Gå til innhold

ITavisens Skjitprattråd


Kiriev

Anbefalte innlegg

Tja, de har nå overlevd hittil, med tanke på hvor mange gamle biler det er rundt i verden, men det hjelper jo ikke hvor sikker en bil er om folk ikke har råd til den, eneste grunnen til at bil industrien overlever er jo fordi at folk flest i europa og amerika har mye eller nok penger å av se til en ny eller nyere bil, de klarer seg uten problemer, hvis ikke så får de bruke noen sleipe triks, bil industrien er ikke akkurat engle barn de heller, så de skal nok klare seg.

 

Du skal slippe å belære folk om hva som er bærekraftig å ikke, sånn ca alle skjønner at kjøper man ikke så stenger ting.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at f.eks mange muskelbiler fortsatt er på veiene er ikke nødvendigvis fordi de er så solid bygget, men fordi de har blitt tatt godt vare på. Det er mange mange biler fra den tiden som er rustet bort eller kjørt istykker. Skjønner ikke helt hva du mener med at sikre biler er så dyre. De er da ikke dyrere nå enn hva de var før i tiden når man justerer for inflasjon og slikt. Skjønner at du ikke er noe glad i planlagt forelding, men om du setter deg inn i det forstår du hvorfor det er nødvendig sett fra et økonomisk ståsted.

Lenke til kommentar

Sikkerhets utstyr koster, fjern alt av sikkerhets utstyr så sitter du igjen med en vesentlig billigere bil, man ser jo også det på veiene og spesielt før at folk heller valgte en billigere og gjerne eldre bil uten alt fancy ditt og datt fordi at det nettopp blir for dyrt pluss alle avgifter på toppen av det igjen.

De kunne lett ha senket prisene og avgiftene for den saks skyld og alle ville fortsatt tjent masse penger, en død person generer ikke så mye penger, men en som fortsatt lever kjøper seg gjerne både en og to nye biler.

Lenke til kommentar

Sikkerhets utstyr koster, fjern alt av sikkerhets utstyr så sitter du igjen med en vesentlig billigere bil, man ser jo også det på veiene og spesielt før at folk heller valgte en billigere og gjerne eldre bil uten alt fancy ditt og datt fordi at det nettopp blir for dyrt pluss alle avgifter på toppen av det igjen.

De kunne lett ha senket prisene og avgiftene for den saks skyld og alle ville fortsatt tjent masse penger, en død person generer ikke så mye penger, men en som fortsatt lever kjøper seg gjerne både en og to nye biler.

Så om du hadde valget om en ny bil med nye sikkerhetsfunksjoner som antiskrens, antispinn, abs og airbager og en ellers identisk bil uten alt dette, men som var vesentlig billigere, ville du valgt sistnevnte?

Isåfall vet jeg ikke om jeg ville turt å sitte på deg :p heheh. Synes forsåvidt at avgiftene og kostnaden på nybiler burde senkes slik at spesielt ungdommer slipper å kjøre rundt i usikre vrak, så der er vi enige :)

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hva jeg ville valgt, spørsmålet er hva jeg har råd til å ikke.

Klart man kan jo ta opp lån og alt det der, men man kan ikke gå rundt å alltid låne og bruke penger man ikke har, slikt går bare ikke i lengden.

Det begynner vel å bli bedre, men Norge har fortsatt og har hatt en veldig gammel bilpark.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Så om du hadde valget om en ny bil med nye sikkerhetsfunksjoner som antiskrens, antispinn, abs og airbager og en ellers identisk bil uten alt dette, men som var vesentlig billigere, ville du valgt sistnevnte?

Isåfall vet jeg ikke om jeg ville turt å sitte på deg :p

 

Det vil si at du ikke hadde turd å sitte på med NOEN på 80-tallet? :p Det var ikke sånt utstyr da, vettu. Men jeg har ingen smeller fra den tida. :) Den gangen handlet det om å KJØRE bil.

Personlig hater jeg både antiskrens og antispin. Det slår jeg alltid av så sant det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

 

Det vil si at du ikke hadde turd å sitte på med NOEN på 80-tallet? :p Det var ikke sånt utstyr da, vettu. Men jeg har ingen smeller fra den tida. :) Den gangen handlet det om å KJØRE bil.

Personlig hater jeg både antiskrens og antispin. Det slår jeg alltid av så sant det lar seg gjøre.

 

Det blir noe helt annet, Knut. Da hadde man ikke valget om å kjøpe en bil med moderne sikkerhetsfunksjoner som antiskrens, antispinn, sideairbager og slikt. I dag har man et reelt valg om å kjøpe den sikreste bilen man har råd til, eller ta til takke med noe eldre uten disse funksjonene. Antiskrens redder flere titalls nordmenn fra å dø i trafikken årlig, så det at du slår det av sier kanskje mest om hvor prioriteringene dine ligger. Dessuten er det vel sjelden at det går an å slå det av fullstendig, vil jeg tro. Det er tydelig at vi har ulike meninger om hva som er viktig i en bil. At så mange prioriterer motoreffekt, utseende og andre slike egenskaper over hvor sikker den er for både føreren av bilen og andre traffikanter er for meg helt uforståelig. Livet er alt for kostbart til å ikke ta alle mulige forholdsregler for å beholde det.

 

Foreslår at dere leser denne artikkelen :)

 

http://www.nrk.no/livsstil/antiskrens-redder-flest-liv-1.7466503

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Personlig føler jeg at jeg har bedre kontroll med en bil uten antispinn/antiskrens.

 

Helt klart. OM jeg får sleng og beregner oppretting av denne...og antiskrens slå inn, blir det jo helt feil. Det er jo nesten så man kjører ut pga dette. For MIN beregning blir overkjørt av systemet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo bare om du faktisk klarer å gjøre noe med det om bilen får sleng eller om du er ubrukelig og heller hadde hatt bedre av å ha slike systemer på, en ting er jo å gjøre det under "kontrollerte" former, en annen ting er når det faktisk overrasker deg ute på veien om det skulle skje, selv om det egentlig ikke skal skje.

Får du sleng på bilen så har du i de fleste tilfeller kjørt uansvarlig uansett føre.

 

 

Mmm, razor burn, deilig.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo bare om du faktisk klarer å gjøre noe med det om bilen får sleng eller om du er ubrukelig og heller hadde hatt bedre av å ha slike systemer på, en ting er jo å gjøre det under "kontrollerte" former, en annen ting er når det faktisk overrasker deg ute på veien om det skulle skje, selv om det egentlig ikke skal skje.

Får du sleng på bilen så har du i de fleste tilfeller kjørt uansvarlig uansett føre.

 

 

Mmm, razor burn, deilig.

 

Jeg har aldri hatt antiskrens på bilene mine og har da klart å ta inn en ufrivillig sleng i de 30 åra jeg har hatt lappen. Behøver ikke å kjøre uansvarlig. Holder med at det plutselig dukker opp is under snøen...hvor det leeenge har vært ok snøføre. Men når jeg låner en bil med slikt....syns det er et helvete, jeg.

Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri hatt antiskrens på bilene mine og har da klart å ta inn en ufrivillig sleng i de 30 åra jeg har hatt lappen. Behøver ikke å kjøre uansvarlig. Holder med at det plutselig dukker opp is under snøen...hvor det leeenge har vært ok snøføre. Men når jeg låner en bil med slikt....syns det er et helvete, jeg.

 

Tingen er den at når du begynte å kjøre så fantes det ikke slike systemer, og du ble vant til å ha full kontroll over bilen. Jeg tror at de som kjører opp i dag sannsynligvis ikke kjører biler uten slike systemer før de eventuelt kjøper sin egen. Fella da er at siden de er vant til å kjøre biler med slike sikkerhetssystemer klarer ikke alle å kontrollere deres egen bil siden den ikke har det. Skjønner du hva jeg mener? :p For disse vil det helt sikkert være sikrere å fortsette å kjøre en bil med disse systemene.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

 

Tingen er den at når du begynte å kjøre så fantes det ikke slike systemer, og du ble vant til å ha full kontroll over bilen. Jeg tror at de som kjører opp i dag sannsynligvis ikke kjører biler uten slike systemer før de eventuelt kjøper sin egen. Fella da er at siden de er vant til å kjøre biler med slike sikkerhetssystemer klarer ikke alle å kontrollere deres egen bil siden den ikke har det. Skjønner du hva jeg mener? :p For disse vil det helt sikkert være sikrere å fortsette å kjøre en bil med disse systemene.

 

Der er jeg enig med deg. :) Det var egentlig det jeg skreiv til deg istad, men posten blei sletta. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...