Dr. Brodsky Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Etter jeg har drevet med utholdenhet i et par år, har fremgangen stagnert og jeg har gått litt lei. Jeg liker fremdeles å løpe/sykle meg en tur, men viljestyrken til å presse meg til blodsmaken kommer har forsvunnet. Jeg var for ikke så lenge siden med i et såkalt turløp (motbakkeløp) som jeg det siste året har trent frem mot. Jeg gjorde det langt bedre enn forventet, og sliter nå med å skjønne hvordan jeg skal forbedre meg forbi det jeg presterte der. Jeg har nå tenkt å starte med et lite forsøk; både for forsøkets del, men også for å lettere motivere meg. Jeg vil ta utgangspunkt i metoden som beskrives her: http://fitnessbloggen.no/intervalltrening/ altså ett drag på 4 minutter, isteden for den mer tradisjonelle metoden med 4 drag. En full treningsøkt vil bare ta 19 minutter. Jeg vil kjøre denne treningen 3 ganger i uken, i tillegg til lengre rolige sykkel/joggeturer litt når det passer. Jeg har ikke tilgang på utstyr til å måle fremgang (for eksempel vo2 max), annet enn hvilepuls. Jeg tenkte derfor å starte hele treningsperioden med å ta tiden på en gitt distanse, for å ha et sammenligningsgrunnlag. Planen var å ta denne løpetesten i dag, til tross for det forferdelige været som herjer (regner og blåser noe voldsomt). Har ikke helt bestemt meg for distanse, og tar gjerne i mot forslag (men det er ikke så alt for lenge til jeg må ut og løpe). Tar også i mot forslag angående andre ting jeg kan ta med/prøve, men ta med i betraktningen at jeg ikke har allverdens med tid til rådighet (er en liten baby som løper rundt og skriker her). Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Da har jeg vært ute og løpt testløpet mitt. Valget falt på en løype jeg har løpt mye før, slik at ikke kjennskap til løypen ikke skal påvirke resultatet. Type: Kupert grusvei Distanse: 8km Tid: 31 minutter og 15 sekunder Makspuls: 188 Gjennomsnittspuls: 182 Gikk ganske greit, følte jeg kunne gitt litt mer, men det var tunge forhold; regn, regn, regn og kraftig vind, så det krevde veldig mye ekstra å øke farten. Rekorden min på gjeldende runde er på 30 minutter og 32 sekunder, den ble satt tidlig, tidlig i vår. Endret 4. september 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Da var første økt unnagjort. Varmet opp i drøyt 10 minutter, og hadde en puls på rett over 160 ved endt oppvarming. Deretter ga jeg full pinne i 4 minutter. Følte ikke jeg fikk så mye ut av det, løp alt jeg var god for, men fikk ikke opp pulsen noe særlig, og selv om det var tungt kunne jeg fint løpt lengre/flere drag. Vet ikke helt hva som gikk gale, kanskje jeg må finne meg en motbakke og/eller kjøre en litt hardere/lengre oppvarming. Poenget er vel å få opp pulsen. Makspuls: 186 Snitt: 180 Om dagens økt har hatt noe for seg blir jeg overrasket, får håpe neste økt går bedre. Endret 5. september 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. september 2012 Forfatter Del Skrevet 9. september 2012 Andre økt er overstått. Kjørte oppvarmingen en del hardere denne gangen, og følte jeg fikk mer ut av løpingen i dag. Hadde vel godt over 170 i puls før jeg startet draget. Makspuls: 196 Snitt: 192 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 3. Maks: 196 Snitt: 191 Trodde det skulle være enklere å motivere seg til slike korte økter som dette, men det er det ikke. Jeg syns det er vanskeligere å gi alt i 4 minutter med eneste mål å holde ut, enn det er å gi alt i 30+ minutter for å få en bra tid. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. september 2012 Forfatter Del Skrevet 12. september 2012 (endret) Da har jeg vært på en lengre tur i rolig tempo. Planen var egentlig å ta et rolig maraton for å kjenne litt på kroppen, men jeg hadde ikke løpt mer enn 10 km da jeg kjente at noe var gale; ekstreme smerter i kneet. Jeg måtte altså snu, og løpe 10 km tilbake med vondt kne. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal finne på. Jeg har slitt med kneporblemer før, men etter jeg la om og øvde på teknikk har jeg stort sett klart meg uten de store smertene. Nå sliter jeg med å gå i trapper, men inne på flatt gulv går det greit nok. Jeg brukte forøvrig 1 time og 40 minutter på løpingen. Puls vet jeg ikke noe om, for omtrent da kneet streiket stoppet pulsbeltet også å virke. Nå står snittpuls om 25...rart ikke klokken ga beskjed om at jeg var døden nær. Håper jeg kan komme sterkere tilbake seinere i uken, men i morgen må jeg nok stå over treningen. Endret 12. september 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå