt, er tau, resten er ting de har funnet i skogen Helt fantastisk, frister å gjøre det samme selv. Ja du må ikke utsette det firlenge, for da blir det stress i morgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå