Gå til innhold

Hvilken utdanning videre?


sndrem

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå har det seg sånn at jeg er helt blank på hva jeg vil senere. Jeg kan tenke meg noe form for automasjonsingeniør, men da trenger jeg fysikk og r1 og r2 matte. Noe jeg ikke har og jeg er heller ikke veldig motivert til å starte med det for øyeblikket.

 

Jeg er akkurat ferdig med videregående og lurer på om noen vet om noen smarte valg for å søke til våren igjen angående min situasjon? På videregående gikk jeg medier og kommunikasjon og så påbygg til generell studiekompetanse.

 

Noen som har noen smarte tips til veien videre?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale et friår, feks folkehøgskole eller militæret. Det er mye penger å tjene på å være hjemme og jobbe også, men det vil jeg absolutt ikke anbefale, det kan bli et langt år. Personlig har jeg VELDIG god erfaring med folkehøgskole og vil anbefale deg å hvert fall ta en titt på hva som tilbys av skoler og linjer. Ja, det koster penger, men for min del var det en investering som var verdt hver eneste krone. Mtp videre utdanning får du da lenger tid å tenke på i tillegg til at det blir lettere å starte med mer skole etter et års avbrekk.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale å ta deg et friår hvor du jobber litt. Jeg bodde hjemme samtidig som jeg jobbet, fikk tid til mange kule ting som jeg ellers ikke ville gjort. Friåret kan du bruke på å søke opp informasjon om forskjellige studier, f.eks om du vil ta det i utlandet, hva de forskjellige skolene her til lands tilbyr osv. Det er også utrolig deilig med litt penger på bok når du starter studiet :)

 

Du har mange studentorganisasjoner som du kan henvende deg til angående studier. Hvis du sliter litt med å finne en utdannelse rundt Februar/Mars, så kan du få deg en time hos en studieveileder. Det gjorde jeg, koster litt, men sjansen er stor for at du blir ledet på riktig spor.

 

Ellers kan du jo ta utdannelsen gjennom Y-veien, da har du r1, r2 og fysikk parallelt med de andre fagene. En annen løsning er å gå forkurs for ingeniører, da får du også tid til å se hva skolen tilbyr og du kan snakke med studenter som går på de forskjellige linjene.

Jeg har verken gått forkurs eller Y-veien, men jeg kan se for meg at det blir lettere å ta matte og fysikk når du går sammen med andre som er i samme situasjon som deg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå har det seg sånn at jeg er helt blank på hva jeg vil senere. Jeg kan tenke meg noe form for automasjonsingeniør, men da trenger jeg fysikk og r1 og r2 matte. Noe jeg ikke har og jeg er heller ikke veldig motivert til å starte med det for øyeblikket.

 

Jeg er akkurat ferdig med videregående og lurer på om noen vet om noen smarte valg for å søke til våren igjen angående min situasjon? På videregående gikk jeg medier og kommunikasjon og så påbygg til generell studiekompetanse.

 

Noen som har noen smarte tips til veien videre?

 

Takk for svar!

 

Du har jo noe som dette:

 

http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/realfagskurset

 

 

Vet ikke om flere skoler tilbyr det eller ikke, men verdt å ta en titt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...